ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Camera Deputaţilor: Modificări la Legea privind prevenirea şi combaterea terorismului

07 Martie 2023   |   Agerpres

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2017/541 a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea terorismului, prin modificarea şi completarea Legii nr. 535/2004.

 
 
Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul de modificare a Legii nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului, stabilind, printre altele, că directorul SRI va avea prerogativa de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.

S-au înregistrat 220 de voturi "pentru" şi 53 de abţineri.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2017/541 a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea terorismului, prin modificarea şi completarea Legii nr. 535/2004.


Actul normativ prevede ca, între atribuţiile specifice ale autorităţilor şi instituţiilor publice componente ale Sistemului naţional de prevenire şi combatere a terorismului (SNPCT) pe linia prevenirii terorismului, să fie introduse şi activităţi specifice fiecărui nivel de alertă teroristă din cadrul Sistemului Naţional de Alertă Teroristă, precum şi activităţile pe linia organizării şi executării misiunilor de intervenţie antiteroristă pe coordonatele tactică, pirotehnică şi CBRN (respectiv substanţe chimice, biologice, radiologice ori nucleare, a căror dispersie poate fi realizată inclusiv prin intermediul unor dispozitive explozive).

În cazul iminenţei sau producerii pe teritoriul ţării a unui act de terorism care produce o criză teroristă, la propunerea directorului Serviciului Român de Informaţii, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării poate emite o hotărâre prin care: a) declară situaţia de criză teroristă; b) ordonă activarea Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă; c) numeşte şeful Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului SRI; d) dispune cu privire la modificarea nivelului de alertă teroristă.

Prin proiect se introduce excepţia ca, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, aceste măsuri să poată fi dispuse de către preşedintele CSAT, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a Consiliului.

Alte prevederi nou introduse precizează că Sistemul Naţional de Alertă Teroristă cuprinde patru niveluri de alertă teroristă, corespunzătoare stărilor de ameninţare teroristă, respectiv: a) alertă verde - nivel scăzut; b) alertă albastră - nivel precaut; c) alertă portocalie - nivel ridicat; d) alertă roşie - nivel critic. Instituirea nivelurilor de alertă teroristă, precum şi trecerea de la un nivel la altul se aprobă de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării. Prin excepţie, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT, nivelurile de alertă pot fi instituite de către preşedintele Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, cu informarea ulterioară, cu celeritate, a CSAT.

De asemenea, se introduce pentru directorul SRI prerogativa de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT.

"Deplasarea unei persoane din România într-o altă ţară sau dintr-o altă ţară în România în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susţinerea, în orice mod, a unei entităţi teroriste constituie deplasare în scopuri teroriste şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi", mai prevede proiectul.

Un alt articol nou introdus prevede că autorităţile competente în prevenirea utilizării abuzive a serviciilor de găzduire pentru diseminarea către public a materialelor de propagandă teroristă şi a conţinutului cu caracter terorist sunt: Serviciul Român de Informaţii - în calitate de autoritate naţională în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului; Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii; Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Proiectul mai stabileşte atribuţiile, în acest caz, ale acestor autorităţi. Astfel, SRI pune la dispoziţia ANCOM toate informaţiile necesare şi analiza de specialitate în vederea emiterii ordinului de eliminare; urmăreşte implementarea ordinelor de eliminare şi comunică ANCOM situaţiile în care nu sunt respectate obligaţiile impuse prin acestea, verifică caracterul terorist al conţinutului ce face obiectul unui ordin de eliminare transfrontalier, emis de autorităţile competente ale altor state membre ale Uniunii Europene în conformitate cu Regulamentul, ce priveşte eliminarea sau blocarea unui conţinut cu caracter terorist găzduit de către furnizorii de servicii de găzduire care îşi au sediul principal sau au reprezentantul legal pe teritoriul statului român, oferă suport ANCOM în vederea verificării îndeplinirii obligaţiilor ce incumbă furnizorilor serviciilor de găzduire şi informează Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliţiei Române, după caz.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite ordinul de eliminare, în baza solicitării motivate a autorităţii naţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului, constată contravenţiile rezultate din nerespectarea prevederilor Regulamentului şi aplică sancţiunile aferente, în urma verificărilor efectuate, asigură efectuarea controlului ordinului de eliminare şi emite decizii motivate, după consultarea autorităţii naţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului. Ministerul Afacerilor Interne - Inspectoratul General al Poliţiei Romane participă, la solicitarea ANCOM, la activităţile de verificare a modalităţii de aducere la îndeplinire a obligaţiilor şi de constatare a respectării prevederilor din Regulament de către furnizorii de servicii de găzduire.

De asemenea, se introduce un nou articol prin care se garantează măsuri de sprijin pentru victimele actelor de terorismului. Astfel, acestea beneficiază imediat după un atac terorist şi, ulterior, pentru cât timp este necesar, de servicii generale şi specializate de sprijin, în funcţie de nevoile lor de asistenţă medicală, psihologică, socială, financiară, juridică sau de altă natură, potrivit prevederilor legislaţiei speciale referitoare la asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor şi altor reglementări aplicabile.

Proiectul de lege aduce şi alte modificări ale Legii 535/2004 precum redefinirea sintagmelor "managementul crizei teroriste", "însoţitori înarmaţi la bordul aeronavelor", introducerea conceptului de "Sistem Naţional de Alertă Teroristă".
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 943 / 5375
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Adina Vlaicu (Popescu & Asociații), un om statornic, serios, carismatic, atent la detalii și la nevoile clienților: ”Trebuie să fii mereu la curent cu schimbările legislative, să te specializezi în domeniile în plină dezvoltare și să anticipezi nevoile pieței. Networking-ul strategic și implicarea în dezbateri profesionale te ajută să rămâi relevant. Dar, mai presus de toate, trebuie să îți placă ceea ce faci – pasiunea este cea care te ține în joc pe termen lung”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Cum văd anul 2025 profesioniștii considerați Leading Lawyers de către ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Florian Nițu, Managing Partner PNSA, poziționat de Legal500 în categoria ‘Hall of Fame’ în practica de M&A: ”Cu excepția unor cataclisme geostrategice pe care nu le putem vedea și pe care noi, din România, nici nu le putem preveni, avem motive bune să fim optimiști. Resurse, Infrastructură, Energie, Tech și Food sunt cele cinci domenii în care vom vedea cu precădere investiții și tranzacții noi, în mod accelerat, dar coerent totuși, formând o nouă paradigmă de dezvoltare”
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...