ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Producătorii agricoli solicită autorităţilor eliminarea blocajelor din sistemul E-Transport

21 August 2023   |   AGERPRES

Potrivit sursei citate, produsele obţinute de membrii asociaţilor - producători de cartofi, legume, fructe şi pepeni - au fost introduse prin OPANAF nr. 12/2022 la produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relaţia B2B, deşi sunt persoane juridice care au contracte încheiate pentru ponderea majoritară a producţiei, înregistrează în sistem şi realizează factură electronică, aceasta putând fi confirmată şi verificată oricând, având fiscalizare 100%.

 
 
Cinci organizaţii agricole solicită autorităţilor eliminarea blocajelor din sistemul E-Transport, având în vedere dificultăţile cu care se confruntă producătorii în campaniile de recoltat.

"Asiguraţi-vă că platforma E-Transport este stabilă, uşor de utilizat şi capabilă să facă faţă volumului mare de date. Dificultăţile tehnice pot crea haos, pierderi şi întârzieri inutile", au transmis reprezentanţii asociaţiilor agricole într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Agriculturii, Florin Barbu, şi preşedintelui ANAF, Nicoleta-Mioara Cîrciumaru.

Potrivit sursei citate, produsele obţinute de membrii asociaţilor - producători de cartofi, legume, fructe şi pepeni - au fost introduse prin OPANAF nr. 12/2022 la produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relaţia B2B, deşi sunt persoane juridice care au contracte încheiate pentru ponderea majoritară a producţiei, înregistrează în sistem şi realizează factură electronică, aceasta putând fi confirmată şi verificată oricând, având fiscalizare 100%.


"În campaniile de recoltat, website-ul ANAF nu face faţă volumului mare de procese, mai ales în perioadele aglomerate atunci când contabilii trebuie să încarce declaraţiile şi documentele necesare. Înregistrările fiscale periodice şi declaraţiile sunt imposibil de operat uneori deoarece platforma se blochează constant, dă erori sau nu mai este accesibilă pe perioade de câteva ore. Au fost cazuri când a durat şi 3 ore până s-a putut înregistra şi obţine codul UIT sau a dat eroare şi după 4-5 ore şi nu s-a putut emite din cauza capacităţii insuficiente de operare a website-ului", susţin reprezentanţii organizaţiilor agricole.

Aceştia afirmă că legumele, fructele, cartofii şi pepenii sunt perisabile şi mai ales în perioada de vară se degradează rapid dacă sunt ţinute câteva ore în plus şi cresc cantităţile refuzate şi neachitate de cumpărători/retaileri. Există şi diferenţe între marfa brută şi marfa netă plătită, care vor fi aflate de furnizor optimist la câteva zile după livrare, dar pentru aceasta se realizează facturi storno dacă există diferenţă între suma facturată şi suma acceptată la plată şi încasată efectiv, se menţionează în scrisoarea transmisă autorităţilor.

"Principala problemă aici este că ANAF preia sumele facturate iniţial, inclusiv la decontarea TVA, nu se calibrează cu situaţiile existente în balanţă/bilanţ şi apar diferenţe care se clarifică/rectifică foarte greu şi mult mai birocratic", se mai arată în document.

În opinia fermierilor, blocaje logistice apar în campania de recoltat cartofi, legume-fructe, când se încarcă multe camioane, dar, dacă este blocat sistemul şi nu obţin codul UIT, nu vor putea pleca până nu se deblochează sistemul. Amenzile sunt foarte mari dacă nu se respectă şi se ajunge la blocaje pe care fermierii doresc să le prevină.

O altă problemă majoră întâmpinată de membrii asociaţilor agricole este atunci când aceştia cumpără material de plantare din afara ţării, tot ei trebuie să obţină codul UIT.

"Nici o ţară europeană nu obligă firmele exportatoare să obţină această înregistrare în România, deoarece materialul de plantat (sămânţa/tuberculi) are etichetă şi paşaport, nefiind destinate consumului, iar in acest sens ar trebui eliminată obligativitatea codului UIT. Cum se justifică introducerea cartofului pentru sămânţă pe lista produselor cu risc fiscal ridicat? În ce constă acest risc când vorbim de un produs cu regim special, cu trasabilitate 100%? Toate aceste blocaje duc la necesitatea angajării unei persoane care să se ocupe special de acest lucru, resurse suplimentare, birocratizare etc.", au mai transmis asociaţiile.

Propunerile agricultorilor pentru uşurarea activităţii, atât a lor cât şi a celor de la ANAF, vizează realizarea obiectivului de control prin înregistrarea în sistem a transportului odată cu eliberarea facturii, fără a mai aştepta ca sistemul să emită cod UIT. Astfel, sistemul are timp necesar de lucru şi nu vor mai fi afectaţi dacă se blochează sau nu sistemul.

"Odată înregistrată factura, există trasabilitatea asigurată. Pentru cantităţile contractate la industrializare se poate acorda derogare, existând transparenţă 100%", au mai spus ei.

De asemenea, pentru uşurarea activităţii de înregistrare, agricultorii propun ca, într-un termen de câteva zile sau la sfârşit de săptămână, să se centralizeze şi să se transmită ANAF pachetul de facturi şi datele necesare comercializării produselor sus menţionate.

Nu în ultimul rând, reprezentanţii asociaţiilor agricole îşi exprimă speranţa că autorităţile "în al doisprezecelea ceas" vor acorda atenţie situaţiei critice în care se află şi vor lua "măsuri imediate pentru a rezolva aceste probleme în sistemul E-Transport", fiind disponibili să colaboreze şi să contribuim la identificarea soluţiilor adecvate pentru binele tuturor.

Cele cinci organizaţii agricole semnatare sunt: Federaţia Naţională Cartoful din România - FNCR, Uniunea de Ramură Naţională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal - UNCSV, Uniunea de Ramură Naţională a Cooperativelor Horticole din România - HORT INTEGRA, Asociaţia Grupurilor şi Organizaţiilor de Producători Agricoli - FRULEG-RO, Asociaţia Naţională a Cooperativelor Agroalimentare din România - COOP RO.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4181 / 18710
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...