APCE solicită reexaminarea Legii 255 ̸ 2024: Tranziţia către un SEN eficient nu se poate realiza prin exploatarea prosumatorilor
01 Iulie 2024
AgerpresSpecialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
Dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii este un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient, însă aceasta nu poate fi realizat doar prin exploatarea prosumatorilor, atenţionează Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie (APCE), într-o petiţie transmisă, luni, Preşedinţiei României.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Potrivit sursei citate, în ultima zi de sesiune parlamentară înaintea vacanţei, la propunerea unui grup de deputaţi PSD, Parlamentul României a introdus un amendament "otrăvit" în Legea energiei şi a votat-o în plen în aceeaşi zi. Amendamentul a fost susţinut de câteva companii de distribuţie care ar fi comandat un studiu la Facultatea de Energetică a Politehnicii din Bucureşti.
În viziunea organizaţiei profesionale, graba cu care acest amendament şi această lege s-au aprobat în câteva ore, fără nicio dezbatere publică cu părţile interesate, încalcă grav Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală, Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009), Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003), precum şi Legea Parteneriatului Public-Privat.
Reprezentanţii APCE susţin că, în actul legislativ, care face referire la obligaţia prosumatorilor de avea baterii de stocare a energiei, există alineate neclare care "creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie".
Astfel, la alineatul 8, deşi la început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, imediat la punctul "i" se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare.
"Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei", explică Dan Pîrşan, preşedintele APCE.
De asemenea, alineatul 9 clarifică faptul că toţi prosumatorii monofazici, de la o putere minimă instalată de 3 kW, sunt obligaţi să instaleze capacităţi de stocare, dar în acelaşi timp se vorbeşte şi despre "racordarea proiectelor demonstrative". "Este neclar la ce fel de proiecte face referire legiuitorul, având în vedere că statutul de prosumator nu poate fi obţinut cu rol demonstrativ", notează Asociaţia.
În acelaşi timp, APCE atrage atenţia asupra principiului retroactivităţii inclus în lege.
"'Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională', iniţiat de Ministerul Mediului, nu finanţează capacităţile de stocare, iar până în anul 2023 era chiar interzisă instalarea de invertoare hibrid care să permită şi adăugarea de sisteme de stocare. În aceste condiţii, a obliga prosumatorii, peste 140.000 până în prezent, să modifice instalaţiile sau să înlocuiască invertoarele este de neconceput. Această lege are un caracter retroactiv, care intră în conflict cu alte programe guvernamentale pentru susţinerea producerii de energie electrică din surse regenerabile", se precizează în comunicat.
Conform experţilor, în aceste condiţii neclare, apare un risc major pentru proiectele aflate în desfăşurare prin Programul "Casa Verde".
"Suntem în perioada de implementare a programului Casa Verde 2023. În cadrul acestui proiect, majoritatea sistemelor contractate (peste 90%) sunt de tip on-grid (fără stocare). Beneficiarii acestui program sunt obligaţi să injecteze surplusul de energie în reţea, prin urmare trebuie să aibă statut de prosumator. Dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, toţi beneficiarii programului Casa Verde 2023 vor fi obligaţi să instaleze şi stocare. Acest lucru înseamnă costuri semnificativ mai mari decât cele stabilite iniţial prin contractele de finanţare. Este dificil de estimat impactul, dar valoarea aproximativă a beneficiarilor afectaţi de aceste prevederi este de peste 50.000 doar în programul Casa Verde 2023. Există un risc major ca beneficiarii să renunţe la aceste programe, cu un efect de domino asupra companiilor care furnizează astfel de sisteme fotovoltaice", arată APCE.
Totodată, reprezentanţii Asociaţii subliniază că dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producere a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare, "fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală", pentru că "pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact".
În context, APCE solicită reexaminarea Legii 255/2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 858 / 17994 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...