ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiect în dezbatere publică: Angajaţii care vor fi obligaţi să raporteze la ANAF transferul de profituri în paradisuri fiscale

13 Ianuarie 2020   |   MEDIAFAX

În cazul în care contribuabilul concepe şi implementează singur o schemă transfrontalieră, obligaţia de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier şi care i-ar putea genera un avantaj fiscal.

 
 
Consultanţi fiscali, avocaţi, experţi contabili, consultanţi financiari, precum şi entităţi cu sau fără personalitate juridică, cum sunt instituţiile financiare vor fi obligaţi să raporteze autorităţilor anumite aranjamente cum ar fi transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile.

Ministerul Finanţelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanţă de modificare a Codului de Procedură fiscală, după adoptarea Directivei europene 2018/822.

Proiectul propune instituirea obligaţiei intermediarilor de a raporta autorităţilor fiscale informaţii cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obţinerii unor avantaje fiscale (transferul profiturilor către regimuri fiscale mai favorabile, diminuarea impozitului datorat etc.). Amenzile prevăzute pentru nerespectarea obligaţiei sunt cuprinse între 5.000 şi 100.000 de lei.


În cuprinsul proiectului se regăseşte o definiţie a intermediarilor, în această categorie regăsindu-se, dar fără a se limita la aceştia, profesionişti din diferite domenii, cum ar fi consultanţi fiscali, avocaţi, experţi contabili, consultanţi financiari, precum şi entităţi cu sau fără personalitate juridică, spre exemplu instituţiile financiare, etc.

Norma europeană acordă posibilitatea statelor membre de a stabili situaţiile derogatorii de la obligativitatea raportării de care pot beneficia intermediarii care, potrivit legislaţiei naţionale, trebuie să asigure secretul profesional.

În acest sens, potrivit prezentului proiect de act normativ intermediarii care, potrivit legii, pot invoca un privilegiu profesional, raportează informaţiile referitoare la un aranjament transfrontalier raportabil numai în măsura în care nu sunt avute în vedere informaţii de care aceştia iau la cunoştinţă în cursul evaluării situaţiei juridice a clientului în cadrul unor proceduri judiciare sau al îndeplinirii obligaţiei de apărare sau de reprezentare a clientului în proceduri judiciare.

Prin excepţie de la situaţia menţionată anterior, obligaţia de raportare este impusă tuturor actorilor care sunt implicaţi în conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea implementării unui aranjament transfrontalier raportabil, precum şi celor care oferă asistenţă sau consiliere în acest scop.

Pe de altă parte, în cazul în care contribuabilul concepe şi implementează singur o schemă transfrontalieră, obligaţia de raportare îi este transferată contribuabilului care beneficiază de un aranjament fiscal transfrontalier şi care i-ar putea genera un avantaj fiscal.

În vederea îndeplinirii obligaţiei de raportare, intermediarii sau contribuabilii, după caz, trebuie să declare autorităţilor fiscale doar acele aranjamente transfrontaliere care prezintă anumite caracteristici şi elemente ce oferă indicii cu privire la evitarea obligaţiilor fiscale sau la obţinerea unui avantaj fiscal. Aceste caracteristici sunt denumite semne distinctive şi se referă, în principal, la transferuri intra-grup de active necorporale greu de evaluat, achiziţionarea de companii care înregistrează pierderi şi utilizarea pierderilor pentru reducerea obligaţiilor fiscale, conversia veniturilor în capital sau în categorii de venituri scutite de la plata impozitelor, etc.

Totodată, proiectul prevede faptul că printr-un ordin al preşedintelui ANAF urmează să fie aprobat modelul formularului prin intermediul căruia intermediarii sau contribuabilii işi vor îndeplini obligaţia de raportare.

De asemenea, actul normativ prevede şi stabilirea unor sancţiuni pentru încălcarea obligaţiilor de raportare în vederea creşterii gradului conformării voluntare atât a contribuabililor cât şi a intermediarilor. În ceea ce priveşte stabilirea cuantumului sancţiunilor, acesta este la latidunea fiecărui stat membru, însă norma europeană recomandă ca acestea să fie eficiente, proporţionale şi disuasive.

Pentru a dezvolta o politică mai cuprinzătoare, ulterior raportării informaţiilor de către intermediari, urmează împărtăşirea acestora, de către autorităţile fiscale, omologilor lor din alte state membre. Aceste mecanisme urmează să sporească şi eficacitatea SCR.

Prin urmare, odată cu transpunerea Directivei (UE) 2018/822 se urmăreşte extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informaţii asupra aranjamentelor transfrontaliere, informaţiile astfel obţinute ajutând la consolidarea măsurilor pe care statele membre le pot lua în vederea prevenirii şi combaterii practicilor fiscale agresive, cât şi la crearea unui sistem de impozitare transparent.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4054 / 5411
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Sebastian Guţiu, Schoenherr şi Asociaţii: Dezvoltatorii și investitorii imobiliari sunt tot mai interesați de diversificarea portofoliilor
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea unui contract EPC și O&M pentru un parc fotovoltaic de 265 MW din Dâmbovița
LegiTeam: Lawyer in Real Estate | Reff & Associates
Women Lawyers | De vorbă cu Ioana Cazacu, Managing Associate la Popovici Nițu Stoica & Asociații despre avocatură la genul feminin și alegerile făcute în carieră: ”PNSA este un loc excelent pentru a te dezvolta ca avocat. Varietatea și anvergura proiectelor asistate juridic, interacțiunea directă, permanentă cu clienții și soliditatea echipei sunt doar câteva dintre argumentele în sprijinul acestei concluzii”
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la Mușat & Asociații, firmă care a format generații de avocați de excepție. Monia Dobrescu, Partener: ”Perseverente și cu o inteligență emoțională crescută, femeile au un impact semnificativ și contribuie la îmbunătățirea sistemului juridic. Tot mai multe doamne au ajuns în poziții de management și există deja demonstrația abilităților lor de conducere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Schoenherr a asistat IGT Services and Technologies SRL în achiziția diviziei de Service Delivery a Connections Consult. Mădălina Neagu (Partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
The Legal 500 EMEA, ediția 2025 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP și Filip & Company sunt pe podium, iar PNSA, Schoenherr, RTPR, CMS și ZRVP sunt în prima bandă în mai multe arii de practică. Foarte multe nume noi și anul acesta printre avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ‘Rising Stars’
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...