ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

FP solicită Aeroporturi Bucureşti finalizarea urgentă a licitaţiei pentru spaţiile comerciale din Aeroportul Henri Coandă

26 Aprilie 2023   |   Agerpres

Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.

 
 
Fondul Proprietatea (FP) solicită Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) să finalizeze urgent licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), care înregistrează deja o întârziere de 10 luni, informează, miercuri, FP.
 
"Fondul Proprietatea este profund îngrijorat de faptul că Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a neglijat să organizeze licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei de a finaliza licitaţia şi de a desemna câştigătorii până la data de 31 iulie 2022. CNAB nu a luat măsurile necesare şi a întârziat organizarea licitaţiei cu aproape 10 luni. Acest lucru a condus la prelungirea contractelor cu firmele existente care administrează spaţiile comerciale pe o perioadă de 6 luni, până la 30 iunie 2023", a transmis Fondul într-un comunicat.
 
Potrivit sursei citate, prelungirea a fost efectuată în ciuda opoziţiei Fondului Proprietatea, exprimată printr-un vot negativ în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor din data de 5 decembrie 2022, existând riscul major ca aceste contracte, care sunt dezavantajoase din punct de vedere financiar pentru CNAB, să fie prelungite din nou, dacă licitaţia nu este finalizată până la data la care acestea urmează să expire.
 
Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
 
"Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanţei corporative şi de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidenţiate de maniera în care compania a tratat această licitaţie. Suntem îngrijoraţi de lipsa de interes manifestată de CNAB faţă de valorificarea transparentă şi competitivă a spaţiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părţile interesate, inclusiv pentru pasagerii şi acţionarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitaţiei în mod transparent", a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
 
În acest context, pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB respectarea angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei şi luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitaţiei cât mai curând şi luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spaţiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevenţe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaţionale.
 
De asemenea, Fondul cere efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcţional de identificare şi sancţionare a conflictelor de interese, precum şi de tragere la răspundere a angajaţilor în cazul neîndeplinirii sarcinilor precum şi reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecţia de angajaţi profesionişti şi competenţi şi pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.
 
Potrivit datelor transmise de FP privind cronologia contractelor încheiate, în data de27 octombrie 2010 - CNAB a încheiat două contracte de asociere în participaţiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentaţie publică (food&beverages), şi celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free), iar ac. Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022. În octombrie 2016, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie având ca obiect o posibilă înţelegere anticoncurenţială între CNAB şi cele două companii care administrau spaţiile comerciale.
 
În 2019, în condiţiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de alimentaţie publică, şi doar circa 7% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de retail.
 
Conform unui studiu de piaţă pus la dispoziţie de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activităţile de alimentaţie publică şi de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
 
În octombrie 2021, prin decizia Consiliului Concurenţei nr. 69/06.10.2021, CNAB şi-a asumat următoarele angajamente: identificarea şi aprobarea modelului optim de valorificare a spaţiilor comerciale - termen 30.11.2021; achiziţia de servicii de asistenţă pentru derularea licitaţiei - termen 28.02.2022; elaborarea caietelor de sarcini şi a proiectelor de contract pentru licitaţie - termen 30.04.2022; derularea licitaţiei şi desemnarea câştigătorilor - termen 31.07.2022.
 
Potrivit FP, în 20 decembrie 2021, Consiliul de Administraţie al CNAB aprobă iniţierea demersurilor în vederea valorificării prin licitaţie a spaţiilor comerciale cu destinaţia alimentaţie publică şi retail, iar pe 27 octombrie 2022 decide convocarea Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni. În 5 decembrie 2022, printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1452 / 8647
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...