
Vremea, oboseala şi lipsa banilor contribuie la cea mai deprimantă zi a anului, Blue Monday (studiu)
20 Ianuarie 2025
AgerpresStudiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Trei din zece români resimt ziua de Blue Monday, considerată cea mai deprimantă perioadă a anului, drept una dintre cele mai dificile din an, iar principalele cauze ale stării de disconfort emoţional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor şi oboseala acumulată, relevă un studiu realizat de Raiffeisen Bank România şi Appinio, companie globală de cercetare a pieţei.
Studiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Conform cercetării, cinci din zece români au auzit de Blue Monday, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare şi al bucureştenilor, aceştia fiind mai conştienţi de impactul acestei perioade asupra stării lor emoţionale şi financiare.
Studiul este primul din seria "DESPRE BANI 1:1" pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce ţin de comportamentul financiar al românilor şi impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Conform cercetării, cinci din zece români au auzit de Blue Monday, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare şi al bucureştenilor, aceştia fiind mai conştienţi de impactul acestei perioade asupra stării lor emoţionale şi financiare.
Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinaţia dintre facturi mai mari la utilităţi, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor şi vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.
Luna ianuarie este percepută de mulţi ca o perioadă de restricţii. Conform studiului, 50% dintre respondenţi îşi reduc cheltuielile sau îşi creează un buget strict (29%), iar 60% dintre respondenţi indică un buget lunar mai mic în această perioadă.
În plus, 37% dintre respondenţi consideră că situaţia financiară le influenţează starea emoţională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauţi cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuşi la decizii impulsive. De asemenea, stresul financiar este resimţit mai puternic în familiile cu copii.
Bugetele mai mici şi cheltuielile mai mari împing mulţi români să adopte soluţii de urgenţă. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face faţă cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicaţii financiare pentru gestionarea bugetului. Aceste date subliniază importanţa unei mai bune planificări financiare.
Rezultatele studiului indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 şi 24 de ani. Aceştia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicaţiilor şi a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.
"Blue Monday nu trebuie să devină o tradiţie deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanţelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluţiile pe care le punem la dispoziţie pot ajuta în monitorizarea şi optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată şi un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru", a declarat Mihail Ion, vicepreşedinte, Divizia Pieţe de Capital, Servicii Bancare de Investiţii şi Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România, citat în comunicat.
Specialiştii Raiffeisen Bank recomandă câţiva paşi pentru o gestionare eficientă a bugetului, care poate conduce şi la îmbunătăţirea stării emoţionale: planificarea din timp - realizarea unui buget pentru luna ianuarie încă din decembrie, luând în calcul cheltuielile de sărbători; prioritizarea cheltuielilor - separarea nevoilor de dorinţe pentru a identifica unde poţi economisi; folosirea instrumentelor digitale - aplicaţiile financiare pot ajuta la monitorizarea şi controlul cheltuielilor în timp real; construirea unui fond de rezervă - alocarea, lunar, a unei sume mici pentru situaţii neprevăzute.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel naţional, de tip CAWI, a fost realizat pe un eşantion de 700 de respondenţi.
Blue Monday este un termen inventat pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie, care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului. Conceptul a fost promovat iniţial de către o agenţie de turism din Marea Britanie şi a fost popularizat printr-o formulă dezvoltată de psihologul Cliff Arnall. Formula includea variabile cum ar fi: condiţiile meteo nefavorabile din ianuarie, datoriile acumulate după sărbătorile de iarnă, motivaţia scăzută la început de an, durata mare până la următoarea vacanţă etc.
Raiffeisen Bank activează pe piaţa bancară din România deservind peste 2,2 milioane de clienţi, persoane fizice şi juridice.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 248 / 18548 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...