ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: O nouă paradigmă în negocierile consumatori-bănci - iniţiativa de rezolvare amiabilă vine din partea băncilor

12 Decembrie 2023   |   Agerpres

Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a arătat, în context, că numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor va creşte în acest an la peste 650 de cazuri, de la 571 în 2022. Acesta a precizat că în 2023 trei bănci au sfătuit clienţii să apeleze la conciliere şi a recomandat ca şi restul băncilor să pregătească personalul pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă.

 
 
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat, în acest an, peste 400 de cazuri în care băncile au iniţiat procesul de negociere cu consumatorii, ceea ce reprezintă o creştere de aproape 200% faţă de anul 2022.
 
"În mai mult de jumătate din toate negocierile purtate în acest an în cadrul Centrului (730 de dosare s-au format în 2023, cel mai mare număr anual începând din 2016), soluţionarea amiabilă a fost iniţiată de bănci care au invitat consumatorii la conciliere. Acest lucru s-a întâmplat după ce unele bănci şi-au analizat portofoliile de clienţi, iar acolo unde au sesizat întârzieri la plata ratelor, litigii în instanţă sau alte probleme pe care nu le-au putut rezolva direct, şi-au îndrumat propriii clienţi să completeze o cerere de negociere pe site-ul www.csalb.ro. Avantajele iniţiativei pe care o au băncile de rezolvare amiabilă a problemelor cu consumatorii sunt scurtarea timpului în care părţile ajung la un compromis (în unele cazuri dosarele se rezolvă în câteva zile) şi deschiderea mult mai mare a instituţiilor de credit către o soluţie favorabilă pentru consumator", se arată într-un comunicat CSALB.
 
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a arătat, în context, că numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor va creşte în acest an la peste 650 de cazuri, de la 571 în 2022. Acesta a precizat că în 2023 trei bănci au sfătuit clienţii să apeleze la conciliere şi a recomandat ca şi restul băncilor să pregătească personalul pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă.
 
"În al 8-lea an de activitate operaţională a CSALB observăm un în activitatea de conciliere: trei bănci, dintre care pentru una a devenit o practică frecventă, îşi sfătuiesc clienţii să apeleze la conciliere. Deşi completarea cererii de intrare în negociere rămâne o vocaţie a consumatorului, faptul că instituţia de credit face primul pas şi îi recomandă rezolvarea amiabilă dovedeşte responsabilitate socială şi deschidere spre problemele consumatorilor din partea acestor instituţii de credit. Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la începutul activităţii Centrului, acela ca băncile, din proprie iniţiativă, să îşi îndrume clienţii nemulţumiţi sau care întâmpină dificultăţi în respectarea contractelor, către soluţionarea alternativă, în afara instanţelor de judecată, în situaţiile în care nu pot ajunge la soluţionarea bilaterală a diferendelor. Din moment ce banca îşi invită consumatorul la conciliere îşi arată şi disponibilitatea de a găsi o soluţie favorabilă la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovadă stă numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor. Dacă în 2022 au fost 571 de situaţii în care băncile şi consumatorii s-au împăcat, anul acesta vom ajunge la peste 650 de cazuri în care negocierile se încheie cu o soluţie propusă de conciliatori şi acceptată de ambele părţi. Recomandăm cu tărie ca şi restul băncilor să utilizeze această metodă, să îşi pregătească personalul din toate punctele de lucru pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă, iar concilierea să devină o regulă a instituţiilor de credit, nu o excepţie", a subliniat Păunescu.
 
Potrivit comunicatului CSALB, pentru a scurta timpul de soluţionare a cererilor transmise de consumatori către bancă, prin intermediul aplicaţiei online care preia solicitările utilizatorilor de pe site-ul www.csalb.ro, au fost introduse alerte către bănci şi consumatori. Astfel, dacă se depăşeşte timpul maxim de 15 zile de la trimiterea cererii, iar banca/IFN-ul nu au răspuns dacă acceptă sau nu cererea de negociere, sistemul informatic trimite automat un mesaj de solicitare a unui răspuns, iar consumatorul este informat despre acest fapt.
 
Acolo unde s-a format deja un dosar de negociere (banca sau IFN-ul au acceptat cererea), dar s-au depăşit 60 de zile de când a început negocierea, CSALB trimite alerte conciliatorilor pentru prioritizarea acelor dosare, chiar dacă termenul legal de soluţionare este de 90 de zile.
 
"Săptămâna trecută, la sediul Ministerului de Justiţie, s-a discutat despre identificarea unor măsuri necesar a fi luate în aşa fel încât soluţionarea alternativă a litigiilor să devină prima opţiune pentru consumatori atunci când au un diferend cu un comerciant, având în vedere avantajele procedurilor de soluţionare a conflictelor pe cale extrajudiciară în comparaţie cu cele contencioase, cu scopul implicit al degrevării instanţelor de judecată de o parte dintre cele aproximativ 12.000 de procese dintre consumatori şi bănci", se mai arată în documentul citat.
 
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2622 / 18330
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...