
Patronatul Operatorilor de Service Auto cere ASF să intervină pe piaţa asigurărilor RCA
19 Februarie 2025
AgerpresPOSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.
Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) reclamă comportamentul "inacceptabil" al unor companii de asigurări care refuză în mod deliberat să respecte prevederile legale în ceea ce priveşte plata despăgubirilor aferente dosarelor de daună RCA, arată POSA într-o scrisoare deschisă adresată, miercuri, conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), căreia îi cere să-şi îndeplinească rolul de garant al echilibrului în piaţa asigurărilor.
"Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii", se arată în scrisoarea deschisă.
"Aceste practici, care păreau a fi dispărut odată cu falimentul Euroins şi City Insurance, sunt acum reluate, într-o manieră sfidătoare şi abuzivă, afectând grav atât service-urile auto, cât şi păgubiţii", se arată în scrisoarea deschisă.
Potrivit sursei citate, POSA a constatat, în ultimele luni, o serie de nereguli grave în modul în care anumite companii de asigurări gestionează plata daunelor, prin blocarea, tergiversarea şi evitarea plăţii integrale a despăgubirilor.
În context, POSA a sesizat următoarele nereguli: plăţi parţiale fără justificare legală, o practică ilegală care împinge păgubiţii să acopere diferenţele din propriul buzunar; refuzul de a lua în considerare solicitările unităţilor reparatoare la reconstatări, în ciuda documentaţiei clare care justifică lucrările necesare; invocarea unor tertipuri birocratice absurde pentru a transfera costurile asupra păgubiţilor, în loc să îşi onoreze obligaţiile contractuale; lipsa unor răspunsuri clare şi concrete din partea asigurătorilor, ceea ce întârzie procesul de reparaţie şi creează prejudicii suplimentare clienţilor.
POSA susţine că, în ciuda numeroaselor sesizări venite din partea service-urilor auto şi a păgubiţilor, ASF nu a aplicat sancţiuni eficiente şi nu a luat măsuri ferme pentru stoparea acestor practici ilegale. "Acest lucru ridică suspiciuni serioase între instituţie şi companiile de asigurări. Ori conducerea ASF este incapabilă să intervină, ori a intrat într-o stare de amorţeală intenţionată, menită să nu deranjeze interesele politice", afirmă prim-vicepreşedinte POSA.
De asemenea, faptul că numărul sesizărilor către ASF nu a crescut "în ciuda abuzurilor evidente nu este un semn că situaţia s-a îmbunătăţit, ci dimpotrivă, un simptom al neîncrederii totale în eficienţa acestei instituţii". POSA consideră că păgubiţii s-au săturat de răspunsurile evazive oferite de ASF, răspunsuri care, în loc să le rezolve problemele, i-au lăsat fără soluţii concrete. Mai mult, mulţi dintre cei care au apelat la ASF s-au simţit nedreptăţiţi şi direcţionaţi către alte instituţii, precum SAL-FIN, unde peste 90% dintre conciliatori sunt foşti angajaţi sau colaboratori ai companiilor de asigurări.
"Acest conflict de interese face ca soluţiile oferite să fie adesea în favoarea asigurătorilor şi nu a păgubiţilor, ceea ce determină tot mai mulţi oameni să renunţe la a mai depune plângeri preferând să apeleze direct la instanţe unde judecătorii le-au dat dreptate în peste 94% din cazuri. Lipsa unei reacţii ferme din partea ASF şi blocarea reală a accesului păgubiţilor la soluţii corecte duc la perpetuarea unui sistem dezechilibrat, unde consumatorii sunt trataţi cu superficialitate şi descurajaţi să îşi ceară drepturile. Mai mult decât atât, mecanismele alternative de soluţionare a litigiilor, precum SAL-FIN, în loc să fie o instanţă neutră şi echitabilă, par a funcţiona ca un instrument de apărare al companiilor de asigurări", se mai scrie în scrisoarea deschisă.
Drept urmare, cetăţenii nu mai depun sesizări pentru că nu au încredere că vor primi un răspuns echitabil, iar "acest lucru convine de minune companiilor de asigurări, care îşi pot continua nestingherite practicile abuzive".
POSA consideră că sunt necesare: verificări amănunţite şi rapide asupra comportamentului companiilor de asigurări care aplică practici abuzive; sancţiuni dure şi imediate pentru cei care încalcă legea şi refuză să plătească despăgubirile conform obligaţiilor contractuale; transparenţă totală în ceea ce priveşte intervenţiile ASF asupra pieţei, astfel încât păgubiţii să nu mai fie lăsaţi pradă unor companii care prioritizează profitul în detrimentul obligaţiilor asumate; publicarea unei liste negre lunară a asigurătorilor cu practici abuzive, pentru ca păgubiţii şi service-urile să fie informaţi şi protejaţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 229 / 18745 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP aniversează 35 de ani de activitate | Firma fondată de Manuela și Ion Nestor demarează un proces strategic de remodelare a structurii sale de management: Adina Chilim-Dumitriu și Emil Bivolaru devin Parteneri Executivi, domeniile esențiale pentru buna funcționare a firmei vor fi gestionate prin intermediul unor Comitete ale Partenerilor
Studiul CMS European M&A 2025: Romania - locul 2 în CEE, cu o creștere de 80% | Horea Popescu (Managing Partner - CMS România): “Numărul de tranzacții în care CMS a oferit consultanță în regiune a crescut cu peste 30% față de 2023, fiind al doilea cel mai mare număr de tranzacții înregistrat din 2014 și până acum”. Rodica Manea (Partener): “În perspectivă, este important ca achizitorii să rămână agili și să păstreze un echilibru între încrederea într-o piață în continuă evoluție și provocările de reglementare”
LadyLawyer | La Popescu și Asociații, femeile avocat sunt apreciate și evaluate în raport de criterii reale de succes, meritul și performanța fiind singurele repere pentru avansarea în carieră. Adina Vlaicu, Partener: ”Nu m-am confruntat cu stereotipuri, întrucât în firma noastră nu găsești un avocat, ci o echipă înzestrată cu abilități profesionale remarcabile și concentrată pe rezultate, care valorizează relațiile de încredere și respect reciproc”
LadyLawyer | Doamnele avocat dau forță echipei Mitel & Asociații, firmă în care competența, capacitatea de gândire creativă, abilitățile analitice și atenția la detalii clădesc cariere solide. De vorbă cu avocatele firmei despre avocatura de business devenită un mediu accesibil avocaților care vor să facă performanță, indiferent de gen
Gruia Dufaut & Asociații obține în apel anularea deciziei de dizolvare pentru Asociația Salvați Bucureștiul, cerută de dezvoltatorul One Properties
LadyLawyer | Profesia de avocat ar avea mult de suferit fără empatia și emoția tipic feminine. Ana Popa, Managing Associate al Țucă Zbârcea & Asociații: ”Sfătuiesc pe oricine, care nu a lucrat cu o femeie avocat până acum, să o facă și va observa că avem abordări inovatoare, suntem foarte flexibile, avem o capacitate unică de multitasking și adaptabilitate. În plus, venim întotdeauna cu o perspectivă diferită asupra lucrurilor și aducem un plus de creativitate”
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Promovări la Popovici Nițu Stoica & Asociații. Noi Avocați Colaboratori Coordonatori și Seniori în cadrul echipei
LadyLawyer | De vorbă cu Anca Buta Mușat (Partener Mușat & Asociații), avocat care a studiat Dreptul în patru sisteme diferite și s-a dezvoltat ”într-o echipă fantastică”: ”În firmele mari, de referință, cum este Mușat & Asociații, nu mai există diferențe între femei și bărbați din punct de vedere profesional. Diferențele se văd de la un profesionist la altul în modul de abordare a problemelor, soluțiile găsite, abilitățile de leadership și de coordonare a echipelor și în multe alte detalii care nu țin de gen”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...