ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Decalex: Obligația prin care curierii vor raporta ANAF datele clienților este excesivă și nu respectă prevederile GDPR. Experții explică de ce colectarea de date poate fi ilegitimă în această situație

19 Mai 2022   |   BizLawyer

În mod concret, firmele de curierat vor avea obligația să transmită către ANAF datele personale ale expeditorului și ale destinatarului pentru toate expedițiile prin care produsele cumpărate sunt plătite de către destinatar la momentul înmânării coletului de către curieri.

Cristiana Deca, fondator Decalex şi expert în protecţia datelor

 
 
Obligația prin care firmele de curierat ar urma să raporteze ANAF detalii despre persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online este excesivă și nefundamentată, potrivit Decalex, iar impactul va fi direct asupra magazinele online, în timp ce clienții finali vor fi cei mai afectați.

Pentru magazinele online care funcționează în legalitate, impactul va fi din perspectiva relației cu firmele de curierat și a datelor personale pe care aceștia le pun la dispoziția curierilor. Situația este diferită, potrivit Decalex, pentru magazinele online care nu funcționează conform normelor legale, de exemplu, care nu declară toate veniturile, întrucât acest proiect de lege va facilita ANAF să facă conexiunea dintre o vânzare nefiscalizată și magazinul online care a generat-o.


“La nivel de curieri, situația este mult mai complicată, în primul rând, pentru că avem secretul corespondenței ce ar trebui respectat, care este și el un drept fundamental, prevăzut în Constituție. Deși legea prevede că partajarea informațiilor se face cu respectarea inviolabilității corespondenței, nu dă detalii despre cum s-ar putea respecta această inviolabilitate dat fiind că vor fi partajate toate acele informații cu organul fiscal. Pe lângă asta, firmele de curierat vor trebui să informeze destinatarii despre partajarea datelor lor personale cu ANAF și să răspundă solicitărilor ce au legătură cu această partajare, cum ar fi accesul la o copie de pe datele partajate”, a declarat Cristiana Deca, fondator Decalex şi expert în protecţia datelor.

De asemenea, în ceea ce privește termenul de stocare prevăzut în actul normativ, estimarea de 5 ani este raportată la termenul de prescripție a datoriilor fiscale, însă nu se prevede nimic despre perioada de stocare de către curieri a acestor date.

Clienții finali vor fi cei mai afectați, întrucât în calitate de destinatari, datele lor personale legate de o achiziție online: nume, adresa și produsul cumpărat vor ajunge la ANAF. Toate aceste informații vor fi stocate de către ANAF pe o perioadă de 5 ani de zile, și datele pot fi accesate de organul fiscal în acest interval de timp. Este evident că măsura este excesivă și nu respectă prevederile GDPR privind protectia datelor personale. Simpla mențiune în textul ordonantei ca se vor respecta prevederile GDPR nu rezolvă problema de fond și anume temeiul legal al prelucrării să fie legitim și să ofere garanții că aceste date nu vor fi folosite de ANAF și în alte scopuri”, declară Cristiana Deca.

În mod concret, firmele de curierat vor avea obligația să transmită către ANAF datele personale ale expeditorului și ale destinatarului pentru toate expedițiile prin care produsele cumpărate sunt plătite de către destinatar la momentul înmânării coletului de către curieri. Prin acest proiect, statul român urmărește cel mai probabil o reducere a comerțului online la negru prin încercarea de a descoperi acei expeditori care au afaceri dar care nu declară veniturile la ANAF și implicit nu plătesc taxele aferente bugetelor de stat. Din perspectiva drepturilor și libertăților fundamentale ale consumatorilor, și în special a dreptului acestora la protecția datelor cu caracter personal, din informațiile deținute în prezent despre proiectul de lege, colectarea de date personale pare excesivă și nefundamentată.

De ce colectarea de date poate fi ilegitimă în această situație


Așa cum specifică prevederile Regulamentului 679/2016 (GDPR) orice prelucrare de date cu caracter personal trebuie in primul rand să fie necesară și neexcesivă. Iar evaluarea măsurilor se face prin raportare la alte opțiuni, posibilități pe care ANAF le-ar avea la dispoziție pentru a strange acele date personale. Colectarea acestor date personale ar trebui să fie justificată de obiectivul final al ANAF, iar colectarea trebuie să fie proporțională cu obiectivul final.

De fiecare dată când se introduce o măsură ce poate să interfereze cu drepturile fundamentale aceasta trebuie să bifeze cele trei criterii prevăzute de Curtea Europeană a Drepturilor Omului: dacă interferența este legală, dacă scopul interferenței este legitim și dacă interferența este necesară într-o societate democratică. Criteriile sunt cumulative și îndeplinirea uneia dintre ele poate atrage o plângere împotriva statului român la CEDO pentru încălcarea dreptului la viață privată prevăzut la articolul 8 în Convenție.

Specialistii Decalex punctează aici condamnarea României la CEDPO în cazul Bara vs. CNAS și alții în care ANAF a transmis CNAS datele privind veniturile lor declarate. Pe baza acestor date, CNAS a solicitat plata restanțelor contribuțiilor la sistemul de asigurări de sănătate fără sa informeze persoana vizată. Concluzia Curții Europene fiind că astfel de măsuri naționale, care permit unei organizații a unui stat membru să transmită date personale unei alte organizații și prelucrarea lor ulterioară, fără ca persoanele vizate să fi fost informate despre această transmitere sau prelucrare constituie o încălcare a protecției datelor cu caracter personale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1551 / 5388
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...