ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CCR: Modificările la legea privind Consiliul Legislativ - constituţionale

10 Iulie 2024   |   Agerpres

"În esenţă, Curtea a constatat că, având în vedere scopul cererii de reexaminare, respectiv îmbunătăţirea actului normativ, şi ţinând cont de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, modificările aduse Legii 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ nu încalcă limitele cererii de reexaminare formulate de preşedintele României, în temeiul art.77 alin.(2) din Constituţie", explică judecătorii constituţionali.

 
 
Curtea Constituţională a României a respins, marţi, sesizarea preşedintelui Klaus Iohannis asupra Legii privind modificarea şi completarea actului normativ 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ.

Potrivit unui comunicat al CCR transmis, marţi, AGERPRES, cu majoritate de voturi, instanţa constituţională a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de preşedintele României şi a constatat că Legea privind modificarea şi completarea Legii 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ este constituţională în raport cu criticile formulate.

"În esenţă, Curtea a constatat că, având în vedere scopul cererii de reexaminare, respectiv îmbunătăţirea actului normativ, şi ţinând cont de jurisprudenţa Curţii Constituţionale, modificările aduse Legii 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ nu încalcă limitele cererii de reexaminare formulate de preşedintele României, în temeiul art.77 alin.(2) din Constituţie", explică judecătorii constituţionali.


Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Curţii Constituţionale, o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii privind modificarea şi completarea Legii 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ.

Legea, transmisă în data de 16 martie 2024 de Parlament preşedintelui în vederea promulgării, are ca obiect de reglementare stabilirea duratei mandatelor preşedintelui Consiliului Legislativ şi preşedinţilor de secţie, care pot fi reînnoite o singură dată, mandatele aflate în curs urmând să înceteze la 5 ani de la intrarea în vigoare a legii.

Actul normativ mai prevede introducerea unor dispoziţii referitoare la dezvoltarea carierei personalului de altă specialitate decât cea juridică, modificarea unor proceduri şi atribuţii ale Consiliului Legislativ, restructurarea departamentelor din cadrul Consiliului, precum şi armonizarea unor norme juridice cu legislaţia - cadru aplicabilă.

În 29 decembrie 2023, preşedintele a solicitat Parlamentului reexaminarea legii, însă, în urma parcurgerii procedurii de reexaminare, actul normativ a fost adoptat "cu încălcarea art. 77 alin. (2), coroborat cu art. 1 alin. (5) din Constituţie" şi "cu încălcarea art. 147 alin. (4) din Constituţie".

"La prima cameră, potrivit raportului Comisiei juridice, de disciplină şi imunităţi a Camerei Deputaţilor din data de 27 februarie 2024, au fost admise două amendamente. Astfel, prin admiterea primului amendament, în limitele cererii de reexaminare, a fost modificat la art. I pct. 6 din legea criticată, cu referire la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 73/1993, în sensul că s-a clarificat momentul de la care va începe să curgă termenul de 15 zile în care propunerile legislative făcute de deputaţi sau de senatori se înaintează Consiliului Legislativ, spre avizare, de către secretarul general al Camerei în care au fost depuse, prin introducerea sintagmei "de la data înregistrării". În plus, fără legătură cu cele solicitate în cererea de reexaminare, a fost admis un amendament prin care a fost eliminat art. I pct. 18 din legea criticată, cu referire la art. 25 din Legea nr. 73/1993, care prevedea că: "18. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul cuprins: Art. 25. - Prevederile Legii nr.7/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător personalului Consiliului Legislativ - organ consultativ de specialitate al Parlamentului - şi membrilor acestuia", se arată în sesizarea la CCR.

Potrivit documentului, înainte de promulgare, preşedintele României poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii, conform Constituţiei, iar "norma constituţională nu dispune însă cu privire la prevederile ce trebuie să fie reexaminate, ca urmare a cererii formulate de Preşedintele României".

De asemenea, preşedintele precizează că deciziile CCR statuează că reexaminarea legii de către Parlament trebuie să se restrângă la obiecţiunile menţionate în cerere, iar în situaţia în care se dă o altă redactare unor texte sau se completează legea cu noi reglementări, urmează să se asigure corelările necesare cu textele care au făcut obiectul acestei solicitări.

"Referitor la legea dedusă controlului de constituţionalitate, învederăm că, prin cererea adresată Parlamentului, nu s-a solicitat reexaminarea art. I pct. 18 din legea criticată, cu referire la art. 25 din Legea nr. 73/1993, nici din perspectiva constituţionalităţii, nici din cea a legalităţii sau a oportunităţii, şi nici din perspectiva unor aspecte care ar fi vizat redactarea acestor dispoziţii. Totodată, criticile aduse art. I pct. 1, pct. 2, pct. 6, pct. 11 şi art. III care au făcut obiectul cererii de reexaminare nici nu se refereau la asimilarea personalului din cadrul Consiliului Legislativ cu statutul funcţionarului public parlamentar şi nici nu au fost admise de către Parlament", se mai arată în sesizarea către CCR.

Forma legii după reexaminare a menţinut soluţiile din forma iniţială a legii.

"Aşadar, nu doar că articolele vizate de cererea de reexaminare nu aveau legătură cu art. I pct. 18 din legea criticată, dar nici nu au fost admise obiecţii din cererea de reexaminare care să antreneze modificări sau corelări ale altor norme, chiar prin eliminarea sau abrogarea unor dispoziţii, cum ar fi art. I pct. 18, în acord cu considerentele de principiu reţinute de jurisprudenţa constituţională antereferită. O astfel de intervenţie a condus la o formă diferită a legii transmise la promulgare, cu încălcarea limitelor reexaminării şi a jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale", mai consideră şeful statului.

Totodată, în sesizarea adresată CCR se menţionează că "preşedintele va fi privat de dreptul său constituţional consacrat de art. 77 alin. (2) din Legea fundamentală de a solicita o eventuală reexaminare a soluţiei legislative care nu a figurat în legea ce i-a fost iniţial transmisă spre promulgare, similar celor reţinute în jurisprudenţa Curţii Constituţionale".

"În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteţi sesizarea de neconstituţionalitate şi să constataţi că Legea privind modificarea şi completarea Legii nr. 73/1993 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ este neconstituţională", a mai menţionat preşedintele Klaus Iohannis în sesizarea adresată CCR.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 162 / 5368
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...