CITR: Rata de recuperare a creanțelor în insolvență în România și Croația este de 30%, comparativ cu media de 83% în țările din vestul și nordul Europei
25 Aprilie 2019
BizLawyer• Conform datelor Băncii Mondiale, România și Croația recuperează mai puțin decât Belgia sau Finlanda, unde rata de recuperare poate ajunge și la 90% • Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cel mai frecvent accesată procedură de insolvență
Invitat în cadrul unei conferințe pe temă financiară și soluții pentru companiile aflate în dificultate, Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, a vorbit despre evoluția procedurilor de reorganizare din România. CITR este un promotor activ al redresării ca soluție pentru companiile aflate în impas, considerând că reorganizare înseamnă să pui accent pe salvarea valorii din business, indiferent că este vorba despre brand, salariați, un activ sau un bun imobiliar.
Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
Întrebat despre cum a evoluat fenomenul insolvenței în perioda de după 1990, Vasile Godîncă-Herlea a menționat: „Insolvența are două mari paliere: falimentul și reorganizarea. În funcție de etapa de dezvoltare a mediului de business în cei 30 de ani de capitalism pe care România i-a cunoscut, accentul a căzut alternativ, pe una dintre soluții. Până în 1995, dosarele de insolvență erau gestionate pe baza Codului Comercial redactat în 1886. Ulterior a început să se aplice legea insolvenței, când în practică, până prin 2008-2010, insolvența era egală cu falimentul. Erau extrem de puține reorganizări în piață – în 2008 aproximativ 1% din insolvențe. Asta până la criza financiară globală, care a afectat și România. Dacă în 2004-2005 erau 6.500 de insolvențe noi anual, în 2013 s-a ajuns la un număr record de 23.000 de insolvențe noi într-un singur an. Nu puteai lăsa toate aceste companii să iasă din economie. Astfel a apărut procesul de reorganizare, ale cărui măsuri au fost continuu perfecționate în acord cu nevoile pieței.”
Având în vedere preocuparea CITR pentru salvarea valorii din afacerile românești aflate în dificultate, Godîncă-Herlea a continuat: „Comparativ cu 2008, în România lui 2018 aveam de 5 ori mai multe reorganizări în piață, aproape 6% din totalul insolvențelor. În plus, dacă ne uităm la cifrele avansate de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR), 80% dintre companiile care intră în insolvență în țara noastră, în jur de 8.000 anual, sunt fără active și fără bunuri, deci fără un rol activ în economie. Dacă aplicăm acest procent de 6% la companiile de impact din economia națională (companii cu active de peste 1 milion de euro conform CITR), numărul reorganizărilor este mult mai mare, undeva spre 20-22%. Iar în CITR avem constant în jur de 40% companii aflate în procedură de reorganizare. Printre mecanismele de reorganizare, cele mai cunoscute sunt reeșalonarea datoriei, alături de haircut - reducerea supraîndatorării.”
Referindu-se la rata de recuperare a creanțelor în reorganizare, Godîncă-Herlea a continuat: „Conform Băncii Mondiale, în statele din CEE, printre care se află Croația și România, rata de recuperare a creanțelor ajunge la 30%, un procent bun în lipsa unui capitalism de tradiție și într-o economie de piață tânără precum cea a României. În același timp, în statele din nordul și vestul Europei rata de recuperare se poate ridica, în medie, la 83%, și poate ajunge, în cele mai fericite cazuri la 90% în Belgia sau Finlanda. Procentul crește în piețele unde reorganizarea este cea mai frecventă procedură de insolvență accesată, iar starea mediului economic al țării, cutumele culturale și instituționale influențează și ele rezultatele din procedură și ratele de recuperare. Vestea bună este că pentru România există spațiu de creștere - depășirea unor noi etape în dezvoltarea economică și capitalistă românească poate contribui la creșterea procentelor de mai sus.”
La momentul acesta, dacă vorbim despre stat sau despre creditorii bancari, procentul de recuperare este foarte mare, în schimb, dacă vorbim de furnizori procentul tinde înspre zero. „Ca mecanisme în reorganizare, pe lângă reeșalonarea datoriilor și haircut, am întâlnit transferul de business, acolo unde oportunitatea apare din identificarea unui core business supraîndatorat, dar cu potențial și șanse de redresare. Asta s-a întâmplat și în cazul Flanco, proiect în care a avut loc un business transfer. Și Diverta urmează același tipar. De altfel, în experiența noastră am făcut inclusiv fuziuni și divizări în insolvență. Un exemplu de fuziune prin consolidarea fluxurilor operaționale și financiare este Cord Blood Center. În divizare, focusul cade pe identificarea core businessului sau a centrului de profit, pe care îl extragi dintr-o zonă bolnavă și astfel îl poți salva”, a dăugat CEO-ul CITR.
Gheorghe Călburean, acționar și Director Dafora, companie aflată în procedură de reorganizare în CITR, a declarat: „Mă felicit că am luat decizia de a intra în insolvență. Era necesar. Uitandu-mă la ce s-a întâmplat de atunci și până acum, cum se modifică legile, reglementările insolvenței, trebuia sa o fac mai repede. E o decizie extraordinar de grea dacă ești implicat în companie. Am luat decizia împreună cu Consiliul de Administrație, iar cum suntem în plan și ne-am îndeplinit indicatorii cu brio.”
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 17511 / 17997 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...