ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan

06 Noiembrie 2024   |   B. A.

Problema de drept fiscal a fost tranșată prin argumentele specialiștilor NNDKP CELF privind aplicarea și interpretarea jurisprudenței CJUE, a dispozițiilor Codului fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, argumente confirmate de instanțele de judecată.

 
 
Centrul de Excelență în Litigii Fiscale al NNDKP (NNDKP CELF) a reprezentat cu succes interesele unui client pentru care a obținut menținerea în instanță în mod definitiv a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor efectuate cu investițiile necesare demarării sau continuării unor proiecte imobiliare care, în cele din urmă, nu au mai fost finalizate.

În speță, persoana impozabilă, un dezvoltator imobiliar, a avut intenția de a demara două proiecte imobiliare pe terenul aflat în proprietatea sa. Primul proiect nu a fost finalizat din pricina unui litigiu care nu a permis începerea construcției. După finalizarea procesului, dezvoltatorul a inițiat al doilea proiect, dar acesta nu a fost finalizat din cauza refuzului primăriei de a elibera autorizația în parametrii tehnici doriți de dezvoltatorul imobiliar. Ulterior, dezvoltatorul a decis formal abandonul proiectului și trecerea pe cost a investiției, cât și vânzarea terenului. Întreg procesul a durat aproximativ 13 ani.


ANAF a ajustat TVA inițial dedusă de către societate în legătură cu proiectele imobiliare argumentând că societatea nu a prezentat dovezi obiective din care să rezulte că abandonarea investiției se datorează factorilor externi care nu depind de voința sa.

În plus, ANAF a calculat perioada de prescripție de 5 ani impusă de Codul de Procedură Fiscală prin referință la data deciziei formale de abandon a investiției și nu la data la care a intervenit exigibilitatea TVA. Mai mult, ANAF a considerat că nu se aplică nicio perioadă de ajustare pentru TVA aferentă serviciilor achiziționate pentru realizarea proiectelor imobiliare (cea de 5/20 de ani pentru bunuri de capital nu se aplică întrucât, pe de o parte, bunul de capital nu era finalizat, iar, pe de altă parte, nu există o perioadă de ajustare pentru bunurile/serviciile care nu sunt bunuri de capital). Prin urmare, ANAF a ajustat întreaga TVA dedusă în legătură cu cele două proiecte chiar și acolo unde exigibilitatea a intervenit dincolo de termenul de prescripție de 5 ani.

Problema de drept fiscal a fost tranșată prin argumentele specialiștilor NNDKP CELF privind aplicarea și interpretarea jurisprudenței CJUE, a dispozițiilor Codului fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, argumente confirmate de instanțele de judecată. Instanțele au fost de acord că abandonul investiției a fost din cauza unor motive obiective, independente de voința persoanei impozabile și, prin urmare, nu se impune ajustarea TVA.

În practică, întâlnim frecvent situații în care persoana impozabilă adoptă decizia de a nu finaliza proiectul de investiție din diverse motive. Dacă, în trecut, cazuistica provenea aproape exclusiv din domeniul imobiliar, în acest moment, astfel de cazuri de regăsesc și în zona de producție sau retail.  

Urmând cazuistica CJUE mai veche, normele metodologice reglementează păstrarea dreptului de deducere a TVA în ceea ce privește cheltuielile angajate, chiar dacă proiectul a fost ulterior abandonat din motive obiective care nu au putut fi anticipate sau controlate și care nu depind de voința sa.

Practica ne arată că ANAF aplică deseori acest concept în mod restrictiv, ajungând să conteste unele decizii de business, element în afara sferei lor de competență. În alte cazuri, ANAF impune ajustarea nu neapărat urmând motivul abandonului, ci luând în calcul se întâmplă ulterior (dacă societatea mai efectuează alte activități economice sau nu). Iar aici dificultatea provine din faptul că anumite bunuri/servicii sunt particulare unui anumit proiect, putând fi cu greu valorificate ulterior în alt mod.

Jurisprudența CJUE mai recentă, dar și cea națională în materie sunt bogate, dar inconsecvente, ele depind de circumstanțe și mai puțin de principii, dar și de probarea motivelor și a intențiilor viitoare ale societăților.  
Instanțele de judecată au admis concluziile NNDKP CELF potrivit cărora, față de analiza legislativă și jurisprudențială întreprinsă, o persoană impozabilă își păstrează deducerea (nu trebuie să ajusteze) TVA atunci când abandonează un proiect din motive obiective independente de voința sa și vinde în regim de taxare elementele care pot fi valorificate.

Rămâne deschisă problema perioadei de ajustare a deducerii TVA pentru investiții în curs, care nu sunt finalizate în bunuri de capital.

Echipa NNDKP care a acordat asistență și reprezentare în această speță i-a inclus pe Alexandru Aparaschivei, Partener NNDKP Consultanță Fiscală, Marius Ezer, Partener, Practica de Soluționare a Disputelor și Florentin Nanu, Avocat Senior, Practica de Soluționare a Disputelor.

NNDKP CELF oferă servicii integrate de consultanță juridică și fiscală încă din stadiul incipient al unei dispute fiscale până la faza de litigiu în fața instanțelor române, oferind o abordare unitară pe tot parcursul unei dispute fiscale.

Despre NNDKP
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen este promotor al avocaturii de afaceri în România de peste 30 de ani, fiind recunoscută ca un pionier al pieței de profil locale. NNDKP oferă servicii de avocatură și consultanță fiscală complete companiilor active în diverse sectoare ale industriei.
Firma reprezintă România în unele dintre cele mai importante asociații profesionale la nivel internațional – Lex Mundi, World Services Group, International Attorneys Club – şi este membru fondator al SEE Legal și Three Seas Legal Alliance. NNDKP este clasată în mod constant pe primele poziții în toate ariile de practică de către Chambers & Partners, Legal 500 şi IFLR1000.
NNDKP este de șase ori câștigătoarea premiului „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe, care i-a fost acordat în anii 2022, 2021, 2017, 2013, 2012 și 2009.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 37 / 1884
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Iablonschi & Asociații se alătură rețelei Marcalliance, care își consolidează astfel rețeaua globală și prezența în Europa de Est | Dorothée De Bernis (Președinte Marcalliance): ”Ne bazăm în România pe o echipă juridică de încredere”
Hațegan Attorneys, firmă de avocatură de tip butique cu sediul la Timișoara, își consolidează practica de Banking & Finance prin cooptarea unui profesionist cu experiență în corporate banking pe poziția de counsel
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...