
Gaming – Powered by CMS | Despre contribuția industriei jocurilor de noroc la finanțare proiectelor culturale
03 Aprilie 2023
Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate) – CMS RomâniaNoua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.
![]() |
Cristina Popescu (Partener) si Sorin Predescu (Associate) - CMS Romania |
Cu scopul de a îmbunătăți sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, precum și sprijini și implementa proiecte culturale în România, o nouă obligație de plată a fost introdusă recent în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc, în cotă de 0,5% din veniturile realizate de aceștia, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online, notează Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Gaming din BizLawyer. .
Astfel, prin modificarea adusă prin Legea nr. 286/2022 la Art. 21 alin. (1) din Ordonanţa nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale (Ordonanța 51) se introduce o nouă obligație de plată a unei cote “de 0,5% din veniturile realizate de operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online.”
Prevederea legislativă a ridicat, încă de la intrarea sa în vigoare, o serie de probleme de interpretare în rândul specialiștilor din domeniul jocurilor de noroc, având în vedere metoda deficitară de tehnică legislativă prin care a fost stabilită această nouă contribuție în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc.
În primul rând, era necesar a se stabili domeniul de aplicare a noii prevederi – care sunt, în fapt, acești „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” obligați la plata acestei noi contribuții?
O interpretare ad litteram a noii dispoziții legale ar fi condus spre concluzia că obligația de plată se aplică atât titularilor de licențe Clasa I (respectiv, organizatorilor de jocuri de noroc propriu-ziși), cât și titularilor de licență Clasa II (respectiv acelor operatori economici care furnizează servicii industriei jocurilor de noroc, cum ar fi dezvoltatorii de software specializat, auditorii, procesatorii de plăți, afiliații în scop de marketing etc). Această concluzie s-ar fi impus, întrucât sintagma „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” nu face nicio distincție în acest sens, iar termenul de „operatori” folosit în cuprinsul Ordonanței 51 este în concordanță cu terminologia folosită de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (OUG 77/2009), care utilizează acest termen cu referință la ambele tipuri de licențiați.
De abia prin adoptarea Ordinului nr. 2681/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Naţional a fost clarificată această problemă de interpretare, Ordinul nr. 2681/2023 specificând expres faptul că noua contribuție se aplică exclusiv organizatorilor de jocuri de noroc propriu-zis (titulari de licențe Clasa I).
Clarificarea acestei probleme prin legislație secundară este cel puțin chestionabilă din punct de vedere al tehnicii legislative. De principiu, norma secundară nu ar fi putut decât să reglementeze modul de aplicare a normei legislative primare. În varianta actuală, Ordinul nr. 2681/2023 adaugă la lege, suplinind o deficiență (de altfel reală) la nivelul actului normativ primar prin care a fost introdusă noua obligație de plată.
Mai mult, până la adoptarea Ordinului nr. 2681/2023, nici metoda de determinare a veniturilor ce reprezintă baza pentru calculul contribuției nu era explicitată. Până la apariția Ordinului nr. 2681/2023 (care a clarificat aplicabilitatea noii contribuții doar pentru organizatorii de jocuri de noroc), această problemă a fost cu atât mai stringentă pentru deținătorii de licențe Clasa II. Pentru acești operatori economici din domeniul jocurilor de noroc întrebările au fost multiple. Ce venituri constituiau baza de calcul pentru noua contribuție (respectiv, doar veniturile din activitățile aferente jocurilor de noroc, sau și altele)? Intrau în baza de calcul doar veniturile obținute din activitățile prestate organizatorilor de jocuri de noroc din România (sau și pe alte piețe)?
Ca urmare a publicării Ordinului 2681, această chestiune a fost tranșată odată cu clarificarea sferei de aplicare a contribuției exclusiv la categoria operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc). Cu toate acestea, având în vedere intrarea în vigoare a noii obligații de plată (lunare) din noiembrie 2022, până la intrarea în vigoare a Ordinului nr. 2681/2023 în luna februarie 2023, este posibil ca anumiți titulari de licență Clasa II să fi calculat și plătit această contribuție, din dorința de a se conforma noii legislații, în vigoare chiar dinainte de aplicarea normelor metodologice.
------------------------------------------------------------------------------------------
Citește și

Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European
------------------------------------------------------------------------------------------
Concluzionând, noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.
În ce măsură noua taxă asupra industriei jocurilor de noroc va contribui efectiv la finanțarea și implementarea proiectelor culturale în România, rămâne de văzut.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 562 / 1916 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...