
APCE solicită reexaminarea Legii 255 ̸ 2024: Tranziţia către un SEN eficient nu se poate realiza prin exploatarea prosumatorilor
01 Iulie 2024
AgerpresSpecialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
Dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii este un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient, însă aceasta nu poate fi realizat doar prin exploatarea prosumatorilor, atenţionează Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie (APCE), într-o petiţie transmisă, luni, Preşedinţiei României.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Potrivit sursei citate, în ultima zi de sesiune parlamentară înaintea vacanţei, la propunerea unui grup de deputaţi PSD, Parlamentul României a introdus un amendament "otrăvit" în Legea energiei şi a votat-o în plen în aceeaşi zi. Amendamentul a fost susţinut de câteva companii de distribuţie care ar fi comandat un studiu la Facultatea de Energetică a Politehnicii din Bucureşti.
În viziunea organizaţiei profesionale, graba cu care acest amendament şi această lege s-au aprobat în câteva ore, fără nicio dezbatere publică cu părţile interesate, încalcă grav Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală, Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009), Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003), precum şi Legea Parteneriatului Public-Privat.
Reprezentanţii APCE susţin că, în actul legislativ, care face referire la obligaţia prosumatorilor de avea baterii de stocare a energiei, există alineate neclare care "creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie".
Astfel, la alineatul 8, deşi la început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, imediat la punctul "i" se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare.
"Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei", explică Dan Pîrşan, preşedintele APCE.
De asemenea, alineatul 9 clarifică faptul că toţi prosumatorii monofazici, de la o putere minimă instalată de 3 kW, sunt obligaţi să instaleze capacităţi de stocare, dar în acelaşi timp se vorbeşte şi despre "racordarea proiectelor demonstrative". "Este neclar la ce fel de proiecte face referire legiuitorul, având în vedere că statutul de prosumator nu poate fi obţinut cu rol demonstrativ", notează Asociaţia.
În acelaşi timp, APCE atrage atenţia asupra principiului retroactivităţii inclus în lege.
"'Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională', iniţiat de Ministerul Mediului, nu finanţează capacităţile de stocare, iar până în anul 2023 era chiar interzisă instalarea de invertoare hibrid care să permită şi adăugarea de sisteme de stocare. În aceste condiţii, a obliga prosumatorii, peste 140.000 până în prezent, să modifice instalaţiile sau să înlocuiască invertoarele este de neconceput. Această lege are un caracter retroactiv, care intră în conflict cu alte programe guvernamentale pentru susţinerea producerii de energie electrică din surse regenerabile", se precizează în comunicat.
Conform experţilor, în aceste condiţii neclare, apare un risc major pentru proiectele aflate în desfăşurare prin Programul "Casa Verde".
"Suntem în perioada de implementare a programului Casa Verde 2023. În cadrul acestui proiect, majoritatea sistemelor contractate (peste 90%) sunt de tip on-grid (fără stocare). Beneficiarii acestui program sunt obligaţi să injecteze surplusul de energie în reţea, prin urmare trebuie să aibă statut de prosumator. Dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, toţi beneficiarii programului Casa Verde 2023 vor fi obligaţi să instaleze şi stocare. Acest lucru înseamnă costuri semnificativ mai mari decât cele stabilite iniţial prin contractele de finanţare. Este dificil de estimat impactul, dar valoarea aproximativă a beneficiarilor afectaţi de aceste prevederi este de peste 50.000 doar în programul Casa Verde 2023. Există un risc major ca beneficiarii să renunţe la aceste programe, cu un efect de domino asupra companiilor care furnizează astfel de sisteme fotovoltaice", arată APCE.
Totodată, reprezentanţii Asociaţii subliniază că dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producere a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare, "fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală", pentru că "pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact".
În context, APCE solicită reexaminarea Legii 255/2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1465 / 18601 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...