ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații

16 Decembrie 2024   |   Ștefania Enache

Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații firmei

Andreea Zvâc (Partener) şi Gabriela Pătrăşcan (Senior Associate) - Wolf Theiss Bucureşti

 
 
Avocații constată că, în ultima perioadă, interesul firmelor pentru insolvență a crescut semnificativ. Procedura nu mai este văzută ca o ultimă soluție pentru rezolvarea dificultăților financiare care are ca finalitate doar lichidarea. Jucătorii din mediul economic au înțeles că reprezintă o alternativă pentru însănătoșirea businessului și apelează la sprijin de specialitate pentru a pune în aplicare astfel de proiecte.  „Acest lucru este datorat și faptului că actualul cadru legislativ este unul integral adaptat la legislația și direcția date de dreptul Uniunii Europene.  Legislația actuală prevede mecanisme de restructurare moderne, comparativ cu alte țări din Europa.  Astfel de mecanisme nici măcar nu erau o noutate absolută în România, având în vedere că legislația și practica insolvenței din România utilizau proceduri de restructurare reglementate înainte de implementarea Directivei privind restructurarea”, explică Andreea Zvâc, Partener Wolf Theiss București.


Pe acest fond, firmele de avocatură care includ și practica de insolvență își dezvoltă această arie, astfel încât să poată veni în întâmpinarea nevoilor companiilor românești cu activitate complexă cu soluții dintre cele mai bune. În astfel de proiecte, echipele implicate trebuie să gestioneze situații faptice sau legale noi și extrem de sofisticate. „Devine necesară astfel implicarea specialiștilor din alte practici, iar insolvențele (de partea debitorului sau creditorului) nu pot să mai fie gestionate doar de profesioniști cu experiență limitată, ci trebuie create echipe care pot să acopere toate provocările care apar pe parcurs”, menționează Partenerul Wolf Theiss București.

O practică în plină dezvoltare

De altfel, Wolf Theiss este în proces de creștere și consolidare a echipei dedicată proiectelor din materia insolvenței, având în vedere interesul ridicat care este acordat acestui domeniu și a majorării numărului și complexității proiectelor în care avocații firmei se implică. „Trebuie însă menționat că în cadrul Wolf Theiss, proiectele complexe de restructurare și insolvență sunt mereu gestionate de echipe formate din avocați cu diferite specializări, în funcție de specificul fiecărui mandat. Încercăm să oferim clienților o perspectivă completă cu privire la toate aspectele juridice care pot avea relevanță pentru succesul fiecărui proiect. Un exemplu concret în acest sens este implicarea echipei specializate în concurență din cadrul Wolf Theiss pentru finalizarea unei preluări de bunuri și activitate de la o societate în insolvență, în legătură cu aplicarea reglementărilor europene referitoare la examinarea investițiilor străine directe”, amintește interlocutoarea BizLawyer.


Activitatea practicii de insolvență este extrem de diversificată și de complexă, acoperind multiple industrii (construcții, energie, agribusiness, telecom, asigurări etc.). „Ne implicăm nu numai în etapa efectivă a procedurii insolvenței, nu doar în fața instanței și nu doar pentru recuperarea creanțelor creditorilor. În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale. Subiectele fierbinți care au determinat clienții să apeleze la noi în ultima perioadă şi care au nevoie de o atenție sporită din partea noastră sunt reprezentate de asistența în legătură cu cele mai importante proceduri de insolvență și restructurare deschise în ultima perioadă, redactarea și implementarea planurilor de restructurare/reorganizare, răspunderea organelor de conducere ale debitorului în insolvență, restructurarea sau recuperarea finanțărilor acordate la nivel de grup, precum şi restructurarea angajaților”, nuanțează Gabriela Pătrăşcan, Senior Associate Wolf Theiss București.

Resursele de care dispune și practica diversificată facilitează echipei Wolf Theiss o abordare extrem de complexă în cazul fiecărui proiect pe care avocații îl au în lucru. Avocații firmei au posibilitatea de a asista clienții în orice situație, însă soluțiile care sunt în final implementate se raportează la situația clientului, companie în dificultate financiară sau creditor al acesteia. „Încercăm să oferim clienților o gândire pragmatică și o perspectivă practică, pe lângă susținerea noastră din punct de vedere al aplicării legislației. În practica noastră recentă, am asistat atât creditori care au depus planuri de reorganizare în cadrul unor proceduri de insolvență cât și companii aflate în dificultate financiară cu privire la implementarea unor variante de reorganizare sub umbrela legislației insolvenței. Pentru creditori, am participat în mai multe situații la redactarea (împreună cu consultanți externi) planului de reorganizare dar și la susținerea acestuia în fața creditorilor și a instanței de judecată, activitate care în general suscită discuții interesante în legătură cu aplicarea practică a dispozițiilor legale generale privind conținutul unor astfel de planuri, posibilitățile de reorganizare a afacerii și perspectiva instanțelor de judecată cu privire la viabilitatea/oportunitatea unor astfel de planuri”, detaliază Gabriela Pătrăşcan.

Servicii complexe de asistență juridică

Avocatul subliniază că, exceptând situația în care clientul solicită doar consultanță în redactarea cererii de deschidere a procedurii/declarația de creanță și în monitorizarea procedurii, serviciile Wolf Theiss București se extind la toate fazele procedurii în care ar putea fi necesară asistența juridică. De asemenea, echipa reprezintă clienții în legătură cu orice contestații formulate sau care trebuie formulate în cadrul procedurii insolvenței.

„Având în vedere că suntem de obicei implicați încă de la început în proiectele de restructurare sau insolvență, asistăm clienții într-o egală măsură atât cu elaborarea strategiei şi analizelor juridice preliminare deschiderii insolvenței, discutând împreună cu aceștia avantajele și dezavantajele diferitelor scenarii posibile, cât şi cu privire la planificarea şi implementarea procesului ulterior deschiderii procedurii. În practică s-a dovedit a fi important și util să fim alături de clienții noștri și pe parcursul implementării procedurilor, într-un domeniu atât de dinamic cum este insolvența și în contextul în care sunt implicați mulți participanți cu interese diferite, fiind necesară uneori adaptarea strategiei în funcție de abordările celorlalți participanți în procedură, pentru a putea conserva și proteja din timp drepturile și interesele clienților”, precizează interlocutoarea BizLawyer.

O parte importantă a activității practicii de insolvență este generată de asistarea clienților în vânzarea sau cumpărarea de active în dificultate, în structurarea vânzării sau achiziționarea portofoliilor de NPL-uri. „Am avut în perioada anterioară foarte mulți clienți interesați de achiziționarea unor active aparținând companiilor aflate în insolvență. În general, achizițiile se fac în vederea continuării sau dezvoltării unei activități comerciale, pe care societatea în insolvență nu o mai poate desfășura. Exemple în acest sens privesc achiziția de clădiri cu destinație de birouri, complexe zootehnice pentru producerea cărnii de pui dar și a unor complexe de exploatare minieră”, arată Andreea Zvâc.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică



Insolvența are ca principal scop salvarea afacerii

Proiectele pe care avocații le au în lucru sunt complexe și ating zone diverse.

De exemplu, unul dintre mandatele soluționate privește asistența și reprezentarea clientului, un creditor al societății debitoare, în legătură cu diverse încercări ale societății debitoare și a celorlalți creditori ai acesteia de a anula acte încheiate de client cu societatea, anterior deschiderii insolvenței, sau de a atrage răspunderea aceluiași client pentru insolvență. „Problemele juridice ridicate de aceste dosare sunt unele deosebite deoarece impun instanței să determine foarte clar care sunt condițiile pentru formularea unor astfel de acțiuni în insolvență, dar și care este standardul de probă necesar pentru dovedirea unor astfel de condiții. Importanța unei astfel de determinări în practica instanțelor de judecată este cu atât mai mare cu cât vedem din ce în ce mai multe astfel de acțiuni inițiate, iar impactul acestor acțiuni asupra societăților implicate poate fi unul determinant pentru activitatea viitoare a acestora. În plus, lipsa unei interpretări unitare cu privire la condițiile de exercitare a acțiunii crește reticența clienților în a apela la mecanismele prevăzute de legislația insolvenței, mecanisme care au ca scop principal salvarea companiilor aflate în dificultate financiară”, comentează Partenerul Wolf Theiss București.

La rândul său, Gabriela Pătrăşcan nominalizează un alt proiect interesant gestionat în ultimii doi ani, dosar legat de o contestație a unui creditor realizată în legătură cu cererea de plată formulată de acesta în procedura de reorganizare și măsurile dispuse de administratorul judiciar în legătură cu această cerere de plată. „Aspectul interesant ridicat de acest proiect a fost legat de competența generală a instanțelor române și de limitele competenței administratorului judiciar în analiza realizată de acesta asupra cererilor de plată, în contextul în care contractele în legătură cu care s-a născut creanța ridicau elemente de extraneitate. Analiza pe care a trebuit să o realizeze părțile și deopotrivă instanța asupra unor prevederi legale aparent clare și des folosite a fost deosebit de relevantă nu doar în acest caz particular, ci utilă a fi folosită și în alte procese din domeniul insolvenței care ridică elemente de extraneitate, cu atât mai mult cu cât cazurile de restructurare și reorganizare din ultima perioadă ridică astfel de situații care ar trebui avute în vedere în stabilirea strategiilor de urmat”, apreciază interlocutoarea BizLawyer.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Proiectele sunt abordate dintr-o perspectivă multidisciplinară


În acest moment, echipa din cadrul Wolf Theiss include șase avocați cu experiență deosebită în insolvență, unul dintre acești profesioniști beneficiind și de calificare și experiență ca și practician în insolvență.

Politica firmei de avocatură este aceea de a aborda proiectele de insolvență dintr-o perspectiva multidisciplinară, formând echipe care îmbină diverse specializări juridice pentru a răspunde nevoilor și complexității specifice fiecărui caz. Proiectele de insolvență sunt coordonate, în general, de Andreea Zvâc, recent promovată partener în cadrul Wolf Theiss.

„Proiectele de insolvență propriu-zisă acoperă un procent de aproximativ 10% din volumul total de activitate a biroului, acesta reprezentând o practică semnificativă a Departamentului de Litigii. Proiectele de restructurare ce implică aspecte de reorganizare a modelului de business, transferuri de business sau de active, restructurări financiare şi de personal angrenează colegi din toate departamentele şi reprezintă aproximativ 20% din volumul total de activitate a biroului”, indică Andreea Zvâc.

Avocatul este de părere că nu suntem în situația de a ne aștepta la schimbări majore în evoluția numărului procedurilor de insolvență din România, dacă mediul politic și de afaceri va continua abordarea curentă. „Cu siguranță poate fi estimată o creștere, având în vedere că există încă o instabilitate la nivel macroeconomic și din punct de vedere al coerenței legislative în materie fiscală, dar nu va fi o creștere semnificativă, ci una estimată la doar 3% conform Studiului Allianz Research – Global Insolvency Outlook. Ce observăm, pe de altă parte, în practică este o creștere a situațiilor când se decide lichidarea voluntară a societăților având în vedere același context economic nesigur și modificări legislative”, încheie Partenerul Wolf Theiss București.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 45 / 1916
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Meet the Professionals | De vorbă cu Olguța Bendeac, Head of Legal - Decathlon Romania, avocat antrenat în proiecte transfrontaliere ce i-au permis să lucreze într-un context internațional, cu diverse jurisdicții și culturi juridice: ”Principiile fundamentale care mă ghidează atât în viața profesională, cât și în cea personală, sunt integritatea și etica profesională. Acord o importanță deosebită corectitudinii și justiției, și consider că fiecare acțiune trebuie să fie guvernată de aceste valori fundamentale”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...