ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB a primit 18.300 de cereri de soluţionare în perioada 2016 - 2024; beneficiile obţinute - 14,3 milioane de euro

13 Februarie 2025   |   Agerpres

Anul trecut CSALB a primit 3.568 de cereri de la consumatori. Dintre acestea, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor.

 
 
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit 18.300 de cereri de soluţionare în perioada 2016 - 2024, iar beneficiile obţinute de către consumatori se ridică la 14,3 milioane euro, a declarat, joi, Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul Colegiului CSALB.

"Anul acesta facem 10 ani de când s-a înfiinţat CSLB, dar activitatea operaţională efectivă a început aproape acum 9 ani, zic aproape pentru că prima cererea pe care am primit-o în 2016 a fost de 1 martie. Dar la 9 ani de activitate CSALB a primit aproximativ 18.300 de cereri din partea consumatorilor. Am pornit cu paşi mărunţi, iniţial, dar zic extrem de siguri, de la câteva sute de cereri şi la foarte multe refuzuri de intrare în procedură de soluţionare alternativă din partea profesioniştilor, la mii de cereri pe an şi la transformarea în dosare de soluţionare a multora dintre aceste cereri. În continuare, cele mai multe cereri sunt cu privire la instituţiile financiare, bancare, instituţii de credit şi sunt, de asemenea, destul de multe cereri cu privire la IFN-uri. Din păcate, instituţiile financiare nebancare nu au intrat decât într-un dosar. Au format un singur dosar din cele aproximativ 920 de cereri pe care le-am primit din partea consumatorilor", a spus Alexandru Păunescu, în cadrul unei conferinţe de presă.


Conform datelor prezentate în conferinţă, anul trecut CSALB a primit 3.568 de cereri de la consumatori. Dintre acestea, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor. Băncile au acceptat să intre în 1.077 de negocieri cu consumatorii, iar IFN-urile au transformat o singură cerere în dosar de conciliere. Persoanele juridice au trimis 6 cereri către bănci în 2024. Media săptămânală a fost de 69 de cereri, comparativ cu 56 cereri pe săptămână în anul 2023.

În 2024 s-a înregistrat o scădere a cererilor de ştergere a înregistrărilor din Biroul de Credit, respectiv 935 de cereri, din care 377 în raport cu băncile şi 558 în raport cu IFN-urile faţă de 1.234 cereri în anul 2023.

În 2024 s-au înregistrat 989 de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor din totalul concilierilor. În 65 de cazuri părţile nu s-au înţeles. Procentul împăcărilor din totalul negocierilor este de 94% - cel mai mare din toată activitatea CSALB.

Numărul cererilor soluţionate direct de părţi, dar după sesizarea CSALB, a înregistrat o scădere în 2024, până la 301 cazuri. Acestea sunt cereri respinse la negociere în cadrul CSALB de bănci şi/sau IFN-uri, dar în care consumatorilor li se propune o rezolvare directă.

În timp ce numărul negocierilor la CSALB a crescut, cel al rezolvărilor directe a scăzut în ultimii trei ani. Anul trecut, 301 cereri trimise către CSALB au fost rezolvate fără intervenţia unui conciliator.

La sfârşitul anului 2024 erau închise 167 de procese în instanţă, pentru că părţile au dorit şi au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB. În perioada 2021-2024 au fost soluţionate cu ajutorul conciliatorilor CSALB 669 de cazuri aflate în instanţele de judecată, din iniţiativa băncilor şi consumatorilor implicaţi în aceste procese sau la recomandarea judecătorilor.

Valoarea medie a beneficiilor în dosarele în care părţile s-au împăcat a scăzut în 2024 la puţin peste 3.000 de euro, de la aproape 5.000 de euro în 2023. Valoarea totală a beneficiilor obţinute din negocierile consumatori-bănci a fost de 14,3 milioane euro în perioada 2016-2024.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5 / 18480
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru grupul Roche va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
MergerMarket League Tables - Full Year 2024 | Piața de M&A a cunoscut o redresare prudentă anul trecut și a înregistrat o creștere de 8 % la nivel global. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
Wolf Theiss a asistat fondatorii Embryos Fertility Clinic cu privire la vânzarea pachetului majoritar de părţi sociale către Integral Capital Group, alături de care a stat RTPR | Ce avocați au fost în cele două echipe
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...