Comisionul perceput de organismele de gestiune colectivă pentru desfășurarea unui serviciu impus de lege nu reprezintă activitate economică aflată în sfera impozitului pe profit și a TVA. Ce avocați au obținut această soluție de referință
15 Decembrie 2021
BizLawyerSoluția pronunțată în mod definitiv de ÎCCJ după gestionarea unui dosar pe parcursul a mai mult de 8 (opt) ani de zile devine un reper în această materie și trasează pentru echipa de control fiscal linii clare atât în ceea ce privește comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă – nu reprezintă activitate economică aflată în sfera TVA și a impozitului pe profit - cât și în ceea ce privește limita imixtiunii acestor autorități în modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision – doar organismele statutare ale CREDIDAM au competență sub acest aspect iar nu și autoritățile fiscale.
Activitatea desfășurată de organismul de gestiune colectivă CREDIDAM este circumscrisă prevederilor Legii 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe și propriului Statut. Această activitate constă în colectarea remunerațiilor datorate artiștilor interpreți de către agenții economici care utilizează prestațiile artistice și repartizarea către artiști a remunerațiilor cuvenite în funcție de utilizarea reală a repertoriului cu care a mandatat CREDIDAM.
Comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă în efectuarea activității stabilite de Lege în sarcina sa a fost încadrat de organele fiscale în sfera activităților economice generatoare de impozit pe profit și TVA, stabilind în sarcina Societății obligații fiscale suplimentare în cuantum de aproximativ 5 milioane de lei.
Într-un litigiu aflat pe rolul instanțelor de judecată încă din anul 2013, echipa de avocați formată din Av. Dr. Mădălin Niculeasa (SCA NICULESA ȘI ASOCIAȚII) și Av. Dr. Gheorghe Florea (SCP FLOREA GHEORGHE ȘI ASOCIAȚII) a convins atât Curtea de Apel București cât și instanța supremă cu privire la faptul că rolul CREDIDAM este specific unei asociații non-profit care oferă un serviciu impus de lege iar Societatea nu desfășoară o activitate economică nici din perspectiva TVA și nici din perspectiva impozitului pe profit.
Cele două probleme de drept – TVA și impozitul pe profit – au fost analizate de instanță și din perspectiva Deciziei ÎCCJ nr. 48 din 19.06.2017, emisă în dezlegarea unei chestiuni de drept și care are la bază Hotărârea SAWP din 18.01.2017 pronunțată de CJUE în cauza C-37/16, ambele clarificând faptul că operațiunea derulată de organismele de gestiune colectivă de colectare a remunerațiilor datorate de utilizatori titularilor de drepturi nu reprezintă o operațiune impozabilă din perspectiva TVA deoarece nu este aferentă unei contraprestații născute dintr-un raport contractual dintre titular și utilizator, ci unui prejudiciu stabilit în mod abstract de prevederile legale.
În opinia instanței, calificarea stabilită de ÎCCJ și de CJUE confirmă lipsa obligațiilor CREDIDAM de a achita impozit pe profit și de a colecta TVA.
Instanța reține că veniturile din comisioane nu provin dintr-o activitate economică, ci dintr-o activitate cu caracter nepatrimonial. Raporturile civile dintre CREDIDAM și titularii de drepturi (membrii săi) sunt reglementate de propriul Statut și de Legea 8/1996, iar nu de regulile unui raport comercial având un scop lucrativ. Fiind un venit rezultat dintr-o activitate fără scop patrimonial, modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision este supusă exclusiv controlului organismelor statutare ale CREDIDAM iar nu autorităților fiscale.
Astfel, caracterul economic este dat exclusiv de asumarea liberă a riscului pe care îl implică o activitate economică - se riscă în mod liber un anumit volum de resurse cu scopul de a se obține un volum de venituri mai mare decât al resurselor consumate. Însă, se reține că, activitatea CREDIDAM nu presupune asumarea liberă a unui risc - Legea 8/1996 impune titularilor de drepturi să angajeze un volum de resurse pentru a organiza activitatea de gestiune colectivă și a obține volumul de venituri la care au dreptul.
Cu alte cuvinte, comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă în relația cu membrii săi nu reprezintă o plată ci o contribuție/cotizație pe care membrii săi sunt obligați să o înainteze organismului de gestiune pentru a-i acoperi cheltuielile, astfel că în mod nelegal echipa de control a făcut aplicarea art. 15 alin. (3) din Legea 571/2003 în privința sumelor percepute de Societate în desfășurarea unei activități impuse de lege.
În ceea ce privește TVA stabilită suplimentar, instanța conchide că operațiunile de colectare a remunerațiilor echitabile de către organismul de gestiune colectivă nu au fost și nu sunt operațiuni taxabile care să determine necesitatea colectării TVA, în sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Directiva TVA 2006/112 astfel că organele fiscale au stabilit nelegal obligații fiscale de plată în sarcina Societății.
Particularitatea litigiului, după cum în mod corect au apreciat și instanțele, rezidă în lipsa unei înțelegeri corecte a rolului și a modului în care funcționează organismul de gestiune colectivă CREDIDAM, ceea ce a determinat organele fiscale să atribuie în mod nelegal obligații fiscale suplimentare în cuantum semnificativ.
Soluția pronunțată în mod definitiv de ÎCCJ după gestionarea unui dosar pe parcursul a mai mult de 8 (opt) ani de zile devine un reper în această materie și trasează pentru echipa de control fiscal linii clare atât în ceea ce privește comisionul perceput de organismul de gestiune colectivă – nu reprezintă activitate economică aflată în sfera TVA și a impozitului pe profit - cât și în ceea ce privește limita imixtiunii acestor autorități în modalitatea de utilizare a resurselor provenite din comision – doar organismele statutare ale CREDIDAM au competență sub acest aspect iar nu și autoritățile fiscale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 47 / 101 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...