
O nouă amnistie fiscală pentru persoane fizice și juridice. Ce datorii se șterg și în ce condiții?
16 Septembrie 2024
Alex Slujitoru, Partener, și Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte LegalÎn cazul inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanței, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declarații rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritățile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.
![]() |
Conform acestei noi amnistii, debitorii pot obține anularea tuturor obligațiilor accesorii (dobânzile și penalitățile) aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, dacă îndeplinesc unele condiții ce vizează stingerea debitului principal, stingerea obligațiilor principale și accesorii cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare, depunerea cererii de anulare și transmiterea la timp a declarațiilor fiscale.
Situațiile în care se pot anula accesoriile
În principiu, toate obligațiile bugetare principale restante la 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor dacă sunt achitate integral până la 25 noiembrie 2024.
De asemenea, pentru sume stabilite prin decizii de impunere emise și comunicate până la 31 august 2024, accesoriile sunt anulate dacă principalul este achitat în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (se stabilește în funcție de data comunicării deciziei de impunere).
În cazul obligațiilor restante achitate integral înainte de 31 august 2024, accesoriile pot fi anulate retroactiv doar dacă nu au fost deja stinse sau dacă sunt stinse după data intrării în vigoare a ordonanței privind amnistia (6 septembrie 2024).
Totodată, dobânzile și penalitățile aferente obligațiilor declarate suplimentar de contribuabili prin declarații rectificative depuse între 1 septembrie și 25 noiembrie 2024 vor fi anulate, cu condiția ca datoriile principale să fie achitate până la depunerea cererii de amnistie, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, accesoriile aferente obligațiilor stabilite prin controale fiscale aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței pot fi anulate dacă principalul este achitat integral în termenul de plată corespunzător și cererea de anulare este depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Subliniem că, inițial, proiectul de act normativ prevedea că pot beneficia de amnistie doar acei contribuabili pentru care se încheiase deja controlul fiscal, dar încă nu li se comunicase decizia de impunere până la intrarea în vigoare a ordonanței, dar această mențiune a fost eliminată din varianta finală a OUG 107.
În cazul inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanței, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declarații rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritățile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.
Pentru obligațiile bugetare suspendate, se poate beneficia de amnistie dacă suspendarea încetează anterior datei de 25 noiembrie 2024 sau dacă debitorul renunță la suspendare anterior acestei date.
Accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate la plată (incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și până la 25 noiembrie 2024, pot face obiectul anulării sub condiția plății principalului, în două situații: dacă eșalonarea își pierde valabilitatea – practic, dacă debitorul renunță la eșalonare sau nu mai achită ratele de eșalonare; dacă eșalonarea se finalizează cel târziu la data de 25 noiembrie 2024 sau debitorul achită anticipat ratele de eșalonare (având această posibilitate, iar fiscul este obligat să refacă graficul) pentru a se încadra în termenul limită de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, un debitor poate beneficia de amnistie în cazul cererilor de rambursare de TVA respinse, cu condiția ca acea cerere de rambursare să fie depusă înainte de 25 noiembrie 2024 și plata obligațiilor bugetare de care depinde anularea și care sunt nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare să fie realizată în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.
În plus, această amnistie se aplică oricăror tipuri de obligații bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice. Doar autoritățile publice locale (UAT-urile) au posibilitatea să aleagă dacă aplică sau nu amnistia.
Obligații care nu pot face obiectul amnistiei
Ordonanța prevede și o serie de situații în care nu se poate aplica amnistia. Este vorba de accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligații bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței sau care încep ulterior acestei date, accesoriilor aferente unor obligații bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire prevăzute de art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Facilități suplimentare pentru persoane fizice și juridice
Pe lângă anularea dobânzilor și penalităților, pentru persoanele fizice, OUG 107/2024 prevede și un beneficiu suplimentar, constând în anularea unei părți a debitului principal.
Astfel, pentru debite principale mai mici de 5.000 de lei inclusiv, se anulează 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, cu condiția ca diferența de 50% să fie achitată până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. În cazul datoriilor mai mari de 5.000 de lei, se anulează 25% din restanțe, dacă acestea sunt stinse în proporție de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar înainte de 25 noiembrie 2024.
De o facilitate suplimentară beneficiază și persoanele juridice supuse impozitului pe profit, respectiv impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, dacă acestea au depus toate declarațiile fiscale, au stins la termen obligațiile aferente impozitului și nu au alte restanțe fiscale, vor beneficia de o bonificație de 3% din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024, ce va fi utilizată pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului.
În concluzie, noua amnistie oferă debitorilor o serie de oportunități pentru a-și reduce datoriile către bugetul de stat sau către alte instituții publice, pe care le pot valorifica în perioada următoare. Așadar, este indicat ca debitorii care au restanțe ce intră sub incidența OUG 107/2024 să analizeze opțiunile pe care le au la îndemână și să aplice pentru facilitățile oferite de amnistie, cu atât mai mult cu cât este puțin probabil ca o astfel de măsură să mai fie adoptată în următorii câțiva ani.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 459 / 9320 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Țuca Zbârcea & Asociații obține o hotărâre de impact major a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care înlătură de la aplicare întreaga Ordonanță de Urgență nr. 25 ̸ 2021 privind excluderea de la procedurile de achiziție publică a operatorilor economici din statele terțe față de Uniunea Europeană
Interviurile primăverii | Ioana Gelepu, fondatoarea și coordonatoarea ‘Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement’: ”Știința de carte, pasiunea și dedicarea sunt unisex”
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...