
Analiză Gebrüder Weiss România: Piața de transport și logistică în 2023 ̸ 2024 – de la provocări, la oportunități
18 Aprilie 2024
BizLawyerChiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024.
![]() |
În 2023, piața locală de transport și logistică, pe toate palierele sale, a trecut printr-o perioadă de ajustare, marcată pe de o parte de oportunități importante, dar și de provocări, conform unei analize realizate de Gebrüder Weiss România. Desigur, efectele vor fi vizibile și în 2024, însă totuși anul acesta este marcat de optimism, chiar dacă unul rezervat.
Dinamica legislativă și impactul în industria de profil
Noile cerințe guvernamentale și politicile fiscale adoptate, cum ar fi implementarea sistemului e-Factura, e-Transport sau SAF-T (Standard Audit File for Tax), dar și politicile de majorare a salariului minim pe economie și deficitul forței de muncă au fost principalele presiuni resimțite de mediul de afaceri. Aceste provocări locale s-au combinat însă cu efectele unor evenimente internaționale, cum ar fi conflictele regionale și contextul inflaționist generalizat. Astfel, a fost necesar un efort suplimentar pentru companii, atât din punct de vedere al resurselor umane, cât și financiar, pentru a se conforma acestor cerințe noi și pentru a-și adapta procesele operaționale.
Dinamica legislativă și impactul în industria de profil
Noile cerințe guvernamentale și politicile fiscale adoptate, cum ar fi implementarea sistemului e-Factura, e-Transport sau SAF-T (Standard Audit File for Tax), dar și politicile de majorare a salariului minim pe economie și deficitul forței de muncă au fost principalele presiuni resimțite de mediul de afaceri. Aceste provocări locale s-au combinat însă cu efectele unor evenimente internaționale, cum ar fi conflictele regionale și contextul inflaționist generalizat. Astfel, a fost necesar un efort suplimentar pentru companii, atât din punct de vedere al resurselor umane, cât și financiar, pentru a se conforma acestor cerințe noi și pentru a-și adapta procesele operaționale.
Impulsionarea industriei - Investiții în infrastructura de transport locală
Dezvoltarea infrastructurii de transport și alinierea reglementărilor la standardele internaționale au reprezentat o provocare, dar și o oportunitate crucială pentru îmbunătățirea eficienței și competitivității industriei logistice din România în 2023. Mai multe proiecte majore cum ar fi extinderea și modernizarea rețelei de autostrăzi și drumuri expres s-au desfășurat în 2023. Spre exemplu, Autostrada A1 (Autostrada Soarelui), Autostrada A3 (Autostrada Transilvania), precum și drumurile expres Brașov - Cluj-Napoca și Pitești - Sibiu. Aceste proiecte au facilitat transportul rutier de mărfuri, reducând timpul de călătorie și costurile asociate.
Investițiile au avut în vedere și infrastructura portuară și feroviară. De exemplu, Portul Constanța a continuat să fie un punct crucial de tranzit pentru mărfuri, iar modernizările au fost realizate pentru a îmbunătăți eficiența operațională și capacitatea portuară. Îmbunătățirile infrastructurii feroviare au fost, de asemenea, pe agenda de dezvoltare, cu scopul de a spori inter-conectivitatea între diferitele regiuni ale țării și de a promova transportul feroviar de mărfuri ca alternativă la cel rutier. Modernizarea și electrificarea unor linii feroviare au crescut eficiența și capacitatea rețelei feroviare.
Segmentele de logistică și transport aerian, piloni ai sustenabilității
În ceea ce privește segmentul de logistică, anul trecut s-a raportat o creștere constantă a cererii de servicii, alimentată de expansiunea continuă a industriei și consolidarea poziției țării ca hub logistic în regiunea Europei de Est.
Transportul aerian s-a dovedit, de asemenea, a fi un pilon pentru creștere, oferind servicii de calitate și în timp util, chiar și în perioadele dificile. În acest sector, câteva entități cheie care au ajutat la stabilizarea acestui segment sunt companiile din sfera producției, comerțului electronic și FMCG. În prima parte a anului 2023, cererea pentru transportul aerian a fost sub nivelul anului anterior, determinând o ofertă excedentară din partea liniilor aeriene și o scădere a prețurilor. Totuși, în a doua jumătate a anului, redresarea economică globală a intensificat cererea, iar volumele de marfă au demonstrat o tendință solidă de creștere, mai ales în contextul dificultăților în transportul maritim.
Provocări globale cu răspuns local
“Piața de transport și logistică a fost profund influențată, anul trecut, de o serie de evenimente semnificative, care au modelat dinamica și au impus noi direcții pentru sector. Printre acestea, conflictele regionale, schimbările climatice și integrarea vehiculelor electrice în lanțurile de aprovizionare s-au remarcat ca fiind deosebit de influente”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.
Conflictele regionale, precum cel continuu din Ucraina și cele izbucnite în cursul anului 2023, inclusiv tensiunile între Israel și Hamas și atacurile din Marea Roșie, au avut un impact direct asupra securității și eficienței lanțurilor de aprovizionare globalizate. Acestea au contribuit la creșterea incertitudinii pe piață, afectând prețurile și disponibilitatea serviciilor de transport, și au necesitat adaptări rapide din partea companiilor, precum rute ocolitoare, pentru a menține fluxurile de mărfuri neîntrerupte.
Pe lângă aceste provocări, schimbările climatice au devenit tot mai evidente, cu efecte directe asupra industriei de transport și logistică. De exemplu, problema secetei și a temperaturii crescute a mării care au afectat traficul prin canalul Panama ilustrează modul în care fenomenele climatice extreme pot perturba traseele comerciale tradiționale și pot genera majorări de tarife de transport.
Un alt aspect relevant pentru 2023 a fost integrarea tot mai accentuată a vehiculelor electrice (EV) în lanțurile de aprovizionare, ca răspuns la nevoia de sustenabilitate și reducere a amprentei de carbon. Acest trend reflectă o schimbare semnificativă în industrie, companiile investind tot mai mult în tehnologii verzi pentru a-și optimiza operațiunile și pentru a răspunde cererilor tot mai mari pentru servicii eco-friendly.
”Toate acestea au testat reziliența lanțurilor de aprovizionare, au impus noi strategii de operare și au impus o mișcare accelerată către sustenabilitate și tehnologii verzi, subliniind nevoia de inovație și flexibilitate în fața unui peisaj global în continuă schimbare”, a mai spus Viorel Leca.
Tendințele anului 2024 – un an greu, dar totuși marcat de optimism
Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024. Această perioadă presupune adaptare și flexibilitate pentru a gestiona schimbările economice și politice.
Astfel, în contextul globalizării economiei și a comerțului internațional, se preconizează o creștere a cererii pentru servicii de transport și logistică în România. Tehnologiile avansate, sustenabilitatea și adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare pentru companiile de profil, iar investițiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătățirea eficienței sectorului.
Așteptările sunt moderat optimiste pe segmentul de transport maritim și aerian, cu conștientizarea că mediul economic va fi strâns legat de cel politic, într-un an marcat și de evenimente electorale majore.
"Ne așteaptă un an greu, cu volume în scădere și marje de profit reduse, similar cu situația din Europa în această prima parte a anului. În fața clientului, diferența o vor face companiile care reușesc să atragă și să păstreze oameni motivați și implicați, care aduc valoare reală prin activitatea lor", a declarat, la rândul său, Adelina Anghel, Area Manager East, Gebrüder Weiss România.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1796 / 18547 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Meet the Professionals | De vorbă cu Olguța Bendeac, Head of Legal - Decathlon Romania, avocat antrenat în proiecte transfrontaliere ce i-au permis să lucreze într-un context internațional, cu diverse jurisdicții și culturi juridice: ”Principiile fundamentale care mă ghidează atât în viața profesională, cât și în cea personală, sunt integritatea și etica profesională. Acord o importanță deosebită corectitudinii și justiției, și consider că fiecare acțiune trebuie să fie guvernată de aceste valori fundamentale”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...