ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Creștere semnificativă a practicii de achiziții publice a firmei Mitel & Asociații, anul acesta. Clienți noi și mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare. Gradul de sofisticare al proiectelor este dat de complexitatea acestor achiziții, dar și domeniile implicate extrem de variate, spun avocații

20 Decembrie 2023   |   Ștefania Enache

Creștere semnificativă a practicii de achiziții publice a firmei Mitel & Asociații, anul acesta. Clienți noi și mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare. Gradul se sofisticare al acestor proiecte este dat de complexitatea acestor achiziții, dar și domeniile implicate care sunt extrem de variate, spun avocații

 
 
Pentru Mitel & Asociații, anul 2023 a adus o creștere semnificativă a practicii de achiziții publice comparativ cu perioada anterioară. Această dezvoltare a avut loc și ca urmare a adăugării în activitatea firmei de avocatură a unor arii de practică noi, interconectate cu achizițiile publice.„Consultanța a avut o pondere preponderentă în acest an, clienții fiind foarte interesați să cunoască în amănunt „riscurile și beneficiile” participării în cadrul unor proceduri de achiziție publică de un anumit profil. De exemplu, achiziții militare sau achiziții ce implică deținerea unor autorizații sau licențe în domenii rezervate (producția de produse militare sau sensibile, autorizații pentru implementarea rețelelor 5G)”, explică Sorin Mitel, fondator și Senior Partner al firmei Mitel & Asociații.


Odată cu dezvoltarea practicii s-a mărit și volumul de muncă, întreaga activitate a echipei fiind pe un trend ascendent. Clienții Mitel & Asociații solicită consultanța avocaților pentru procedurile de achiziție la care participă din etapa de pre-ofertare și până la etapa de implementare/finalizare a contractelor. „Volumul de solicitări crescut a fost determinat, dincolo de suportul nostru permanent la un nivel ridicat, de gradul de precauție în executarea contractelor de achiziție din ce în ce mai sporit, date fiind provocările și efectul perioadei pandemice și post-pandemice, precum și a conflictului din zonă asupra pieței produselor și asupra fluctuațiilor de preț necontrolate în anumite sectoare”, menționează Sorin Mitel.

Fondatorul firmei Mitel & Asociații amintește faptul că legislația achizițiilor publice a trecut în ultima perioadă printr-o serie de modificări, unele care au corectat situațiile practice din aplicarea legislației, iar altele care au ca scop eficientizarea și simplificarea procesului achizițiilor publice. „Ultima modificare, spre exemplu, formularele electronice EForms, este construită în sensul transformării achizițiilor publice și avansării acestora în domeniul digitalizării. Această modificare este binevenită în contextul în care reduce în mod semnificativ sarcina administrativă a completării formularelor, pentru ambele părți participante în cadrul achizițiilor publice. Totuși, rămâne de văzut care va fi impactul acestei modificări asupra achizițiilor publice, dar mai ales impactul Strategiei Naționale în domeniul achizițiilor publice pentru intervalul 2023—2027 și modalitatea de implementare a acesteia asupra transparenței achizițiilor publice și asupra procedurilor de monitorizare, supervizare și control”, nuanțează interlocutorul BizLawyer.




Asistență juridică pe tot parcursul procedurii

În acest tip de mandate, asistența oferită de echipa Mitel & Asociații implică tot parcursul procedurii de achiziție. „În cele mai multe cazuri, clienții noștri, atât operatori economici, cât și autorități publice, ne-au solicitat suportul pe durata întregii proceduri de achiziție, începând de la publicare și până la finalizarea implementării contractului de achiziție publică. Au existat însă și cazuri în care am asistat clienții doar pentru situații specifice, limitate fie la clarificări, contestații sau modalități de gestionare a implementării, inclusiv situațiile în care s-a solicitat majorarea prețului contractului”, detaliază Anemari Ciobanu, Managing Associate Mitel & Asociații.

În intervalul 2022-2023, ca urmare a modificărilor legislative succesive, atât furnizorii, cât și antreprenorii din cadrul contractelor de achiziție publică au solicitat asistența avocaților în analizarea situației lor concrete, precum și pentru determinarea pașilor de urmat pentru a putea beneficia de ajustarea prețului contractelor. „Am întâlnit și situații dificile, în care autoritățile contractante, într-o interpretare proprie a legislației, au fost reticente la modificarea prețului. În aceste situații, a fost necesară solicitarea interpretării Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de inițiator al actului normativ, pentru deblocarea situațiilor de ajustare a prețului contractelor”, precizează Anemari Ciobanu.

Avocatul mai spune că mandatele referitoare la contestații în cadrul unor proceduri de achiziție publică au fost relativ mai restrânse în cursul acestui an, majoritatea neregularităților în cadrul documentației de atribuire fiind soluționate prin intermediul solicitărilor de clarificări. „În ceea ce privește reprezentarea în cadrul litigiilor de achiziții publice, în principiu, acestea s-au păstrat la același nivel, preponderent în zona litigiilor cu privire la derularea contractului de achiziție, cu privire la emiterea nelegală a certificatelor constatatoare negative sau aplicarea fără temei a unor remedii contractuale”, subliniază interlocutorea BizLawyer.

Clienții asistați în cursul acestui an sunt, în mare parte clienții existenți, care își consolidează poziția pe piața achizițiilor publice și care își doresc claritate. transparență în cadrul procedurilor la care participă.

„În egală măsură, o parte din clienții noi sunt clienți recomandați de clienții existenți care s-au confruntat cu, spre exemplu, solicitări de clarificări din partea autorităților contractante cu un grad ridicat de complexitate până la situații pre-litigioase pentru care era necesară o abordare pozitivă, conciliantă pentru ambele părți”, subliniază Anemari Ciobanu.

„Clienții noi din cursul acestui an sunt în principal din zona producătorilor de produse de tehnică militară, a producătorilor sau distribuitorilor de tehnologii, echipamente și programe software, dar și din domeniul construcțiilor sau al furnizorilor de materiale și echipamente necesare pentru executarea lucrărilor de infrastructură”, completează Sorin Mitel.



Consultanță de specialitate în achiziții din domeniul militar


Anul acesta, Mitel & Asociații a avut mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare.

„Gradul se sofisticare al acestor proiecte este generat de gradul de complexitate al acestor achiziții, dar și domeniile implicate care sunt extrem de variate. Dincolo de cunoașterea și aplicarea normelor legislative în aceste domenii, abordarea multidisciplinară este foarte importantă, dată fiind componenta tehnică pronunțată a acestora”, apreciază experții firmei de avocatură.

Toate aceste proiecte au fost coordonate de Sorin Mitel și Anemari Ciobanu.

„Printre proiectele interesante în derulare în acest moment se află proiectele de achiziții publice din domeniul militar cu componentă de off-set, precum și câteva proiecte ce implică, în parte, consultanță în domeniul controlului exporturilor, atât pentru produse militare, cât și pentru produse cu dublă utilizare. Achizițiile de tehnică și echipamente militare fac parte din programele de înzestrare și necesită atenție sporită în cadrul consultanței oferite clienților noștri”, punctează Sorin Mitel.

Avocatul menționează faptul că întreaga activitate a echipei este una complexă, însă o pondere foarte importantă o constituie consultanța în achiziții publice și în domeniile conexe acesteia. Astfel, activitatea echipei este împărțită în consultanță în achiziții publice clasice, consultanță cu privire la achiziții publice în domeniul militar, operațiuni de off-set, dar și consultanță în domeniul controlului exporturilor. În egală măsură, date fiind reglementările și autorizațiile solicitate de autoritățile publice pentru implementarea rețelelor 5G, echipa Mitel & Asociații și-a extins experiența și în acest domeniu.

Echipa de achiziții publice este coordonată de Sorin Mitel și este formată din patru avocați, cu grade diferite de senioritate. Know-how-ul echipei este întemeiat pe experiență îndelungată și variată în achiziții publice, atât în consultanța în sectorul privat, cât și în cel public.

În egală măsură, experiența echipei a fost construită și în domeniul finanțării nerambursabile, având numeroase mandate cu privire la contracte de finanțare, incluzând aici și contestațiile împotriva corecțiilor financiare aplicate de către autoritatea de management.

„Elementele diferențiatoare și forța echipei, în același timp, le constituie expertiza noastră multidisciplinară, capacitatea de evaluare și de înțelegere a implicațiilor juridice, dar și tehnice ale fiecărei proceduri de achiziție în parte. Experiența echipei în domeniu este, bineînteles, sporită de informarea permanentă cu privire la modificările legislative adoptate sau preconizate pentru perioadele următoare, dar mai ales de abordarea integrată cu privire la elemente juridice și economice care pot determina reușita unui proiect”, este de părere Sorin Mitel.

Avocatul arată că dezvoltarea permanentă este una din caracteristicile firmei. „Obiectivul principal al firmei pentru 2024 este să valorificăm cât mai bine toate oportunitățile care apar și să dezvoltăm cât mai mult practica de achiziții publice și domeniile conexe acesteia. Dezvoltarea coordonată a acestor arii de practică este strategia care poate asigura o consultanță completă clienților nostri și care poate fi garanția obținerii celui mai bun posibil rezultat”, încheie Senior Partenerul firmei Mitel & Asociații.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 125 / 1716
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...