
CSALB a primit 18.300 de cereri de soluţionare în perioada 2016 - 2024; beneficiile obţinute - 14,3 milioane de euro
13 Februarie 2025
AgerpresAnul trecut CSALB a primit 3.568 de cereri de la consumatori. Dintre acestea, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a primit 18.300 de cereri de soluţionare în perioada 2016 - 2024, iar beneficiile obţinute de către consumatori se ridică la 14,3 milioane euro, a declarat, joi, Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul Colegiului CSALB.
"Anul acesta facem 10 ani de când s-a înfiinţat CSLB, dar activitatea operaţională efectivă a început aproape acum 9 ani, zic aproape pentru că prima cererea pe care am primit-o în 2016 a fost de 1 martie. Dar la 9 ani de activitate CSALB a primit aproximativ 18.300 de cereri din partea consumatorilor. Am pornit cu paşi mărunţi, iniţial, dar zic extrem de siguri, de la câteva sute de cereri şi la foarte multe refuzuri de intrare în procedură de soluţionare alternativă din partea profesioniştilor, la mii de cereri pe an şi la transformarea în dosare de soluţionare a multora dintre aceste cereri. În continuare, cele mai multe cereri sunt cu privire la instituţiile financiare, bancare, instituţii de credit şi sunt, de asemenea, destul de multe cereri cu privire la IFN-uri. Din păcate, instituţiile financiare nebancare nu au intrat decât într-un dosar. Au format un singur dosar din cele aproximativ 920 de cereri pe care le-am primit din partea consumatorilor", a spus Alexandru Păunescu, în cadrul unei conferinţe de presă.
"Anul acesta facem 10 ani de când s-a înfiinţat CSLB, dar activitatea operaţională efectivă a început aproape acum 9 ani, zic aproape pentru că prima cererea pe care am primit-o în 2016 a fost de 1 martie. Dar la 9 ani de activitate CSALB a primit aproximativ 18.300 de cereri din partea consumatorilor. Am pornit cu paşi mărunţi, iniţial, dar zic extrem de siguri, de la câteva sute de cereri şi la foarte multe refuzuri de intrare în procedură de soluţionare alternativă din partea profesioniştilor, la mii de cereri pe an şi la transformarea în dosare de soluţionare a multora dintre aceste cereri. În continuare, cele mai multe cereri sunt cu privire la instituţiile financiare, bancare, instituţii de credit şi sunt, de asemenea, destul de multe cereri cu privire la IFN-uri. Din păcate, instituţiile financiare nebancare nu au intrat decât într-un dosar. Au format un singur dosar din cele aproximativ 920 de cereri pe care le-am primit din partea consumatorilor", a spus Alexandru Păunescu, în cadrul unei conferinţe de presă.
Conform datelor prezentate în conferinţă, anul trecut CSALB a primit 3.568 de cereri de la consumatori. Dintre acestea, 2.644 de cereri s-au adresat băncilor, 924 de cereri s-au adresat IFN-urilor. Băncile au acceptat să intre în 1.077 de negocieri cu consumatorii, iar IFN-urile au transformat o singură cerere în dosar de conciliere. Persoanele juridice au trimis 6 cereri către bănci în 2024. Media săptămânală a fost de 69 de cereri, comparativ cu 56 cereri pe săptămână în anul 2023.
În 2024 s-a înregistrat o scădere a cererilor de ştergere a înregistrărilor din Biroul de Credit, respectiv 935 de cereri, din care 377 în raport cu băncile şi 558 în raport cu IFN-urile faţă de 1.234 cereri în anul 2023.
În 2024 s-au înregistrat 989 de negocieri încheiate cu împăcarea părţilor din totalul concilierilor. În 65 de cazuri părţile nu s-au înţeles. Procentul împăcărilor din totalul negocierilor este de 94% - cel mai mare din toată activitatea CSALB.
Numărul cererilor soluţionate direct de părţi, dar după sesizarea CSALB, a înregistrat o scădere în 2024, până la 301 cazuri. Acestea sunt cereri respinse la negociere în cadrul CSALB de bănci şi/sau IFN-uri, dar în care consumatorilor li se propune o rezolvare directă.
În timp ce numărul negocierilor la CSALB a crescut, cel al rezolvărilor directe a scăzut în ultimii trei ani. Anul trecut, 301 cereri trimise către CSALB au fost rezolvate fără intervenţia unui conciliator.
La sfârşitul anului 2024 erau închise 167 de procese în instanţă, pentru că părţile au dorit şi au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB. În perioada 2021-2024 au fost soluţionate cu ajutorul conciliatorilor CSALB 669 de cazuri aflate în instanţele de judecată, din iniţiativa băncilor şi consumatorilor implicaţi în aceste procese sau la recomandarea judecătorilor.
Valoarea medie a beneficiilor în dosarele în care părţile s-au împăcat a scăzut în 2024 la puţin peste 3.000 de euro, de la aproape 5.000 de euro în 2023. Valoarea totală a beneficiilor obţinute din negocierile consumatori-bănci a fost de 14,3 milioane euro în perioada 2016-2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 302 / 18777 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
KPMG Legal – Toncescu și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția prin care Advanzia Education a preluat SDA Academy Romania. Laura Toncescu (Head of KPMG Legal) și Dragoș Iamandoiu (Partner), în prim plan
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Kinstellar asistă grupul de investiții private EMMA Capital în achiziția strategică a companiei Diamedix în România, Moldova, Bulgaria și Ucraina. Echipa pluridisciplinară din București, coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener)
Practica de Litigii a Clifford Chance Badea obține o soluție favorabilă într-o speță transnațională vizând protecția terților de bună-credință afectați de o măsură de sechestru penal. Vicu Buzac (Senior Associate) a condus echipa din București
Women Lawyers | O femeie avocat poate aduce o perspectivă diferită, având în vedere diversitatea abilităților, precum atenția la detalii, capacitatea de a media conflicte și de a construi relații de încredere. Ana Maria Abrudan (Partener Mușat & Asociații): ”Un avocat de succes, indiferent de gen, este cel care aduce soluții inovatoare, construiește relații de încredere cu clienții și își dezvoltă constant aria de expertiză, având totodată abilitatea de a împărtăși aceste cunoștințe cu noile generații de avocați”
Women Lawyers | Ce spun și cum gândesc doamnele din structura Țuca Zbârcea & Asociații, firmă care etalează femei avocat remarcabile pe toate palierele de activitate. Azi, de vorbă cu Oana Mareș, Managing Associate: ”Femeile au adesea un grad mai mare de răbdare în gestionarea relației cu clienții, aspect esențial în momentele de stres sau incertitudine. Într-un domeniu unde detaliile contează enorm, abilitatea de a observa inclusiv nuanțele emoționale și de a reacționa corespunzător poate reprezenta un atu valoros”
NNDKP aniversează 35 de ani de activitate | Firma fondată de Manuela și Ion Nestor demarează un proces strategic de remodelare a structurii sale de management: Adina Chilim-Dumitriu și Emil Bivolaru devin Parteneri Executivi, domeniile esențiale pentru buna funcționare a firmei vor fi gestionate prin intermediul unor Comitete ale Partenerilor
Studiul CMS European M&A 2025: Romania - locul 2 în CEE, cu o creștere de 80% | Horea Popescu (Managing Partner - CMS România): “Numărul de tranzacții în care CMS a oferit consultanță în regiune a crescut cu peste 30% față de 2023, fiind al doilea cel mai mare număr de tranzacții înregistrat din 2014 și până acum”. Rodica Manea (Partener): “În perspectivă, este important ca achizitorii să rămână agili și să păstreze un echilibru între încrederea într-o piață în continuă evoluție și provocările de reglementare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...