ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

TAROM şi-a redus pierderile la 18 mil. €, de la o medie de 55 mil. € anual, în ultimii ani

21 August 2024   |   Agerpres

Costin Iordache, directorul general interimar al companiei, a precizat că, în prezent, compania TAROM şi-a achitat şi toate datoriile către ANAF.

 
 
Compania TAROM şi-a redus în 2023 pierderile la 18 milioane de euro, de la o medie de 55 milioane de euro în perioada 2017 - 2022, a afirmat, marţi, directorul general interimar al companiei, Costin Iordache, într-o conferinţă de presă.

"Doar în ultimii şase ani compania TAROM a acumulat pierderi de aproape 300 de milioane de euro. Vorbim de perioada 2017 - 2022. Este o medie de aproape 55 de milioane de euro pierdere pe an. Această situaţie, în 2023, ca parte din planul de restructurare, a scăzut la 18 milioane. Estimăm să terminăm 2023, aşteptăm datele, s-au închis, dar aşteptăm raportul de audit final, cu 18 milioane de euro pierdere, deci este o scădere semnificativă faţă de ce s-a înregistrat în perioada asta", a afirmat Iordache.


În opinia lui, singura soluţie pentru ieşirea din această situaţie a fost ajutorul de stat primit şi aprobat de Comisia Europeană, la finele lunii aprilie 2024, necesar pentru capitalizarea companiei.

Costin Iordache a precizat că, în prezent, compania TAROM şi-a achitat şi toate datoriile către ANAF.

"Există, de asemenea, un plan de restructurare fiscală aprobat pentru companie care a intrat în curs şi acesta de-abia a fost aprobat de curând, tot ca parte a planului de restructurare (...). Deci, în acest moment, datoriile la ANAF sunt supuse restructurării fiscale şi se plătesc lunar", a dat asigurări şeful TAROM.

Întrebat dacă vor fi concedieri din companie, Iordache a răspuns: "E posibil. Rămâne să analizăm în funcţie de performanţa operaţională pe care compania o va face, deci asta depinde de cât de eficientă va fi economic şi cât de bine va reuşi să acopere. Focusul principal rămâne pe zona de servicii. Deci, nu putem vorbi de o scădere globală ca număr de angajaţi, ci mai mult vorbim de o reaşezare, adică mai mult personal în zona operaţională şi mai puţin în zona de suport".

"Probabil va fi un proces similar celui din în ultimii ani, când compania, dacă zic bine, a trecut de la 1.800 de angajaţi la un total de 1.150 în prezent. Şi această restrângere a efectivului echipei TAROM s-a întâmplat natural, nu a fost neapărat printr-o operaţiune de disponibilizare sau vreun program similar", a adăugat purtătorul de cuvânt Alexandru Anghel, prezent la conferinţa de presă.

Comisia Europeană a aprobat la finele lunii aprilie planurile României de a acorda transportatorului aerian naţional deţinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare în valoare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei), în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite companiei să îşi restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând în acelaşi timp la minimum denaturările concurenţei.

Măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente şi o injecţie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei).

"În acelaşi timp, alături de ajutorul de stat, compania TAROM şi-a asumat contribuţia directă proprie prin finanţare din fondurile proprii în valoare de 77,6 milioane de euro. Şi toată această sumă, ajutorul de stat împreună cu participaţia proprie a TAROM, are ca destinaţie, practic, patru puncte principale: eficientizarea operaţională a companiei, realizarea de investiţii - şi aici o să punctez ceva care este vizibil, achiziţia a patru avioane (Boeing 737 MAX - n. r.) care vor înnoi flota companiei începând de anul viitor, apoi digitalizarea sistemelor de operare ale companiei, pentru a atinge nivelul de competitivitate europeană pe care îl dorim şi optimizarea rutelor comerciale, pentru că numai aşa putem ajunge în faza aceasta, de stabilizare, după oprirea pierderilor, iar apoi în cea de creştere şi profit, după perioada de plan de restructurare până în 2026", a susţinut Anghel.

Potrivit acestuia, practic, se lucrează în nişte etape definitorii, foarte importante pentru TAROM, pentru a-şi asigura viitorul pe termen lung.

"Sunt etape care nu pot fi sărite şi trebuie realizate chiar pe îndelete, pentru că sunt asumate în acest plan de restructurare a companiei. Iar în tot acest proces TAROM face acum două acţiuni foarte importante, credem noi, ceea ce înseamnă asigurarea fondurilor necesare companiei, atât pentru termen scurt, cât şi pentru operaţiunile pe termen lung, ceea ce înseamnă investiţii în perspectivă, să zicem, înnoire de flotă, ca direcţie. Şi asta se întâmplă parţial prin vânzarea unor active deţinute de companie, adică valorificarea lor pentru a asigura o lichiditate necesară în perioada următoare. Şi apoi optimizarea rutelor de zbor, aşa cum sunt ele predefinite în regulile de acordare a ajutorului de stat", a mai spus purtătorul de cuvânt, cu referire la vânzarea sloturilor de operare de pe Heathrow, Londra, către Qatar Airways.

Odată cu finalizarea, la data de 26 octombrie 2024, a tranzacţiei de vânzare a sloturilor operate pe aeroportul Heathrow, compania poate continua planul de restructurare, validat de Comisia Europeană, şi măsurile menite să optimizeze utilizarea eficientă a resurselor existente.

"Este un ajutor de stat autorizat de CE, pe regulile de ajutor de stat pe care le avem acordate de comisie. Regulile de ajutor de stat pentru ajutoarele de restructurare se acordă companiilor în dificultate. Este în viaţa companiei TAROM unul dintre cele mai grele momente pe care le are. Nicio companie în restructurare nu este o companie despre care se vorbeşte. Restructurarea este ceva ce nu ne place la toţi. Este atunci când ajungem să ne restructurăm datoriile, să fim într-o situaţie de dificultate economică. Asta este situaţia companiei TAROM în momentul de faţă. (...) Timpul de implementare al planului este până în 2026, deci sunt 3 ani în faţă, foarte grei pentru TAROM, în care trebuie să arate că este în stare să livreze ce s-a dorit în această restructurare şi bineînţeles să fie eficientă economic pe perioada următoare. (...) Nu vrem să rămânem o companie pe care după aceşti 3 ani s-o închidem, ci dorim ca după aceşti 3 ani această companie să crească şi să arate că este în stare să fie viabilă economic şi să fie profitabilă pe această zonă", a afirmat şi Iordache.

Referitor la obţinerea de profit operaţional, s-au făcut deja progrese semnificative. Astfel, potrivit unui comunicat al companiei, în anul 2023 pierderile companiei au fost reduse considerabil, cu valoarea de 174 milioane lei, ajungând sub pragul de 100 milioane lei, iar prin Bugetul de Venituri şi Cheltuieli aferent 2024 compania estimează un profit operaţional de 278,531 milioane lei, în creştere faţă de rezultatul brut - pierdere de 99,471 milioane lei la data de 31.12.2023.

TAROM şi-a asumat şi alte măsuri importante pentru anul 2024, precum valorificarea celor patru aeronave Airbus 318 şi continuarea modernizării flotei prin integrarea noilor aeronave Boeing 737 MAX 8, programate să ajungă în România anul viitor.

Fondurile obţinute vor fi direcţionate către investiţii şi implementarea unor noi proiecte de digitalizare, care vor creşte eficienţa operaţională a TAROM, cu accent pe principalul său domeniu de activitate, zborurile.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 604 / 17994
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...