
Schimbările recente din legislația achizițiilor publice, explicate de avocații firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL. Andrei Stefanovici, Director: Anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR
02 Noiembrie 2021
Ștefania EnacheDeși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor, spune interlocutorul BizLawyer.
![]() |
Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu si Asociatii SPRL / EY Law |
Avocații Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL sunt de părere că majoritatea modificărilor aduse prin Ordonanța de Guvern nr. 3/2021 sunt benefice pentru sectorul achizițiilor publice, având drept scop principal reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire și procesului de evaluare a ofertelor.Mai mult, schimbările legislative vizează flexibilizarea și reducerea termenelor aferente soluționării proceselor aflate pe rolul CNSC sau al instanțelor de judecată. „Cu toate acestea, apreciem că, deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările acestea să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor”, atrage atenția Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.
Odată cu adoptarea Ordonanței nr. 3/ 2021, legislația în domeniul achizițiilor publice a suferit o serie de schimbări semnificative.
Modificările operate au ca principal scop reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire si procesului de evaluare a ofertelor, astfel că noul act normativ elimină obligația operatorilor de a prezenta certificate fiscale pentru sediile secundare/punctele de lucru. În cazul acestora, operatorul economic va da o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că nu și-a încălcat obligațiile referitoare la plata taxelor și a impozitelor. Certificatul fiscal se prezintă doar pentru sediul principal.
De asemenea, termenul de prezentare a documentelor justificative în cazul procedurilor simplificate a fost stabilit la cinci zile, fără a mai exista posibilitatea prelungirii acestuia, iar termenul de publicare a deciziei de anulare a procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru, împreună cu motivarea măsurii a fost redus de la trei zile la o zi lucrătoare.
Mai mult, termenul de prelungire a întocmirii raportului procedurii a fost redus de la 80 de zile la 30 de zile în cazul licitației deschise și a celei restrânse, la 15 zile pentru procedurile simplificate și la 50 de zile pentru negocierea competitivă și dialogul competitiv.
Prin noua legislație au fost operate și modificari care au drept scop reducerea termenelor aferente soluționării litigiilor din cadrul procedurii. În această categorie intră reducerea termenului acordat autorităților contractante de a adopta măsurile necesare în vederea restabilirii legalității ca urmare a unei decizii CNSC/instanța de judecată de la 20 la 10 zile.
De asemenea, autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul/acordul-cadru de achiziție publică cu ofertantul câștigător ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii și cauza nu a fost soluționată în mod definitiv.
Noul cadru legal mai stabilește că partea care formulează plângerea este obligată să o comunice și celorlalte părți implicate în procedura de contestare în fața Consiliului fără a mai fi obligată să comunice și înscrisurile doveditoare.
În aceeași notă, s-a modificat cuantumul cauțiunii, aceasta fiind în prezent stabilită în funcție de faza procedurii în care intervine eventuala contestație: pentru ipoteza în care contestația este formulată anterior deschiderii ofertelor cuantumul acesteia este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei, în timp ce cauțiunea aferentă contestațiilor formulate ulterior deschiderii ofertelor este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 2.000.000 de lei.
„Apreciem că principala modificare adusă de Ordonanța nr. 3/2021 este aceea că autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție după adoptarea deciziei CNSC/ a primei instanțe, în măsura în care această decizie menține rezultatul procedurii. Pe de o parte, o astfel de măsură are rolul de a grăbi finalizarea procedurii, având în vedere că nu se mai așteaptă soluționarea definitivă a litigiului. Pe de altă parte, este posibil ca din acest considerent, operatorii economici să se orienteze mai degrabă spre formularea eventualelor contestații în fața instanțelor în detrimentul unei contestații înaintate CNSC. Ar putea astfel beneficia de un probatoriu mai complex, putându-se solicita inclusiv administrarea probei cu expertiză”, menționează Andrei Stefanovici.
Expertul mai spune că modificarea momentului la care autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a semna contractul de achiziție poate genera o preferință a operatorilor economici pentru contestarea procesului mai degrabă în fața instanțelor de judecată decât în fața CNSC. „O astfel de tendință ar putea genera un rezultat contrar celui dorit de către legiuitor putând conduce la prelungirea duratei procedurilor de achiziție și putând afecta, în consecință, implementarea proiectelor din PNRR ”, punctează interlocutorul BizLawyer.
Toate aceste modificări au intervenit în contextul în care România implementează PNRR, situație în care este de așteptat ca amploarea și numărul proiectelor publice în care va fi nevoie de suport juridic să crească semnificativ. „Astfel, anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR. Totodată, anticipăm necesitatea continuării reformelor legislative, de tipul celor aduse prin Ordonanța nr. 3/2021. Acest lucru va genera o serie de proiecte ce vor consta în acordarea de consultanță juridică pe aspectele ce țin de modificarea legislației”, susține Andrei Stefanovici.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Proiecte importante în domeniul achizițiilor publice
Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este implicată, în acest moment, în câteva proiecte importante în domeniul achizițiilor publice, implementate alături de colegii din EY România, ca parte a unui acord-cadru încheiat cu Banca Europeană de Investiții.
„Astfel, unul dintre proiecte are ca scop sprijinirea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice în vederea înființării unor unități de achiziții publice centralizate la nivel local. Activitățile din proiect includ oferirea de consultanță și asistență pentru selectarea organizațiilor partenere, înființarea si operaționalizarea unităților înființate, precum și sprijin in derularea de către acestea a unor proceduri de achiziții publice pilot”, arată Andrei Stefanovici.
Un alt proiect foarte important are ca obiect sprijinirea activității de control ex-ante a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice prin pregătirea de opinii, studii, îndrumări in problematici de achiziții publice, conform solicitărilor ANAP.
Pe lângă proiectele strategice menționate mai sus, firma este implicată într-o serie de mandate „clasice” în domeniul achizițiilor publice, având ca obiect asistarea clienților în legătură cu procedurile de achiziții publice sau sectoriale la care aceștia participă în diverse domenii de activitate (construcții și infrastructură, energie, servicii etc.).
Toate aceste mandate sunt gestionate de echipa de proiecte publice din cadrul societății, formată din cinci avocați și coordonată de Andrei Stefanovici.
„Cele mai interesante și complexe proiecte în derulare sunt cele realizate împreună cu colegii noștri din EY România si reprezentanții Băncii Europene de Investiții, menționate mai sus. Spre deosebire de societățile de avocați tradiționale, noi oferim clienților un „one-stop shop” în domeniul proiectelor publice, un know-how integrat (juridic, financiar și tehnic) datorită colaborării strânse pe care o avem cu colegii noștri din departamentul Consultanță din cadrul EY România”, a subliniat interlocutorul BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1054 / 1957 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS anunță noi promovări în România | Alina Tihan preia rolul de Partener în departamentul de Finanțe, iar Andrei Tercu devine co-coordonator al departamentului de Taxe. Horea Popescu, Managing Partner: ”Abilitățile lor de lideri și capacitatea de a obține rezultate excepționale le-a adus încrederea și aprecierea tuturor”
VIDEO | Pastila de insolvență – Procedurile de restructurare (powered by ZRVP)
Chambers Europe 2025 | Cele mai bune firme locale de avocați în 9 arii de practică. NNDKP, Filip & Company, Schoenherr, RTPR și Țuca Zbarcea & Asociații au cele mai multe nominalizări pe prima bandă a performanței profesionale
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
KPMG Legal – Toncescu și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția prin care Advanzia Education a preluat SDA Academy Romania. Laura Toncescu (Head of KPMG Legal) și Dragoș Iamandoiu (Partner), în prim plan
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Kinstellar asistă grupul de investiții private EMMA Capital în achiziția strategică a companiei Diamedix în România, Moldova, Bulgaria și Ucraina. Echipa pluridisciplinară din București, coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener)
Practica de Litigii a Clifford Chance Badea obține o soluție favorabilă într-o speță transnațională vizând protecția terților de bună-credință afectați de o măsură de sechestru penal. Vicu Buzac (Senior Associate) a condus echipa din București
Women Lawyers | O femeie avocat poate aduce o perspectivă diferită, având în vedere diversitatea abilităților, precum atenția la detalii, capacitatea de a media conflicte și de a construi relații de încredere. Ana Maria Abrudan (Partener Mușat & Asociații): ”Un avocat de succes, indiferent de gen, este cel care aduce soluții inovatoare, construiește relații de încredere cu clienții și își dezvoltă constant aria de expertiză, având totodată abilitatea de a împărtăși aceste cunoștințe cu noile generații de avocați”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...