Platformele digitale intră în vizorul Comisiei Europene – se pregătește DAC 7!
07 August 2020
Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, și Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte RomâniaConform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante.
De la stanga la dreapta: Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, si Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România |
Directiva DAC 7 se înscrie în acțiunile întreprinse la nivel global de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), anunțate sub denumirea „Exemple de reguli de raportare pentru operatorii de platforme specifice economiei colaborative și pieței virtuale a muncii” („Model rules for reporting by platform operators with respect to Sellers in the sharing and gig economy”) și care conțin recomandări de raportare de către platformele digitale cu privire la anumite categorii de furnizori implicați în comerțul on-line în statele membre OCDE.
Cum vor fi afectați jucătorii din domeniu?
Conform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante. Ulterior, informațiile vor fi puse la dispoziția altor state membre, în cazul tranzacțiilor care implică mai multe jurisdicții.
Printre altele, raportarea trebuie să conțină informații cheie cu privire la tranzacțiile intermediate, cum ar fi veniturile obținute de furnizori, comisioanele reținute de platformele digitale etc. Termenul de raportare va fi anual, respectiv 31 ianuarie a anului următor celui în care sunt obținute veniturile.
Care vor fi tranzacțiile raportabile?
O tranzacție efectuată prin intermediul unei platforme digitale este considerată raportabilă dacă îndeplinește unul sau mai multe criterii dintr-o listă cuprinsă în proiectul de directivă. Astfel, în categoria tranzacțiilor raportabile se înscriu închirierile de bunuri imobile – astfel de tranzacții luând, de cele mai multe ori, forma închirierilor de imobile cu caracter sezonier sau pe termen lung, prestarea de servicii personale (livrări, meditații, servicii de tip liber profesionist, servicii sportive etc.), vânzările de bunuri, închirierea temporară a mijloacelor de transport (mașini, trotinete, biciclete), investițiile/împrumuturile derulate în cadrul modelelor de finanțare a proiectelor antreprenoriale de tip crowdfunding (ceea ce presupune finanțarea unor idei de afaceri prin apelarea la o gamă cât mai largă de investitori, de cele mai multe ori prin intermediul unor platforme online).
Dacă directiva va fi adoptată în versiunea publicată de CE, ar trebui să fie transpusă de fiecare stat membru până la 31 decembrie 2021 și să intre în vigoare la 1 ianuarie 2022.
Obligațiile operatorilor de platforme digitale
Impactul directivei va fi unul semnificativ pentru entitățile care operează platformele digitale. Printre noile obligații se numără identificarea naturii tranzacțiilor realizate prin intermediul platformelor, colectarea datelor furnizorilor activi pe platformă, validarea corectitudinii acestora, sortarea datelor, raportarea etc.
De asemenea, este de reținut faptul că obligația se aplică și operatorilor din afara UE, dacă furnizorii sau clienții din platformă sunt din UE.
Un alt aspect de remarcat este că proiectul de directivă nu prevede o sumă limită peste care o operațiune devine raportabilă, ceea ce înseamnă că obligațiile de raportare se vor aplica tuturor jucătorilor eligibili, motiv pentru care ar putea fi destul de oneroase și descurajante pentru start-up-urile din acest domeniu, cu atât mai mult dacă sancțiunile vor fi semnificative.
Care vor fi sancțiunile aplicabile?
În privința sancțiunilor, directiva lasă la latitudinea fiecărui stat membru decizia cu privire la cuantumul acestora. Însă, dacă ținem cont de sancțiunile similare pentru neconformare aplicabile în cazul DAC 6, care pot să ajungă până la 100.000 de lei pe tranzacție, impactul acestor noi reglementări ar putea fi unul semnificativ, în special pentru afacerile mici sau operatorii în faza de start-up.
Așadar, este evident că, odată cu creșterea gradului de sofisticare, tehnologizare și internaționalizare a afacerilor în era digitală, vor apărea din ce în ce mai multe reglementări și obligații de raportare a tranzacțiilor către autoritățile fiscale. Comisia Europeană este foarte vigilentă în ceea ce privește taxarea economiei digitale, iar DAC 7 este un pas înainte în această direcție.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8253 / 9187 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...