ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Mazars | Noi obligații de raportare pentru operatorii platformelor digitale

13 Februarie 2023   |   BizLawyer

• Directiva DAC7 a fost recent transpusă în legislația internă. • Primul termen de raportare al operatorilor de platforme digitale este 31 ianuarie 2024. • Pentru neîndeplinirea obligațiilor de raportare DAC7, se pot aplica sancțiuni cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.

Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars în România

 
 
Mobilitatea contribuabililor și numărul semnificativ al tranzacțiilor transfrontaliere desfășurate în contextul globalizării au condus la necesitatea apariției unui set de măsuri, cu scopul de a reglementa schimbul de informații în domeniul fiscal între statele membre ale Uniunii Europene (UE).

Astfel, în anul 2011, a fost adoptată Directiva 2011/16/UE privind cooperarea administrativă și schimbul de informații în domeniul fiscal, care a fost modificată de-a lungul timpului pentru a corespunde cerințelor fiscale actuale și, de asemenea, pentru a îmbunătăți mijloacele pe care autoritățile fiscale le pot utiliza pentru a combate planificarea fiscală agresivă.

Ultimele măsuri din această categorie au fost implementate prin intermediul Directivei 2021/514/UE (supranumită DAC7), care instituie obligații de raportare în sarcina operatorilor de platforme digitale.

În ultimii ani, digitalizarea economiei a avansat într-un ritm alert, iar serviciile transfrontaliere oferite prin intermediul platformelor digitale au condus la apariția unor situații complexe, ce au ca rezultat evitarea obligațiilor fiscale, precum și frauda și evaziunea fiscală. Astfel, a fost resimțită necesitatea adoptării unor norme standardizate în cadrul pieței interne, pentru a evalua și controla în mod corect și unitar veniturile realizate din activitățile comerciale desfășurate prin intermediul platformelor digitale.

Prin normele impuse de DAC7, sunt instituite obligații de raportare pentru operatorii platformelor digitale în legătură cu vânzările intermediate pe aceste platforme.

„Scopul principal este ca informațiile privind vânzările, realizate de persoane fizice sau de societăți, prin intermediul platformelor, să ajungă la autoritățile fiscale din statele membre de rezidență, care vor verifica modul în care aceste venituri au fost declarate și impozitate.”, a menționat Liviu Gheorghiu, Tax Director, Mazars în România.

În prezent, DAC7 a fost recent transpusă în legislația internă, prin intermediul Ordonanței de Guvern nr. 16/2023, România fiind unul dintre primele state din UE care adoptă reglementările DAC7, alături de Austria, Danemarca, Franța, Ungaria, Croația și Belgia.

Activitățile supuse raportării trebuie să fie realizate în schimbul unei contraprestații

Activitățile vizate de DAC7 sunt închirierea de bunuri imobile, atât comerciale, cât și rezidențiale, furnizarea de servicii personale, vânzarea de bunuri și închirierea mijloacelor de transport. Pentru a fi considerate raportabile, tranzacțiile trebuie intermediate printr-o platformă digitală, unde vânzătorul și cumpărătorul trebuie să fie conectați. Astfel, obligația de raportare vizează platformele de tipul marketplace.

Pentru ca o astfel de activitate să fie considerată raportabilă, aceasta trebuie să fie efectuată de vânzător în schimbul unei contraprestații (plătită sau creditată), a cărei valoare să fie cunoscută de către operatorul platformei digitale.

„Operatorul platformei are obligația de a colecta și verifica anumite informații despre vânzători și activitățile desfășurate pe platformele respective. Aceștia au și obligația de a stabili dacă informațiile colectate sunt corecte. Acest demers se îndeplinește utilizând toate informațiile și documentele de care operatorii dispun în evidențele lor, precum și orice interfață electronică pusă la dispoziție gratuit de un stat membru sau de către UE.”, a menționat Alina Ghiță, Tax Manager, Mazars în România.

Primul termen de raportare este 31 ianuarie 2024

Operatorul platformei digitale trebuie să comunice către autoritățile fiscale numele și prenumele sau denumirea juridică a vânzătorului, adresa, numărul de identificare fiscală, codul de TVA sau numărul de înregistrare în Registrul Comerțului, contul financiar al acestuia, informații cu privire la contraprestația totală plătită sau creditată și orice onorarii și taxe percepute de operatorul de platformă, precum și datele de identificare ale operatorului de platformă.

Raportarea se va face anual, până la data de 31 ianuarie, pentru anul anterior. Astfel, prima raportare efectuată în baza noilor prevederi fiscale, se va realiza până la 31 ianuarie 2024.

Operatorilor de platforme digitale li se pot aplica sancțiuni până la 100.000 de lei

În ceea ce privește sancțiunile impuse, în directiva DAC7 se mentionează că acestea trebuie să fie „eficace, proporționale și cu efect de descurajare”. Implementarea concretă a unor astfel de sancțiuni este decisă de fiecare stat membru al UE.

În România, pentru neîndeplinirea obligațiilor de raportare, pot fi impuse sancțiuni cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.

În plus, în cazul în care un comerciant nu pune la dispoziție informațiile solicitate de platformele digitale, acesta poate fi sancționat prin închiderea contului pe care respectivul vânzător îl are sau prin reținerea banilor din vânzările efectuate prin intermediul platformei.

Odată cu raportările ce vor fi efectuate în statele membre, va crește transparența cu privire la tranzacțiile raportabile, iar autoritățile competente vor putea lua măsuri eficiente pentru impozitarea veniturilor nedeclarate. Mai mult, schimbul de informații între statele membre va facilita transferul de cunoștințe între autoritățile fiscale naționale și va conduce la consolidarea unor sisteme de impozitare mai eficiente și la diminuarea riscului de evitare a obligațiilor fiscale, precum și la simplificarea analizelor de risc pe care autoritățile fiscale le efectuează asupra contribuabililor.

În concluzie, operatorii platformelor digitale trebuie să își evalueze capabilitățile de colectare a informațiilor necesare și să parcurgă demersurile necesare pentru analiza tranzacțiilor ce s-ar putea încadra în categoria celor raportabile.

„În acest sens, prima provocare este reprezentată de modificarea cadrului contractual, prin includerea unor clauze specifice pentru asigurarea colectării și verificării informațiilor necesare, notificarea partenerilor de afaceri în acest sens, precum și adaptarea sistemelor IT și a procedurilor interne, pentru a permite colectarea informațiilor și monitorizarea veniturilor.”, a menționat Alexandra Nechita, Tax Assistant Manager, Mazars în România.

În același timp, vânzătorii care utilizează platformele digitale trebuie să analizeze modul de declarare și impozitare al veniturilor din ultima perioadă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6133 / 18891
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Sebastian Guţiu, Schoenherr şi Asociaţii: Dezvoltatorii și investitorii imobiliari sunt tot mai interesați de diversificarea portofoliilor
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea unui contract EPC și O&M pentru un parc fotovoltaic de 265 MW din Dâmbovița
LegiTeam: Lawyer in Real Estate | Reff & Associates
Women Lawyers | De vorbă cu Ioana Cazacu, Managing Associate la Popovici Nițu Stoica & Asociații despre avocatură la genul feminin și alegerile făcute în carieră: ”PNSA este un loc excelent pentru a te dezvolta ca avocat. Varietatea și anvergura proiectelor asistate juridic, interacțiunea directă, permanentă cu clienții și soliditatea echipei sunt doar câteva dintre argumentele în sprijinul acestei concluzii”
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la Mușat & Asociații, firmă care a format generații de avocați de excepție. Monia Dobrescu, Partener: ”Perseverente și cu o inteligență emoțională crescută, femeile au un impact semnificativ și contribuie la îmbunătățirea sistemului juridic. Tot mai multe doamne au ajuns în poziții de management și există deja demonstrația abilităților lor de conducere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Schoenherr a asistat IGT Services and Technologies SRL în achiziția diviziei de Service Delivery a Connections Consult. Mădălina Neagu (Partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
The Legal 500 EMEA, ediția 2025 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP și Filip & Company sunt pe podium, iar PNSA, Schoenherr, RTPR, CMS și ZRVP sunt în prima bandă în mai multe arii de practică. Foarte multe nume noi și anul acesta printre avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ‘Rising Stars’
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...