ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Piaţa francizelor din România se află în plină expansiune şi atinge aproape 5, 8 miliarde de euro, în 2024 (analiză)

12 Aprilie 2025   |   Agerpres

Conform datelor Franchwise, jucător din sectorul consultanţei în francize din România, în 2023, piaţa de resort ajunsese la 5,4 miliarde de euro. Astfel, există o tendinţă ascendentă în perioada 2019 - 2024, în care piaţa a înregistrat o creştere anuală de 10%.

 
 
Piaţa francizelor din România a înregistrat o creştere constantă în ultimii ani, fiind estimată la circa 5,8 miliarde de euro la nivelul anului trecut, de la peste 3,5 milioane de euro în 2019, relevă o analiză de specialitate, dată vineri publicităţii.

Conform datelor Franchwise, jucător din sectorul consultanţei în francize din România, în 2023, piaţa de resort ajunsese la 5,4 miliarde de euro. Astfel, există o tendinţă ascendentă în perioada 2019 - 2024, în care piaţa a înregistrat o creştere anuală de 10%.

În 2024, estimările indică existenţa a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar şi HoReCa, până la servicii financiare şi tehnologii inovative, cele mai multe - 41% - fiind în sectorul retail, 30% în HoReCa şi 29% în servicii.


"Dacă în 2022, conform datelor furnizate de Asociaţia Română a Francizelor, pe piaţă erau peste 400 de concepte de francize, doi ani mai târziu, în 2024, estimările indicau existenţa a peste 500 de concepte de franciză active în diverse domenii, de la retailul alimentar şi HoReCa, până la servicii financiare şi tehnologii inovative. Investiţia într-o franciză este o oportunitate pentru antreprenorii care nu vor să rişte foarte mult şi astfel investesc într-o afacere care beneficiază de un model de afaceri testat şi un brand deja cunoscut pe piaţă", se arată în studiu.

Francizele sunt populare în retailul alimentar, conform informaţiilor furnizate pieţei în februarie 2025. Astfel, compania Ahold-Delhaize, care deţine lanţul de supermarketuri Mega Image, a înregistrat la finalul lui 2024 vânzări şi taxe ale francizaţilor sau afiliaţilor în valoare de 7,8 miliarde de euro. În România, grupul a lansat conceptul Shop&Go în 2010, în sistem de franciză. La finalul lui 2024, compania Ahold-Delhaize avea 985 de magazine Mega Image şi Shop&Go, cu opt mai multe decât în 2023. Acestora li s-au adăugat din acest an circa 1700 de magazine ale Profi Rom Food, după ce Ahold-Delhaize a achiziţionat reţeaua de la fondul de investiţii Mid Europa Partners în 2025. Din cele 1.700 de magazine Profi, 1.500 sunt operate de parteneri, într-un sistem asemănător cu franciza.

LaDoiPaşi, o altă reţea ce operează în sistem de franciză, a ajuns la peste 2.600 de locaţii, conform informaţiilor de pe site-ul oficial, consolidându-şi poziţia în piaţa retailului de proximitate.

5 to go s-a extins semnificativ, ajungând la peste 510 unităţi în 2023, din care 95% sunt francize. Un total de peste 2.800 de locaţii, în toată ţara, doar pentru trei tipuri de francize. Doar aceste francize, dacă ar fi să facem un calcul estimativ, cu o medie de cinci angajaţi pentru fiecare locaţie, ar însemna peste 14.000 de locuri de muncă.

Franciza Shop&Go (Mega Image) oferă antreprenorilor posibilitatea de a gestiona magazine sub conceptul Shop&Go, destinat unităţilor de proximitate. Taxa de franciză este între 10.000 şi 20.000 de euro. Costurile de amenajare se situează între 200 şi 500 de euro/metru pătrat; pentru un magazin de 200 metri pătraţi, investiţia poate ajunge la 100.000 de euro. Capitalul de lucru este între 30.000 şi 50.000 de euro pentru stocuri iniţiale şi cheltuieli curente, iar redevenţele lunare, undeva între 3% şi 5% din cifra de afaceri.

Astfel, investiţia totală iniţială poate varia între 150.000 şi 200.000 de euro, în funcţie de locaţie, specificul spaţiului ales şi alte caracteristici rezultate în urma evaluării fiecărei solicitări în parte. Profitul lunar al unui magazin Shop&Go nu este detaliat public, dar antreprenorii trebuie să analizeze cu atenţie planul de afaceri, având în vedere factori precum amplasarea, competiţia şi cererea pieţei locale.

Franciza LaDoiPaşi, dezvoltată de Metro România, permite deschiderea de magazine de proximitate fără o taxă de intrare. Investiţia iniţială este variabilă în funcţie de dimensiunea spaţiului şi e în medie de 50.000 euro, dar poate ajunge la 100.000 în funcţie de dezvoltare şi suprafaţa magazinului. Taxă lunară fixă este 100 de euro. Suport Metro: până la 10.000 de euro pentru dotări şi echipamente, în funcţie de tipul magazinului. Vânzările zilnice sunt în medie de 9.000 de lei/zi, în funcţie de locaţie şi suprafaţă, dar pot ajunge şi la 30.000 lei/zi. Timpul estimat pentru profitabilitate este de aproximativ trei luni de la deschidere, în funcţie de performanţa magazinului. Performanţa financiară depinde de amplasare, strategie de marketing şi management operaţional. În privinţa recuperării investiţiei, aceasta se face între 9 şi 36 de luni de la deschiderea magazinului.

Potrivit datelor Franchwise din 2024, anual, în HoReCa din România, se deschid aproximativ 150-200 de noi francize. În acest sector sunt 30% din totalul francizelor din România. Una dintre cele mai cunoscute este 5 to go. În cazul acesteia, taxa de franciză este de 4.500 euro + TVA, iar investiţia totală care ar include şi această taxă ar fi între 17.000 şi 20.000 euro, în funcţie de spaţiu, suprafaţa recomandată fiind între 10 şi 50 de metri pătraţi. Redevenţa lunară este de 4% din cifra de afaceri + TVA.

În ultimii ani, francizele au trecut de la fast-food şi haine la know-how, tech şi servicii smart. România s-a maturizat, oamenii vor siguranţă, reţete testate şi sprijin. Din 2020, franciza devine tot mai mult o opţiune de viaţă, nu doar de business. E un mindset: "nu trebuie să reinventez roata, vreau să accelerez cu cineva care ştie drumul". Astfel, apar francize în domenii la care aparent un antreprenor nu se gândeşte, cum ar fi: financiar, medical, cosmetice.

Pentru antreprenorii interesaţi de domeniul financiar, se poate investi într-o franciză ca AVBS, în domeniul brokerajului de credite. Cu o investiţie iniţială sub 10.000 de euro, franciza oferă acces la o reţea naţională şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care automatizează întocmirea dosarelor clienţilor. AVBS are o reţea de 35 de francize active din care fac parte peste 300 de oameni.

"Compania oferă suport complet, de la training personalizat la generare de leaduri, asigurând succesul antreprenorilor fără ca aceştia să fie singuri în drumul lor", a declarat Valentin Anghel, fondator şi CEO AVBS Broker de Credite, citat în analiză.

Câştigul lunar al unui broker ce deţine o franciză AVBS poate ajunge la 10.000 - 15.000 euro, lunar, îndeosebi în oraşele mari.

Există şi francize în domeniul educaţiei, precum Logiscool, cu peste 50 de centre educaţionale în 42 oraşe România, Saga Kids, cu trei francize în momentul de faţă, sau SmartyKids, cu peste 350 de locaţii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3 / 18891
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Sebastian Guţiu, Schoenherr şi Asociaţii: Dezvoltatorii și investitorii imobiliari sunt tot mai interesați de diversificarea portofoliilor
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea unui contract EPC și O&M pentru un parc fotovoltaic de 265 MW din Dâmbovița
LegiTeam: Lawyer in Real Estate | Reff & Associates
Women Lawyers | De vorbă cu Ioana Cazacu, Managing Associate la Popovici Nițu Stoica & Asociații despre avocatură la genul feminin și alegerile făcute în carieră: ”PNSA este un loc excelent pentru a te dezvolta ca avocat. Varietatea și anvergura proiectelor asistate juridic, interacțiunea directă, permanentă cu clienții și soliditatea echipei sunt doar câteva dintre argumentele în sprijinul acestei concluzii”
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la Mușat & Asociații, firmă care a format generații de avocați de excepție. Monia Dobrescu, Partener: ”Perseverente și cu o inteligență emoțională crescută, femeile au un impact semnificativ și contribuie la îmbunătățirea sistemului juridic. Tot mai multe doamne au ajuns în poziții de management și există deja demonstrația abilităților lor de conducere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Schoenherr a asistat IGT Services and Technologies SRL în achiziția diviziei de Service Delivery a Connections Consult. Mădălina Neagu (Partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
The Legal 500 EMEA, ediția 2025 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP și Filip & Company sunt pe podium, iar PNSA, Schoenherr, RTPR, CMS și ZRVP sunt în prima bandă în mai multe arii de practică. Foarte multe nume noi și anul acesta printre avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ‘Rising Stars’
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...