
TVA intră oficial în era digitală. Ce măsuri prevede ViDA și care este impactul estimat?
17 Martie 2025
Raluca Bâldea, Partener, și Alexandru Stancu, Director, Impozitare Indirectă, Deloitte RomâniaTVA intră oficial în era digitală. Ce măsuri prevede ViDA și care este impactul estimat?
![]() |
Implementarea măsurilor propuse va avea loc gradual – primele vor intra în vigoare în 20 de zile de la data publicării, însă reforma va continua până în 2035 inclusiv. Principalele modificări cuprinse în pachet vizează armonizarea facturării electronice și a raportărilor digitale la nivelul UE, adaptarea tratamentului de TVA aplicat de platformele online de mobilitate sau de cazare și simplificarea înregistrării în scopuri de TVA, prin conceptul de cod unic de înregistrare.
Inițiativa a fost intens dezbătută de la lansare până la adoptare, dar a obținut în final consensul necesar din partea statelor membre, iar impactul este estimat la 11 miliarde de euro/an (sume recuperate de statele membre din TVA neîncasată), în următorii zece ani. În plus, societățile vor economisi 12,8 miliarde de euro/an din scăderea costurilor administrative de înregistrare și conformare la reglementările TVA, susține Comisia Europeană.
Reforma ViDA este axată pe trei mari piloni.
Facturarea electronică și raportarea digitală în materie de TVA
În 20 de zile de la publicarea în Jurnalul Oficial al UE (aprilie 2025), statele membre vor putea să introducă facturarea electronică pentru tranzacțiile locale, fără să mai fie nevoie de derogare din partea Consiliului UE (cum a fost cazul României în 2023, pentru introducerea sistemului actual RO e-Factura). Se anticipează, astfel, o adoptare mai rapidă a măsurilor de facturare electronică la nivelul mai multor state membre UE.
Începând cu 1 iulie 2030 vor intra în vigoare următoarele măsuri pentru uniformizarea sistemului la nivelul UE. Astfel, entitățile vor emite facturi electronice inclusiv pentru tranzacțiile transfrontaliere și vor începe raportarea digitală a datelor către administrațiile fiscale într-un format agreat. Acest sistem se va baza pe standardul european existent pentru facturarea electronică, iar administrațiile fiscale naționale vor face schimb de date prin intermediul unui nou sistem informatic – sistemul VIES central -, care va permite efectuarea în timp real a unor verificări încrucișate privind datele de TVA declarate. Odată cu această raportare digitală, declarațiile recapitulative privind tranzacțiile intra-comunitare vor fi eliminate.
În aceste condiții, până la 1 ianuarie 2035, pachetul ViDA ar trebui să ducă la armonizarea sistemelor de facturare și raportare electronică la nivelul UE, iar statele membre care au sisteme locale de facturare electronică deja implementate sau în curs de implementare să se alinieze la standardele europene.
Tranziția către raportarea digitală și facturarea electronică vine cu provocări semnificative la nivelul UE, însă cu siguranță va avea și beneficii, având în vedere că va facilita accesul la date și analiza lor în timp real, ceea ce va duce la o identificare mai ușoară a cazurilor de fraudă în domeniul TVA.
În România nu va fi un impact imediat, având în vedere implementarea extinsă a RO e-factura, însă uniformizarea sistemului la nivelul UE și respectiv armonizarea sistemelor de facturare si raportare electronică ar trebui să simplifice și eficientizeze modul în care companiile pot să aplice facturarea electronică pentru tranzacțiile derulate în cadrul UE. Scopul principal ar trebui să fie acela de aliniere, astfel încât procesul de facturare, de multe ori centralizat la nivelul societăților, să poată fi derulat optim de către grupurile de societăți, atât din punctul de vedere al regulilor, cât și al costurilor.
Noi reguli de TVA pentru platformele online
Începând cu 1 iulie 2028, operatorii de platforme online ce facilitează servicii de închiriere de locuințe pe termen scurt sau servicii de transport rutier de persoane vor fi responsabili de colectarea și plata TVA, dacă furnizorii lor de servicii (de exemplu, proprietarii locuințelor) nu plătesc ei înșiși TVA. Regula nu se va aplica dacă furnizorul transmite platformei un cod valid de TVA din statul membru în care prestează serviciul și declară către platformă că va percepe TVA pentru serviciul respectiv. Excepție fac și furnizorii care optează pentru regimul special de scutire pentru întreprinderile mici.
Totodată, reforma vizează și clarificarea din perspectiva TVA a locului de impozitare a serviciilor de facilitare prestate de platforme, respectiv locul în care vor fi efectiv prestate serviciile de închiriere/ transport.
Aceste noi reguli vor avea un impact semnificativ asupra platformelor online de mobilitate sau de cazare. Pe de o parte, vor fi nevoite să își adapteze procedurile pentru a face diferența între furnizorii înregistrați în scopuri de TVA și cei neînregistrați, respectiv cei care aplică regimuri speciale de scutire. Pe de altă parte, este foarte posibil să apară un impact în prețul final al acestor servicii pentru care nu se aplică TVA în prezent, aspect care implică și un risc la nivelul furnizorilor pentru trecut, în măsura în care au omis să aplice TVA asupra serviciilor.
Înregistrarea unică în scopuri de TVA
Extinderea conceptului de ghișeu unic - OSS
Scopul acestui pilon este de simplificare a procedurilor administrative de înregistrare în scopuri de TVA pentru entitățile ce desfășoară tranzacții în afara statului membru în care sunt stabilite.
O parte din măsurile aferente vizează extinderea conceptului de „Ghișeu Unic - One Stop Shop” (OSS) care presupune că TVA datorată în diferite state membre poate fi colectată/achitată în mod simplificat, prin intermediul unui singur cod, respectiv o singură declarație de TVA. Astfel, se evită înregistrări multiple de TVA în țările unde are loc consumul efectiv.
În plus, pe baza succesului proiectului pentru comerț electronic, implementat în 2021, începând cu 1 ianuarie 2027, mecanismul OSS va fi extins pentru a acoperi în special livrările B2C de energie electrică, gaz și alte livrări de produse energetice similare. Această măsură va fi relevantă, spre exemplu, în cazul încărcării vehiculelor electrice în afara statului membru de rezidență, care va fi asimilată vânzării de bunuri la distanță din perspectiva TVA.
Ulterior, din 1 iulie 2028, va avea loc o extindere a schemei actuale OSS pentru a acoperi o gamă mai largă de tranzacții, inclusiv transferurile transfrontaliere de bunuri, pentru care nu vor mai exista obligații de înregistrare și raportare TVA. Această măsură vine la pachet cu eliminarea simplificărilor actuale pentru stocurile la dispoziția clientului până cel târziu la 30 iunie 2029.
Astfel, extinderea ghișeului unic va permite mai multor companii să se conformeze la regulile de TVA, prin intermediul unui portal online unic și într-o singură limbă, cu costuri reduse și mai puțină birocrație.
Extinderea conceptului de taxare inversă pentru nerezidenți, pe care România îl aplică deja
Tot începând cu 1 iulie 2028, în cazul tranzacțiilor în care furnizorul nu este stabilit și nici înregistrat în scop de TVA în statul membru în care se datorează taxa, răspunderea pentru plata TVA se va transfera de la furnizor la beneficiar, prin mecanismul de taxare inversă, în anumite condiții. Acest mecanism este deja aplicat în anumite state UE (inclusiv România), însă va deveni obligatoriu pentru toate statele membre, reducând astfel obligațiile de înregistrare și conformare TVA. Alinierea acestor prevederi la nivelul UE ar trebui să contribuie la simplificarea modului de derulare a tranzacțiilor în mai multe state membre, eliminând obligații de raportare suplimentare la nivelul furnizorilor nerezidenți.
În concluzie, este evident că pachetul de măsuri ViDA va duce la o modernizare treptată a sistemului actual de TVA în următorii ani. Reforma este vastă și va avea impact semnificativ asupra companiilor multinaționale, astfel că acestea trebuie să analizeze măsurile anunțate și impactul pe care l-ar putea avea asupra structurilor de afaceri și să își ajusteze procedurile/politicile interne în vederea implementării acestor modificări.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3 / 9325 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Țuca Zbârcea & Asociații obține o hotărâre de impact major a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care înlătură de la aplicare întreaga Ordonanță de Urgență nr. 25 ̸ 2021 privind excluderea de la procedurile de achiziție publică a operatorilor economici din statele terțe față de Uniunea Europeană
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...