
Necesitatea unui studiu de impact, critică în cazul unei plafonări extinse la toate produsele româneşti (asociaţii)
28 Mai 2024
AgerpresConform sursei citate, în prezent nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piaţă pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri şi nici obiectivul pe care o astfel de măsură l-ar putea urmări.
Un studiu de impact înainte de luarea oricărei decizii privind o nouă plafonare extinsă la toate produsele româneşti este absolut necesar pentru a înţelege corect implicaţiile în funcţionarea pieţei agroalimentare din România, susţin reprezentanţii asociaţiei comercianţilor mici şi mijlocii şi cei ai marilor reţele comerciale din România.
"În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregăteşte a şasea care le şi întrece. (...) În contextul în care Ministerul Agriculturii a comunicat în spaţiul public despre intenţia de a opera o a şasea plafonare - mult mai extinsă faţă de toate celelalte şi care să privească toate produsele româneşti - devine critică necesitatea unui studiu de impact. Realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicaţiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt, dar şi în contextul pieţei concurenţiale comune. Astfel, ar trebui să fie exprimate clar oportunităţile, riscurile şi responsabilităţile plafonărilor succesive pentru a nu intra cu toţii într-o aventură cu final extrem de incert", se menţionează într-un comunicat al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) şi Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
"În zece luni au fost adoptate cinci măsuri de plafonare, se pregăteşte a şasea care le şi întrece. (...) În contextul în care Ministerul Agriculturii a comunicat în spaţiul public despre intenţia de a opera o a şasea plafonare - mult mai extinsă faţă de toate celelalte şi care să privească toate produsele româneşti - devine critică necesitatea unui studiu de impact. Realizarea unui studiu este practic singura modalitate de a obţine informaţii şi evaluări clare, pentru toţi operatorii economici din sectorul agro-alimentar, despre implicaţiile pe care o astfel de decizie le poate avea, atât pe termen scurt, dar şi în contextul pieţei concurenţiale comune. Astfel, ar trebui să fie exprimate clar oportunităţile, riscurile şi responsabilităţile plafonărilor succesive pentru a nu intra cu toţii într-o aventură cu final extrem de incert", se menţionează într-un comunicat al Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR) şi Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
Conform sursei citate, în prezent nu există niciun fel de evaluare sau aproximare asupra efectelor concrete în piaţă pentru consumatori, fermieri, producători sau retaileri şi nici obiectivul pe care o astfel de măsură l-ar putea urmări.
"Sperăm că domnul ministru va reuşi să găsească un moment în care se va opri din elanul zelos al plafonărilor, îşi va putea face o imagine de ansamblu şi va încerca sa aibă un dialog real cu toţi participanţii la lanţul agro-alimentar din România. Astfel şi-ar putea asigura un răgaz pentru a înţelege cu adevărat nivelul de îngrijorare şi de incertitudine privind echilibrul sectorului agro-alimentar din ţară. Aşteptăm şi de la domnul ministru de Finanţe un input în această situaţie, care în opinia noastră necesită o abordare decizională integrată", susţin reprezentanţii celor două asociaţii.
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunţat, la jumătatea acestei luni, că se lucrează la proiectul privind limitarea adaosului comercial la toate produsele procesate în România, menţionând că "există o practică comercială neloială, astfel încât sunt produse româneşti cu adaos comercial foarte mare, iar produsele care vin din import au un adaos comercial foarte mic".
El a explicat, la Palatul Victoria, că toate categoriile de produse din import care nu intră în procesare sau în abatorizare şi sunt vândute ca materie primă vor avea adaos comercial de 5%.
Potrivit lui Barbu, proiectul privind limitarea adaosului comercial la produsele româneşti va fi finalizat anul acesta.
"Se lucrează la acest proiect în momentul de faţă. Ştim foarte bine că ordonanţa privind plafonarea adaosului comercial a fost prelungită de către Parlamentul României până pe 31 decembrie şi le mulţumesc colegilor pentru că şi astăzi vedem o scădere a inflaţiei şi astăzi vedem, din datele Institutului Naţional de Statistică, că indicele preţului de consum a scăzut pe cele 21 alimente de bază din ordonanţa pe care noi am dat-o în Guvernul României, cu procente între 8 şi peste 30%. Se lucrează, nu voi da drumul la acest act normativ până toţi factorii implicaţi, vorbim aici de zona de retail, vorbim de procesatori, vorbim de Consiliul Concurenţei, nu ne vom pune de acord", a precizat ministrul, după şedinţa de Guvern din 16 mai.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1819 / 18781 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Pastila de insolvență – Procedurile de restructurare (powered by ZRVP)
Chambers Europe 2025 | Cele mai bune firme locale de avocați în 9 arii de practică. NNDKP, Filip & Company, Schoenherr, RTPR și Țuca Zbarcea & Asociații au cele mai multe nominalizări pe prima bandă a performanței profesionale
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
KPMG Legal – Toncescu și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția prin care Advanzia Education a preluat SDA Academy Romania. Laura Toncescu (Head of KPMG Legal) și Dragoș Iamandoiu (Partner), în prim plan
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Kinstellar asistă grupul de investiții private EMMA Capital în achiziția strategică a companiei Diamedix în România, Moldova, Bulgaria și Ucraina. Echipa pluridisciplinară din București, coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener)
Practica de Litigii a Clifford Chance Badea obține o soluție favorabilă într-o speță transnațională vizând protecția terților de bună-credință afectați de o măsură de sechestru penal. Vicu Buzac (Senior Associate) a condus echipa din București
Women Lawyers | O femeie avocat poate aduce o perspectivă diferită, având în vedere diversitatea abilităților, precum atenția la detalii, capacitatea de a media conflicte și de a construi relații de încredere. Ana Maria Abrudan (Partener Mușat & Asociații): ”Un avocat de succes, indiferent de gen, este cel care aduce soluții inovatoare, construiește relații de încredere cu clienții și își dezvoltă constant aria de expertiză, având totodată abilitatea de a împărtăși aceste cunoștințe cu noile generații de avocați”
Women Lawyers | Ce spun și cum gândesc doamnele din structura Țuca Zbârcea & Asociații, firmă care etalează femei avocat remarcabile pe toate palierele de activitate. Azi, de vorbă cu Oana Mareș, Managing Associate: ”Femeile au adesea un grad mai mare de răbdare în gestionarea relației cu clienții, aspect esențial în momentele de stres sau incertitudine. Într-un domeniu unde detaliile contează enorm, abilitatea de a observa inclusiv nuanțele emoționale și de a reacționa corespunzător poate reprezenta un atu valoros”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...