
Tarifele vamale ale lui Trump apasă pedala de frână a industriei auto; tarife reciproce la orizont (analiză)
31 Martie 2025
AgerpresPotrivit US Census Bureau, furnizorul de date statistice guvernamentale, în 2024, SUA a importat din România bunuri în valoare de 3,77 miliarde de dolari și a exportat doar de 1,35 miliarde de dolari, ceea ce a condus la un deficit de 2,4 miliarde de dolari.
Anunțul de săptămâna trecută al președintelui Donald Trump privind introducerea, din data de 2 aprilie, a unor tarife vamale de 25% pentru automobilele și principalele componente importate a provocat o undă de șoc în industria mondială a automobilelor, cu posibile implicații grave pentru producătorii europeni, este de părere analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
În plus, Trump a anunțat aceeași dată - sfârșitul zilei de 2 aprilie - ca fiind ''ziua eliberării'', prin introducerea de tarife vamale reciproce universale care se vor aplica națiunilor ce percep taxe pe exporturile americane, promițând tarife de aceeași valoare, iar România ar putea fi și ea pe această listă, se arată într-o analiză realizată de Bogdan Maioreanu.
În plus, Trump a anunțat aceeași dată - sfârșitul zilei de 2 aprilie - ca fiind ''ziua eliberării'', prin introducerea de tarife vamale reciproce universale care se vor aplica națiunilor ce percep taxe pe exporturile americane, promițând tarife de aceeași valoare, iar România ar putea fi și ea pe această listă, se arată într-o analiză realizată de Bogdan Maioreanu.
În 2024, SUA au importat cu 1,2 trilioane de dolari mai multe bunuri decât au exportat, iar acest lucru este o sursă de frustrare pentru președintele american. Dar pe 2 aprilie, fiecare țară va primi un număr care reprezintă, în opinia secretarului Trezoreriei SUA, Scott Bessent, tarifele lor vamale.
''Pentru unele țări, ar putea fi destul de scăzute. Pentru unele țări, ar putea fi destul de mari'', a declarat Bessent, într-un interviu, citat în analiză.
Potrivit analizei, România este una dintre țările care contribuie la deficitul comercial al Statelor Unite. Potrivit US Census Bureau, furnizorul de date statistice guvernamentale, în 2024, SUA a importat din România bunuri în valoare de 3,77 miliarde de dolari și a exportat doar de 1,35 miliarde de dolari, ceea ce a condus la un deficit de 2,4 miliarde de dolari. Deși cifra poate părea mare, este departe de cele mai mari deficite pe care le are SUA. La sfârșitul anului 2024, China produce de departe cel mai mare deficit comercial al SUA, cu peste 295 miliarde de dolari, urmată de Mexic (172 miliarde de dolari), Vietnam (124 miliarde de dolari), Irlanda (86 miliarde de dolari), Germania (85 miliarde de dolari), Taiwan (74 miliarde de dolari), Japonia (69 miliarde de dolari), Coreea de Sud (66 miliarde de dolari) și Canada (63 miliarde de dolari).
''Rămâne de văzut cum vor fi aplicate aceste tarife reciproce. Dar, cu siguranță, industria auto se pregătește să primească în următoarele două zile impactul în forță al tarifelor vamale la importurile de automobile anunțate la sfârșitul săptămânii trecute'', menționează Maioreanu.
SUA rămâne a doua cea mai mare piață pentru exporturile de vehicule noi din UE, după Regatul Unit. Dar și 9% din exporturile de vehicule din SUA au mers către UE. În termeni de valoare, SUA a reprezentat 22% din piața de export a UE în 2024. UE a exportat în SUA, în 2024, autoturisme și camioane ușoare (sub 5 tone), în valoare de 39 de miliarde de euro sau aproximativ 750 000 de unități, potrivit ACEA.
Industria auto germană este una dintre cele mai afectate de aceste tarife vamale. Companii precum Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz exportă volume semnificative către piața americană. Grupul VW vinde cele mai multe mașini în SUA, urmat de BMW și Mercedes. Producătorii italieni de automobile de lux se vor confrunta de asemenea cu provocări semnificative. Ferrari a anunțat deja creșteri de prețuri la unele modele, ca răspuns direct la tarifele vamale. Alte mărci italiene din cadrul grupului Stellantis (care include Fiat și Chrysler) vor fi, de asemenea, afectate, deși în grade diferite, în funcție de amprenta lor de producție în SUA. Producătorii auto francezi, în principal prin intermediul Stellantis (care include Peugeot, Citroen, dar și Jeep, Dodge și camionetele Ram), se vor confrunta și ei cu presiuni deoarece Stellantis produce doar 57% din stocurile sale în SUA. Astfel, o parte substanțială a vehiculelor lor este vulnerabilă la noile tarife.
România poate fi afectată indirect datorită exporturilor sale de componente pentru producătorii auto germani și francezi, atrage atenția analistul eToro.
Tarifele vor avea un impact și asupra industriei auto nord-americane, unde aproximativ 40% din piesele pentru mașinile americane provin din Mexic și 10% din Canada.
''Aproximativ 60% din automobilele fabricate în SUA utilizează piese importate, conform cercetării băncii de investiții Berstein. Analistul Mark Delaney de la Goldman Sachs a declarat că prețurile mașinilor importate ar putea crește între 5.000 și 15.000 de dolari (4.600 - 13.800 de euro), în funcție de vehicul. Chiar și modelele asamblate în SUA ar putea înregistra creșteri ale costurilor între 3.000 și 8.000 de dolari (2.800 - 7.400 de euro) din cauza utilizării de componente de proveniență străină. În plus, lanțurile de aprovizionare integrate din America de Nord, care implică mai multe treceri ale frontierelor pentru componente din Mexic sau Canada, vor fi grav perturbate. Chiar și Tesla, - cea mai deținută acțiune de investitorii români de pe platforma eToro - în ciuda faptului că producția sa este localizată în SUA, și se estimează că între 60 și 70% din componente sunt fabricate acolo, a menționat impactul tarifelor lui Trump ca fiind 'greu de ignorat''', conform analizei.
Tarifele vamale ale lui Donald Trump ar putea, de asemenea, să amâne planurile americanilor de a cumpăra mașini noi. Iar acest lucru ar putea duce la o nouă creștere a prețurilor pentru mașinile second-hand, mai relevă analiza.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7 / 18791 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
O singură casă de avocatură locală independentă concurează la titlul de ”Firma anului în România” în cadrul IFLR Europe Awards 2025, ceremonie ce va avea loc joi | NNDKP, Schoenherr și Clifford Chance Badea, printre firmele aflate pe lista scurtă a premianților din acest an
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui împrumut de peste 54,7 mil. € în România și a unui împrumut de 275 mil. € în Spania | Alexandru Bîrsan (co-managing partener) și Rebecca Marina (counsel), în prim plan
VIDEO | Pastila de insolvență – Procedurile de restructurare (powered by ZRVP)
Rundă de promovări la ZRVP | Echipa de seniori a firmei crește cu șapte avocați. Dr. Cosmin Vasile: ”Ceea ce definește avocatul ZRVP este căutarea obsesivă a soluției juridice care să răspundă cel mai bine nevoilor clientului, iar aceasta este calitatea cheie a fiecărui membru al echipei ZRVP și primul criteriu care stă la baza promovărilor anuale”
CMS anunță noi promovări în România | Alina Tihan preia rolul de Partener în departamentul de Finanțe, iar Andrei Tercu devine co-coordonator al departamentului de Taxe. Horea Popescu, Managing Partner: ”Abilitățile lor de lideri și capacitatea de a obține rezultate excepționale le-a adus încrederea și aprecierea tuturor”
Chambers Europe 2025 | Cele mai bune firme locale de avocați în 9 arii de practică. NNDKP, Filip & Company, Schoenherr, RTPR și Țuca Zbarcea & Asociații au cele mai multe nominalizări pe prima bandă a performanței profesionale
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...