
Parlamentul European a aprobat reguli care obligă companiile să repare produsele uzate
23 Aprilie 2024
AgerpresNoile norme prevăd că producătorii au obligaţia să furnizeze servicii de reparaţii în timp util şi la costuri accesibile şi să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare.
Parlamentul European a adoptat marţi directiva privind aşa-numitul "drept la reparare", care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum maşini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preţ rezonabil şi într-un termen rezonabil după perioada de garanţie legală.
Cu 584 voturi pentru, trei împotrivă şi 14 abţineri, normele adoptate marţi de Parlamentul European clarifică obligaţiile producătorilor de a repara bunurile şi încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viaţă al produselor reparându-le.
Noile norme prevăd că producătorii au obligaţia să furnizeze servicii de reparaţii în timp util şi la costuri accesibile şi să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanţie vor beneficia de o prelungire de un an a garanţiei legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajaţi şi mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.
Cu 584 voturi pentru, trei împotrivă şi 14 abţineri, normele adoptate marţi de Parlamentul European clarifică obligaţiile producătorilor de a repara bunurile şi încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viaţă al produselor reparându-le.
Noile norme prevăd că producătorii au obligaţia să furnizeze servicii de reparaţii în timp util şi la costuri accesibile şi să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanţie vor beneficia de o prelungire de un an a garanţiei legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajaţi şi mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.
După ce expiră perioada de garanţie, producătorii vor avea în continuare obligaţia să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislaţiei Uniunii. În această categorie intră maşinile de spălat, aspiratoarele şi chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiţionat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.
Noile norme urmăresc să consolideze piaţa reparaţiilor din Uniune şi să reducă costul reparaţiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligaţia să ofere piese de schimb şi ustensile la un preţ rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale şi tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenţi să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D şi nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.
Pentru a face reparaţiile mai accesibile, fiecare ţară a Uniunii va trebui să aplice cel puţin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere şi fonduri pentru reparaţii, să desfăşoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine iniţiativele din domeniu de la nivelul comunităţilor.
"Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai uşor şi mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reuşită semnificativă pentru Parlament şi angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislaţie extinde garanţiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparaţii, oferă un acces mai bun la piesele de schimb şi asigură reparaţii mai uşoare, mai ieftine şi mai rapide", a declarat raportorul Rene Repasi, Grupul Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor din Parlamentul European.
După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu şi publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziţie 24 de luni pentru a o transpune în legislaţia naţională.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 264 / 5397 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații a anulat un Proces-verbal de sancționare emis în materia RO e-Transport. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii înseamnă provocare, determinare, perseverență și o mare dorință de echilibru între viața personală și cea profesională. Irina Corcoveanu, Partener WHSimion & Partners: ”Poate că femeile au nativ o înclinație mai mare către o abordare mai empatică și o diversitate de perspective, însă aceste calități le pot manifesta în egală măsură și bărbații avocați. Diferența ar putea să fie mai degrabă de la o persoană la alta, decât de la un gen la altul”
KPMG Legal – Toncescu și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția prin care Advanzia Education a preluat SDA Academy Romania. Laura Toncescu (Head of KPMG Legal) și Dragoș Iamandoiu (Partner), în prim plan
Women Lawyers | Doamnele au roluri principale și instrumentează proiecte majore la PNSA, firmă în care membrele echipei au un profil profesional bine conturat. Camelia Pătrașcu, Partener: ”Am ocazia de a profesa într-un mediu competitiv, alături de avocați de excepție. În fiecare zi descopăr ceva nou și apreciez deschiderea mea către învățare și inspirația pe care o găsesc în cei din jur”
Kinstellar asistă grupul de investiții private EMMA Capital în achiziția strategică a companiei Diamedix în România, Moldova, Bulgaria și Ucraina. Echipa pluridisciplinară din București, coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener)
Practica de Litigii a Clifford Chance Badea obține o soluție favorabilă într-o speță transnațională vizând protecția terților de bună-credință afectați de o măsură de sechestru penal. Vicu Buzac (Senior Associate) a condus echipa din București
Women Lawyers | O femeie avocat poate aduce o perspectivă diferită, având în vedere diversitatea abilităților, precum atenția la detalii, capacitatea de a media conflicte și de a construi relații de încredere. Ana Maria Abrudan (Partener Mușat & Asociații): ”Un avocat de succes, indiferent de gen, este cel care aduce soluții inovatoare, construiește relații de încredere cu clienții și își dezvoltă constant aria de expertiză, având totodată abilitatea de a împărtăși aceste cunoștințe cu noile generații de avocați”
Women Lawyers | Ce spun și cum gândesc doamnele din structura Țuca Zbârcea & Asociații, firmă care etalează femei avocat remarcabile pe toate palierele de activitate. Azi, de vorbă cu Oana Mareș, Managing Associate: ”Femeile au adesea un grad mai mare de răbdare în gestionarea relației cu clienții, aspect esențial în momentele de stres sau incertitudine. Într-un domeniu unde detaliile contează enorm, abilitatea de a observa inclusiv nuanțele emoționale și de a reacționa corespunzător poate reprezenta un atu valoros”
NNDKP aniversează 35 de ani de activitate | Firma fondată de Manuela și Ion Nestor demarează un proces strategic de remodelare a structurii sale de management: Adina Chilim-Dumitriu și Emil Bivolaru devin Parteneri Executivi, domeniile esențiale pentru buna funcționare a firmei vor fi gestionate prin intermediul unor Comitete ale Partenerilor
Studiul CMS European M&A 2025: Romania - locul 2 în CEE, cu o creștere de 80% | Horea Popescu (Managing Partner - CMS România): “Numărul de tranzacții în care CMS a oferit consultanță în regiune a crescut cu peste 30% față de 2023, fiind al doilea cel mai mare număr de tranzacții înregistrat din 2014 și până acum”. Rodica Manea (Partener): “În perspectivă, este important ca achizitorii să rămână agili și să păstreze un echilibru între încrederea într-o piață în continuă evoluție și provocările de reglementare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...