ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Gaming – Powered by CMS | Despre contribuția industriei jocurilor de noroc la finanțare proiectelor culturale

03 Aprilie 2023   |   Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate) – CMS România

Noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.

Cristina Popescu (Partener) si Sorin Predescu (Associate) - CMS Romania

 
 
Cu scopul de a îmbunătăți sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, precum și sprijini și implementa proiecte culturale în România, o nouă obligație de plată a fost introdusă recent în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc, în cotă de 0,5% din veniturile realizate de aceștia, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online, notează Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Gaming din BizLawyer. .


Astfel, prin modificarea adusă prin Legea nr. 286/2022 la Art. 21 alin. (1) din Ordonanţa nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale (Ordonanța 51) se introduce o nouă obligație de plată a unei cote “de 0,5% din veniturile realizate de operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online.”

Prevederea legislativă a ridicat, încă de la intrarea sa în vigoare, o serie de probleme de interpretare în rândul specialiștilor din domeniul jocurilor de noroc, având în vedere metoda deficitară de tehnică legislativă prin care a fost stabilită această nouă contribuție în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc.

În primul rând, era necesar a se stabili domeniul de aplicare a noii prevederi – care sunt, în fapt, acești „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” obligați la plata acestei noi contribuții?

O interpretare ad litteram a noii dispoziții legale ar fi condus spre concluzia că obligația de plată se aplică atât titularilor de licențe Clasa I (respectiv, organizatorilor de jocuri de noroc propriu-ziși), cât și titularilor de licență Clasa II (respectiv acelor operatori economici care furnizează servicii industriei jocurilor de noroc, cum ar fi dezvoltatorii de software specializat, auditorii, procesatorii de plăți, afiliații în scop de marketing etc). Această concluzie s-ar fi impus, întrucât sintagma „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” nu face nicio distincție în acest sens, iar termenul de „operatori” folosit în cuprinsul Ordonanței 51 este în concordanță cu terminologia folosită de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (OUG 77/2009), care utilizează acest termen cu referință la ambele tipuri de licențiați.




De abia prin adoptarea Ordinului nr. 2681/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Naţional a fost clarificată această problemă de interpretare, Ordinul nr. 2681/2023 specificând expres faptul că noua contribuție se aplică exclusiv organizatorilor de jocuri de noroc propriu-zis (titulari de licențe Clasa I).

Clarificarea acestei probleme prin legislație secundară este cel puțin chestionabilă din punct de vedere al tehnicii legislative. De principiu, norma secundară nu ar fi putut decât să reglementeze modul de aplicare a normei legislative primare. În varianta actuală, Ordinul nr. 2681/2023 adaugă la lege, suplinind o deficiență (de altfel reală) la nivelul actului normativ primar prin care a fost introdusă noua obligație de plată.

Mai mult, până la adoptarea Ordinului nr. 2681/2023, nici metoda de determinare a veniturilor ce reprezintă baza pentru calculul contribuției nu era explicitată. Până la apariția Ordinului nr. 2681/2023 (care a clarificat aplicabilitatea noii contribuții doar pentru organizatorii de jocuri de noroc), această problemă a fost cu atât mai stringentă  pentru deținătorii de licențe Clasa II. Pentru acești operatori economici din domeniul jocurilor de noroc întrebările au fost multiple. Ce venituri constituiau baza de calcul pentru noua contribuție (respectiv, doar veniturile din activitățile aferente jocurilor de noroc, sau și altele)? Intrau în baza de calcul doar veniturile obținute din activitățile prestate organizatorilor de jocuri de noroc din România (sau și pe alte piețe)?

Ca urmare a publicării Ordinului 2681, această chestiune a fost tranșată odată cu clarificarea sferei de aplicare a contribuției exclusiv la categoria operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc). Cu toate acestea, având în vedere intrarea în vigoare a noii obligații de plată (lunare) din noiembrie 2022, până la intrarea în vigoare a Ordinului nr. 2681/2023 în luna februarie 2023, este posibil ca anumiți titulari de licență Clasa II să fi calculat și plătit această contribuție, din dorința de a se conforma noii legislații, în vigoare chiar dinainte de aplicarea normelor metodologice.

------------------------------------------------------------------------------------------

                                                      Citește și



Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)




Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European



------------------------------------------------------------------------------------------

Concluzionând, noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.

În ce măsură noua taxă asupra industriei jocurilor de noroc va contribui efectiv la finanțarea și implementarea proiectelor culturale în România, rămâne de văzut.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 362 / 1716
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...