ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023 (NielsenIQ)

21 Februarie 2024   |   Agerpres

În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023.

 
 
Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.

Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.

În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.


Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.

În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.

Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.

Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.

Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.

Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.

Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.

NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1627 / 17997
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...