
GenAI - reticență versus oportunitate: La ce se așteaptă liderii companiilor din România
15 Aprilie 2024
Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC RomâniaDoar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
![]() |
Inteligența Artificială Generativă (GenAI) va schimba semnificativ modelele de afaceri, va intensifica concurența pe piață și va necesita abilități noi pentru cei mai mulți angajați. Aceasta este opinia majoritară a liderilor de companii din România, după cum ne arată sondajului PwC CEO Survey 2024, deși adoptarea și integrarea strategică a GenAI în companiile din România este încă limitată.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Doar unu din patru directori executivi din țara noastră afirmă că GenAI a fost adoptată în cadrul propriei companii în ultimele 12 luni și 18% spun că organizația și-a revizuit strategia în domeniul tehnologiei în contextul GenAI.
Observăm că așteptarea chiar și pe termen scurt este ca GenAI să le influențeze afacerile, însă nu sunt prea siguri cum anume și în ce măsură. Spre exemplu, 35% dintre liderii de companii din România consideră că, în următoarele 12 luni, GenAI va contribui la îmbunătățirea calității propriilor produse și servicii. Comparativ, 58% dintre executivii la nivel global estimează același lucru.
Dacă ne uităm la beneficiile pe care le preconizează, cei mai mulți mizează pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o creștere a eficienței angajaților și o creștere a profitabilității. În ce privește impactul asupra forței de muncă pare că GenAI va duce la dispariția unor locuri de muncă, dar și la crearea unora noi: 57% estimează număr constant de angajați, 22% o reducere cu 5% sau mai mult și 10% o creștere.
Pe de altă parte, riscurile nu pot fi neglijate, fiind anticipată o amplificare a riscurilor de securitate cibernetică, dezinformare, dar și de răspundere legală și reputație.
Fără îndoială, în ultimul an GenAI a urcat în topul priorităților de pe agenda directorilor generali, însă rămâne de văzut în ce măsură organizațiile vor face pașii necesari pentru valorificarea beneficiilor acestei tehnologii.
Ce industrii și sectoare pot beneficia cel mai mult de GenAI?
Până în prezent, o mare parte din atenția acordată GenAI s-a concentrat pe identificarea reducerilor de costuri, mai degrabă decât pe oportunitățile de creștere. Acest lucru poate reflecta nesiguranța cu privire la potențialul deplin al tehnologiei, precum și un răspuns prudent la condițiile economice actuale. GenAI a cunoscut deja multe povești de succes, dar experimentarea și inovarea prin natura lor înseamnă și că, în multe cazuri, va eșua.
O analiză realizată de strategy&, departamentul de strategie al rețelei globale PwC, a identificat oportunitățile GenAI și a evaluat potențialul de schimbare într-o serie de industrii.
Industria farmaceutică, alături de sectorul bancar, media și tehnologia se numără printre sectoarele cu cele mai mari oportunități imediate de a crea valoare. Spre exemplu, în sectorul bancar și de asigurări, în care costurile de operare sunt ridicate, eficiența este cel mai frecvent menționat beneficiu legat de GenAI. Acest lucru contrastează cu sectorul farmaceutic și cel media, unde peste 50% din beneficii vor proveni din oportunitățile noi de creștere a veniturilor. În sectorul divertismentului și media (E&M), de exemplu, GenAI poate fi un instrument creativ puternic, ajutând la producerea de conținut, inclusiv text, imagini, audio și video. De asemenea, permite o personalizare mai profundă prin analiza comportamentelor și preferințelor publicului. Pe măsură ce calitatea, cantitatea și natura conținutului se schimbă, generând noi modele de prețuri și de implicare a clienților, modelele de afaceri vor fi perturbate în mod semnificativ. Acest lucru va afecta peisajul competitiv, deoarece costurile în scădere dau naștere unor noi jucători – în timp ce aceia care detin cea mai valoroasă proprietate intelectuală (PI) vor putea obține creștere de venituri și cotă de piață.
În toate industriile, majoritatea cazurilor de utilizare identificate până în prezent vor fi probabil adoptate cu ajutorul aplicațiilor GenAI ale unor terți sau vor fi integrate în platforme de afaceri precum ERP sau CRM. Valoarea cazurilor de utilizare personalizate, care utilizează date sau algoritmi privați, trebuie să fie evaluată din punct de vedere al beneficiilor financiare, deoarece acestea costă adesea mai mult pentru a fi create și pot ajunge mai greu pe piață.
Industriile cu o componentă puternică de cercetare și dezvoltare, precum și cele în care creativitatea și analiza datelor creează valoare au în acest moment exemple foarte convingătoare de utilizare a GenAI. Dar toate industriile, chiar și cele cu cazuri mai puțin iminente de investiții ar trebui să se pregătească pentru GenAI. Această pregătire se va transforma într-un avantaj competitiv pe măsură ce tot mai multe industrii vor fi perturbate de această tehnologie.
Înțelegerea implicațiilor strategice ajută la stabilirea și prioritizarea oportunităților prezentate de GenAI, care variază de la transformarea implicării clienților, creșterea productivității, îmbunătățirea competitivității și reducerea decalajului de digitalizare, până la optimizarea forței de muncă și a lanțurilor de aprovizionare. Tehnologia este testată în multe organizații, în mod formal și informal, dar companiile trebuie să își stabilească direcția și strategia, pentru că au nevoie de o infrastructură scalabilă și sigură.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 699 / 9307 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...