ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc

27 Mai 2023   |   Ștefania Enache

Practica firmei Budușan & Asociații în acest domeniu este una bogată. Avocații din echipă s-au implicat în analizarea unor situații complexe, precum suspiciuni de remitere de foloase necuvenite către top management în scopul dezvoltării de relații comerciale cu furnizori privilegiați, suspiciuni de manipulare a licitațiilor publice sau a licitațiilor interne, inclusiv prin aranjamente neprincipiale cu firme concurente, suspiciuni de fraudare a procedurilor interne de creditare, fraudarea procedurilor de angajare sau chiar angajări fictive, fraudarea procedurilor interne privind cheltuielile în interes de serviciu și utilizarea bunurilor puse la dispoziție de companie în interes de serviciu etc.

Ovidiu Buduşan, Avocat Coordonator - Buduşan şi Asociaţii SPARL

 
 
Primul an în care experții Budușan & Asociații au participat la un proiect de audit al unei companii a fost 2009. Mandatul de atunci s-a născut în contextul unor fraude externe în domeniul financiar-bancar, clientul firmei de avocatură solicitând consultanță de specialitate pentru a evita o serie de probleme. „Necesitatea investigațiilor interne a apărut atunci când în cadrul companiilor s-au ridicat suspiciuni de fraudă internă sau externă cu anumite complicități interne”, explică Ovidiu Budușan, Avocat Coordonator - Budușan și Asociații SPARL.

Mediul de afaceri se confruntă, mai ales, cu infacțiuni împotriva patrimoniului (înșelăciune, furt), infracțiuni de serviciu (delapidare) și/sau infracțiuni de corupție (luare de mită, trafic de influență, de ex., în scopul obținerii/acordării de contracte comerciale). Și evaziunea fiscală reprezintă o infracțiune întâlnită în mediul corporate. În plus, în ultimii ani, companiile sunt din ce în ce mai des ținta unor infracțiuni informatice, precum atacuri cibernetice de tip phishing, malware, ransomware.


„În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. În ciuda avantajelor clare pe care le prezintă, inclusiv din perspectivă de gestionare și chiar evitare a riscului, auditul preventiv (periodic) nu este practicat în general pe piața românească”, atrage atenția Ovidiu Budușan.

Când sunt solicitați să intervină, avocații încep, de regulă, prin centralizarea și analiza evidențelor și documentelor companiei, fie că este vorba despre arhive formale (de exemplu, evidențe financiar-contabile, contracte, facturi, proceduri etc.), fie informale (de exemplu, corespondență internă).

În cadrul acțiunilor pe care le derulează, avocații intră în contact, în cadrul fimei auditate, cu departamentele care gestionează mecanismele de control intern și compliance, dar și cu juridicul.




„În funcție de natura și complexitatea cauzei în concret, diferite categorii de specialiști tehnici pot fi implicați, începând de la consultanți fiscali, experți contabili sau tehnici, experți informatici și chiar firme de intelligence”, subliniază Partenerul Budușan & Asociații.

În cadrul acestui tip de mandat, în funcție de natura cazului și necesarul de servicii juridice, se decide componența echipei de avocați externi și se definește sfera persoanelor de contact din cadrul companiei. În general, se colaborează cu avocații interni ai companiei, colaborare care poate avea intensități diferite, în funcție de specificul cauzei. De asemenea, în practica Budușan & Asociații au existat și colaborări cu firme internaționale de avocatură, mai ales în mandate care au vizat industrii precum multimedia, real estate sau domeniul financiar.

„Managerii care gestionează mecanismele de control intern sunt adesea parte din echipele de investigație. În general, raportarea se face la nivel de management, către conducerea companiei, iar personalul de nivel de execuție din cadrul clientului este implicat în proces conform principiului „need to know”. După prezentarea concluziilor investigației interne, companiei i se prezintă riscurile identificate, precum și soluțiie legale de gestionare sau atenuare a acestora, în vederea procesului decizional intern”, subliniază avocatul.

Spețele sunt foarte complexe

Practica firmei Budușan & Asociații în acest domeniu este una bogată. Astfel, avocații din echipă s-au implicat în analizarea unor situații complexe, precum suspiciuni de remitere de foloase necuvenite către top management în scopul dezvoltării de relații comerciale cu furnizori privilegiați, suspiciuni de manipulare a licitațiilor publice sau a licitațiilor interne, inclusiv prin aranjamente neprincipiale cu firme concurente, suspiciuni de fraudare a procedurilor interne de creditare, fraudarea procedurilor de angajare sau chiar angajări fictive, fraudarea procedurilor interne privind cheltuielile în interes de serviciu și utilizarea bunurilor puse la dispoziție de companie în interes de serviciu etc.

Pentru a evidenția complexitatea acestei practici, Ovidiu Budușan oferă ca exemplu un mandat pe care firma de avocatură l-a avut în lucru. „În urma unor sesizări interne, clientul, un grup internațional cotat pe piețele bursiere majore și lider de piață în industria în care activează, a inițiat verificări interne în legătură cu activitatea top managementului local. Investigațiile au constat atât în verificarea evidențelor interne de natură contractuală și financiar-contabilă, cât și în interviuri cu personalul companiei și analiza corespondenței identificate pe serverele companiei. În această manieră, s-au descoperit foloase patrimoniale de valoare semnificativă (mașini de lux, proprietăți etc.) fără justificare aparentă, remise managerilor locali de către furnizori, precum și diferite raporturi de interese și afaceri între top manageri și/sau persoane apropiate acestora și furnizori tradiționali ai companiei, dar și tranzacții potențial în detrimentul companiei între aceasta și diferite companii controlate de managementul local, direct sau prin persoane interpuse”, povestește interlocutorul BizLawyer.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



În ceea ce privește durata auditului, aceasta este influențată de mai mulți factori de natură obiectivă, în principal, de calitatea proceselor și procedurilor de centralizare a evidențelor și informațiilor la nivel intern și de asigurare a accesului la acestea, precum și de complexitatea cauzei, de numărul de persoane implicate și de disponibilitatea acestora de a colabora etc.. Având în vedere toate acestea, un audit poate dura de la câteva săptămâni, la câteva luni.

„Atunci când există suspiciuni sau chiar probe de fraudă, opțiunea cvasi-generală a companiilor este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc”, precizează Ovidiu Budușan.

În situația în care se constată că există riscuri pentru companie generate de unii angajați, principala preocupare este aceea de a conserva probele, adică evidențele companiei, indiferent de natura acestora. Iar atunci când există indicii clare cu privire la încălcarea de către angajați cel puțin a regulilor interne, se are în vedere inițierea procedurilor disciplinare.  

„Au existat și situații în care am asistat clienții în proceduri de dreptul muncii, în funcție de necesarul acestora de servicii juridice. În general, am acordat asistență clienților în ceea ce privește sesizarea autorităților competente”, amintește Partenerul Budușan & Asociații.

Avocatul mai spune că investigațiile și auditul intern sunt de multe ori de natură să identifice vulnerabilități ale mecanismelor de control intern sau aspecte de îmbunătățit în politicile companiei și există numeroase situații în care clienții solicită asistență în vederea amendării / actualizării procedurilor și politicilor interne. În general, implementarea și aplicarea acestora este realizată de departamentele de compliance și control intern din cadrul clientului.

Referitor la proiectele pe care echipa de avocați le are în prezent pe masa de lucru, trebuie nominalizat un dosar complex de delapidare și infracțiuni derivate potențial, comise de top management în industria multimedia.

„Principalul motiv pentru care companiile se adresează firmelor de avocați în această materie constă în specializarea în domeniul infracționalității economice și în mediul de afaceri, fiind evident că, în cadrul echipelor de investigație/audit intern, discutăm despre competențe diferite în materie de compliance/control intern și, respectiv, juridic, care nu se suprapun și nu pot fi substituite, ci sunt, eventual, complementare. Experiența practică acumulată, confidențialitatea relației avocat-client și profesionalismul demonstrat în lunga activitate pe piața de profil sunt beneficiile pe care Budușan & Asociații le oferă clienților săi”, încheie Ovidiu Budușan.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 317 / 1716
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...