ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi cerinte din partea BNR privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

30 Septembrie 2019   |   Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & Company

In data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.

Rebecca Marina, associate si Diana Dincă, associate - Filip & Company

 
 
In data de 9 septembrie 2019 a intrat in vigoare Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, emis de catre Banca Nationala a Romaniei, care abroga vechiul regulament aplicabil, respectiv Regulamentul BNR nr. 9/2008.

Cine trebuie sa respecte noile cerinte

Noua reglementare se adreseaza unei categorii insemnat mai extinse de entitati ce trebuie sa respecte prevederile acesteia si implicit care urmeaza a implementa noi reguli interne in vederea prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului. Astfel, regulamentul nou este aplicabil atat institutiilor de credit si sucursalelor acestora, cat si institutiilor de plata, institutiilor emitente de moneda electronica, precum si institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul special al BNR ori in Registrul general al BNR care au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica.


De asemenea, dispozitiile legale se aplica inclusiv persoanelor juridice romane ce presteaza activitati in mod direct in alte statele membre UE, in baza pasaportarii, in calitate de institutii de credit, institutii de plata sau institutii emitente de moneda electronica.

Extinderea subiectilor vizati de aceasta reglementare vine in contextul evolutiei continue a cadrului tehnnic si legislativ la nivel european care a incurajat aparitia pe piata financiara a noilor actori prezenti sub forma institutiilor emitente de moneda electronica si a institutiilor de plata. Utilizarea monedei electronice este considerata din ce in ce mai mult un adevarat substituit pentru conturile bancare traditionale, iar din acest motiv, Banca Nationala a Romaniei a ales sa adreseze si acestor institutii reguli si standarde de cunoastere a clientelei similare celor impuse bancilor.

Cerinte mai stricte privind cunoasterea clientelei

La stabilirea unei relatii de afaceri cu orice client, atat persoana fizica cat si juridica, entitatile vizate de noul regulament au obligatia sa deruleze proceduri specifice de cunoastere a clientelei. 

Printre noutatile introduse de noul regulament, in ceea ce priveste informatiile standard pe care orice institutie vizata trebuie sa le obtina, se numara si cerinte suplimentare privind identificarea sursei fondurilor ce urmeaza a fi utilizate in derularea relatiei de afaceri, precum si informatii suplimentare cu privire la beneficiarului real al operatiunii desfasurate. De asemenea, entitatile raportoare au obligatia de a obtine date cu privire la clientii si beneficiarii reali ai oricaror tranzactii ocazionale a caror valoare este mai mare de 15.000 de euro sau care implica transfer de fonduri mai mari de 1.000 de euro.

Prin intermediul noului regulament, Banca Nationala a Romaniei interzice institutiilor vizate initierea, continuarea sau efectuarea oricarei tranzacatii sau relatii de afaceri daca nu pot aplica masurile corespunzatoare de cunoastere a clientelei ori daca nu pot administra adecvat riscul de spalare a banilor si finantare a terorisumului.

Cerinte suplimentare privind personalul si organizarea interna

In vederea respectarii obligatiilor impuse de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, institutiile realizeaza evaluari de risc si implementeaza politici si norme interne. In acest sens, Regulamentul BNR nr. 2/2019 impune o serie de cerinte, aspecte si elemente minime de care acestea trebuie sa tina cont in procesul de instituire a metodologiei de realizare si de actualizare a evaluarilor de risc, a sistemelor si procedurilor de control specifice verificarii acestor evaluari, a politicii pentru administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si a normelor interne de cunoastere a clientelei.

Institutiile supuse noului regulament au obligatia ca, prin politici privind administrarea si diminuarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, sa stabileasca strategii de acceptare a clientilor, tipurile de produse si servicii pe care intentioneaza sa le ofere, limita maxima a nivelului de risc considerata acceptabila de institutie la nivel de client, de produs si serviciu, precum si la nivelul intregii activitati, directiile si masurile generale adecvate pentru diminuarea riscului si modalitatea prin care sunt asigurate politicile si procedurile aplicabile.

In ceea ce priveste personalul cu responsabilitati in acest domeniu, institutiile au obligatia de a impune standarde adecvate in procesul de recrutare, dar si masuri de asigurare a unui program de pregatire si verificare a acestora. In plus, noul regulament BNR impune institutiilor de credit desemnarea unui ofiter de conformitate dintre membrii conducerii superioare si transmiterea catre Banca Nationala a Romaniei a standardelor privind desemnarea ofiterului de conformitate precum si a documentelor cu privire la experienta acestuia pentru indeplinirea eficienta a sarcinilor ce ii revin.

Termen de conformare

Institutiile raportoare care functioneaza la data intrarii in vigoare a Regulamentului BNR nr. 2/2019 au la dispozitie un termen de aproximativ 4 luni, pana la data de 17 ianuarie 2020, pentru a se conforma cu cerintele impuse de acesta.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 4330 / 5368
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
    LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
    Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
    Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
    Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
    Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
    Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
    Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
    Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
    Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
    Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
    Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...