
Opoziţia a sesizat CCR în legătură cu proiectul de lege privind strategia „România 2040”
29 Martie 2019
MediafaxAleşii Opoziţiei precizează că, potrivit expunerii de motive ataşată proiectului de lege, scopul este instituirea obligaţiei „elaborării şi actualizării Strategiei «România 2040» precum şi cadrul instituţional de realizare şi de asigurare a consensului naţional”.
Parlamentarii PNL şi USR au sesizat CCR pe proiectul de lege privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung „România 2040”, prin care reclamă că Legislativul a încălcat principiul separaţiei puterilor deoarece a delegat competenţa exclusivă a Guvernului unei alte entităţi.
"Apreciem că Parlamentul a încălcat şi principiul separaţiei puterilor în stat, prevăzut la art. 1 alin. (4) din Constituţie, prin faptul că, pe cale legislativă, a delegat unei alte entităţi o operaţiune de competenţa exclusivă puterii executive, legea fiind neconstituţională în ansamblul său. Întrucât Parlamentul a legiferat printr-o lege ordinară într-un domeniu supus reglementării prin lege organică, Legea privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung «România 2040» este neconstituţională în ansamblul său, întrucât încalcă dispoziţiile art. 76 alin. (1) din Constituţie, care stabilesc, inter alia, că legile organice se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere. Art. 1 din Legea privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung «România 2040» încalcă principiul securităţii juridice, consacrat la art. 1 alin. (3) şi alin. (5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii", au notat reprezentanţii opoziţiei în sesizarea de neconstituţionalitate adresată CCR.
"Apreciem că Parlamentul a încălcat şi principiul separaţiei puterilor în stat, prevăzut la art. 1 alin. (4) din Constituţie, prin faptul că, pe cale legislativă, a delegat unei alte entităţi o operaţiune de competenţa exclusivă puterii executive, legea fiind neconstituţională în ansamblul său. Întrucât Parlamentul a legiferat printr-o lege ordinară într-un domeniu supus reglementării prin lege organică, Legea privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung «România 2040» este neconstituţională în ansamblul său, întrucât încalcă dispoziţiile art. 76 alin. (1) din Constituţie, care stabilesc, inter alia, că legile organice se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere. Art. 1 din Legea privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung «România 2040» încalcă principiul securităţii juridice, consacrat la art. 1 alin. (3) şi alin. (5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la claritatea şi previzibilitatea legii", au notat reprezentanţii opoziţiei în sesizarea de neconstituţionalitate adresată CCR.
Aleşii Opoziţiei precizează că, potrivit expunerii de motive ataşată proiectului de lege, scopul este instituirea obligaţiei „elaborării şi actualizării Strategiei «România 2040» precum şi cadrul instituţional de realizare şi de asigurare a consensului naţional”.
"Funcţia de strategie, care implică adoptarea de documente de politici publice (strategii, planuri, propuneri de politici publice), ca instrumente de decizie prin intermediul cărora sunt identificate posibilele soluţii pentru rezolvarea problemelor de politici publice, aparţine Guvernului. De altfel, legiuitorul constituant, când a considerat de cuviinţă, a stabilit în mod expres competenţa altor autorităţi de adoptare a anumitor documente de politici publice, precum la art. 65 alin. (2) lit. f) din Constituţie, potrivit căruia «Camerele îşi desfăşoară lucrările în şedinţe comune, potrivit unui regulament adoptat cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, pentru (…) aprobarea strategiei naţionale de apărare a ţării». Raportat la cauza de faţă, învederăm că prin dispoziţiile cuprinse în Titlul II, art. 3-10 din Legea privind elaborarea şi actualizarea Strategiei naţionale pe termen lung «România 2040» se înfiinţează, sub conducerea preşedintelui Camerei Deputaţilor, Comisia «România 2040», formată din membri numiţi prin hotărâre a Camerei Deputaţilor, în scopul elaborării Strategiei «România 2040», urmând ca Guvernul să pună în aplicare prevederile acesteia.", mai arată sesizarea PNL şi USR.
Ei afirmă că sintagma „consens naţional”, care stabileşte, printre altele, că prin Lege se instituie „cadrul institutional de realizare şi de asigurare a consensului national”, în lipsa unor precizări suplimentare, nu este previzibilă, "cu atât mai mult cu cât, din formularea dispoziţiei, constituie unul dintre obiectivele legii".
PNL şi USR mai argumentează că formularea strategiei este "foarte generoasă" şi "creează dificultăţi în a determina cu claritate domeniul de reglementare al strategiei".
"La art. 1 alin. (2) se prevede că Strategia «presupune atingerea obiectivelor propuse a fi realizate pe termen lung, liniile directoare cu privire la dezvoltarea economico-socială şi setul de politici publice strategice ce ar trebui implementate, ţinând cont de principiile dezvoltării durabile». Semnalăm că formularea foarte generoasă creează dificultăţi în a determina cu claritate domeniul de reglementare al strategiei", susţin politicienii.
Guvernul arată în expunerea de motive a proiectului de lege arată că acesta "statuează obligaţia elaborării şi actualizării Strategiei «România 2040» precum şi cadrul instituţional de realizare şi de asigurare a consensului naţional".
"Autorităţile administraţiei publice, Academia Română, academiile de ramură, instituţiile de învăţământ superior, insituţiile de cercetare-dezvoltare de drept public şi privat, sindicatele şi patronatele de ramură, precum şi organismele neguvernamentale de profil vor sprijini elaborarea Strategiei «România 2040»", mai arată expunerea de motive a proiectului adoptat decizional de Camera Deputaţilor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4115 / 4617 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...