
Preşedintele cere reexaminarea legii privind obligaţia autorităţilor centrale de a publica, din oficiu, informaţiile cu taxele
03 Noiembrie 2023
AGERPRESPreşedintele consideră că legea transmisă la promulgare nu respectă normele de tehnică legislativă.
Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, vineri, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, legea, adoptată de Parlament, şi transmisă în 21 octombrie preşedintelui spre promulgare, prevede obligaţia instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale de a publica, din oficiu, pe pagina proprie de internet şi în punctul de contact unic electronic informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora.
Potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, legea, adoptată de Parlament, şi transmisă în 21 octombrie preşedintelui spre promulgare, prevede obligaţia instituţiilor publice şi organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale de a publica, din oficiu, pe pagina proprie de internet şi în punctul de contact unic electronic informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora.
"În forma transmisă la promulgare, legea instituie obligaţia de a publica informaţii cu privire la taxe, tarife sau comisioane, în cazul în care furnizarea serviciilor publice se realizează cu perceperea acestora, doar pentru administraţia publică centrală", fiind restrâns domeniul de aplicare al art. 1 din OUG nr. 41/2016, care include şi autorităţile locale şi persoanele juridice de drept privat, se menţionează în cerere.
"Aşadar, organele de specialitate ale administraţiei publice locale şi persoanele juridice de drept privat (...) nu vor mai fi ţinute de obligaţia de publicare în format electronic a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cererilor aferente tuturor serviciilor publice furnizate, atât pe pagina de internet proprie, cât şi pe punctul de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar", arată preşedintele în cererea de reexaminare.
Totodată, "prin eliminarea acestei obligaţii se realizează un regres în materia standardelor de prestare a unor servicii publice de calitate în centrul cărora se află interesul cetăţenilor", mai consideră şeful statului.
De asemenea, preşedintele menţionează că, "în lumina tendinţelor actuale de digitalizare a serviciilor publice, cetăţenii apelează din ce în ce mai mult la instrumente digitale pentru accesarea diferitelor servicii, iar administraţia publică centrală şi locală este necesar să se adapteze noilor realităţi şi să contribuie la reducerea birocraţiei".
"În acest context, considerăm că menţinerea sferei actuale de aplicare a art. 1 din O.U.G. nr. 41/2016 ce include autorităţile locale şi persoanele juridice de drept privat care au statut de utilitate publică care sunt autorizate să presteze un serviciu public, asigură respectarea principiilor specifice de funcţionare a administraţiei publice prevăzute de art. 580 din Codul administrativ. (...) Digitalizarea serviciilor publice bazată pe eficacitate şi transparenţă trebuie să reprezinte un deziderat asumat la nivelul întregii administraţii publice, motiv pentru care consacrarea unei obligaţii de a furniza informaţii în format electronic despre serviciile publice prestate doar la nivel central este în contradicţie cu acest deziderat", se mai arată în cerere.
Totodată, preşedintele consideră că legea transmisă la promulgare nu respectă nici normele de tehnică legislativă.
"În concluzie, introducerea unor obligaţii în sarcina autorităţilor publice de a publica, acolo unde este cazul, informaţii privind taxele, tarifele sau comisioanele percepute pentru prestarea unor servicii publice este o măsură benefică. În acelaşi timp, dat fiind faptul că măsurile prevăzute de actul normativ de bază reprezintă un ansamblu unitar care are ca scop degrevarea cetăţeanului de sarcini administrative în relaţia cu autorităţile publice, atingerea scopului legii se poate realiza numai în măsura în care sfera entităţilor vizate este una cât mai largă, în beneficiul cetăţenilor", se mai menţionează în cererea de reexaminare transmisă Parlamentului de către preşedinte.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 538 / 5398 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
O singură casă de avocatură locală independentă concurează la titlul de ”Firma anului în România” în cadrul IFLR Europe Awards 2025, ceremonie ce va avea loc joi | NNDKP, Schoenherr și Clifford Chance Badea, printre firmele aflate pe lista scurtă a premianților din acest an
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui împrumut de peste 54,7 mil. € în România și a unui împrumut de 275 mil. € în Spania | Alexandru Bîrsan (co-managing partener) și Rebecca Marina (counsel), în prim plan
VIDEO | Pastila de insolvență – Procedurile de restructurare (powered by ZRVP)
Rundă de promovări la ZRVP | Echipa de seniori a firmei crește cu șapte avocați. Dr. Cosmin Vasile: ”Ceea ce definește avocatul ZRVP este căutarea obsesivă a soluției juridice care să răspundă cel mai bine nevoilor clientului, iar aceasta este calitatea cheie a fiecărui membru al echipei ZRVP și primul criteriu care stă la baza promovărilor anuale”
CMS anunță noi promovări în România | Alina Tihan preia rolul de Partener în departamentul de Finanțe, iar Andrei Tercu devine co-coordonator al departamentului de Taxe. Horea Popescu, Managing Partner: ”Abilitățile lor de lideri și capacitatea de a obține rezultate excepționale le-a adus încrederea și aprecierea tuturor”
Chambers Europe 2025 | Cele mai bune firme locale de avocați în 9 arii de practică. NNDKP, Filip & Company, Schoenherr, RTPR și Țuca Zbarcea & Asociații au cele mai multe nominalizări pe prima bandă a performanței profesionale
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...