ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modificări fiscale importante în 2025: creșterea impozitului pe dividende afectează sute de mii de companii. Ce recomandări au specialiștii

15 Ianuarie 2025   |   BizLawyer

Una din cele mai frecvente întrebări este: se poate repartiza și profitul trimestrului IV încheiat la 31.12.2024, astfel încât să se poată beneficia de cota de 8%?

 
 
Modificarea cotei de impozit pe dividende de la 8% la 10% este una din modificarile importante prevazute de  Ordonanța de urgență nr. 156/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1.334 din 31 decembrie 2024, așa numita ”Ordonanță-trenuleț”.

Creșterea cotei de impozitare pe dividende afectează atât persoanele juridice române, cât și persoanele fizice române și persoanele nerezidente.

Această modificare este una dintre cele mai dezbătute măsuri fiscale din cadrul Ordonanței de urgență nr. 156/2024 și a generat multiple întrebări din partea contribuabililor:



► Se mai poate beneficia de cota veche de impozit pe dividende de 8%?
Când se pot plăti aceste dividende?
Cu ce cotă de reținere impozit pe dividende se poate calcula și plăti?
Care este procedura și care sunt documentele necesare pentru a beneficia de cota de 8%?

“Modificarea cotei de impozit pe dividende de la 8% la 10% necesită o planificare atentă din partea contribuabililor pentru a beneficia de avantajele fiscale disponibile până la finalul anului 2024. Întocmirea corectă și la timp a documentelor necesare, precum și respectarea termenelor, sunt esențiale pentru a maximiza beneficiile fiscale, in contextul in care intocmirea si depunerea situatiilor financiare interimare este o optiune a contribuabilului si nu o obligatie legala”, spune Mihaela Rișco-Martin, Accounting Partner Soter and Partners.

Dividende interimare la 30.09.2024: cum să beneficiezi de cota de 8%

Pentru a beneficia de cota de 8% pe dividende, este esențial să se respecte anumite condiții și termene:

  • Dacă există profit contabil la 30.09.2024, se poate întocmi bilanț interimar la această dată.
  • Hotărârea Adunării Generale a Acționarilor (AGA) de aprobare a repartizării profitului contabil la 30.09.2024 poate fi întocmită oricand până la 31.12.2024.
  • Bilanțul interimar la trimestrul III din 2024 trebuie depus la autorități în maximum 30 de zile de la data hotărârii AGA.
  • Declarația 100, cu impozit pe dividende de 8%, trebuie depusă până la 25.01.2025, iar suma de impozit pe dividende achitată până la aceeași dată.
  • Plata dividendelor nete se poate face oricând după aprobarea situațiilor financiare interimare, însă trebuie respectate plafoanele de CASS.

Repartizarea dividendelor din profitul anilor precedenți

Dacă există profituri nerepartizate din anii precedenți, acestea pot fi distribuite pentru a beneficia de cota de 8% până la 31.12.2024:

  • Se va întocmi o Hotărâre a AGA pentru distribuția profitului până cel târziu la 31.12.2024.
  • Înregistrarea repartizării profitului contabil pe dividende se face în luna decembrie 2024.
  • Declarația 100 aferentă lunii decembrie 2024 trebuie depusă și plata impozitului efectuată până la 25.01.2025.

„De asemenea intrucat prevederile din lege fac referire la distribuția dividendelor și nu la plata lor către asociați, se poate opta pentru întocmirea situatiilor financiare interimare la 30.09.2024, propunerea de distribuție AGA cu data  până la 31.12.2024, impozitul pe dividende cu cota de 8%  se declară în luna decembrie 2024 și se achită doar impozitul pe dividende până în data de 25.01.2025. Chiar dacă nu vor fi fonduri disponibile în societate pentru plata efectivă  a dividendelor nete către acționari, dividendele repartizate până la 31.12.2024 vor fi impozitate cu cota veche de 8%” spune Mihaela Rișco-Martin, Accounting Partner Soter and Partners.

Întocmirea situațiilor financiare interimare

Pentru acordarea de dividende interimare, societățile au posibilitatea să întocmească situații financiare interimare, care trebuie aprobate de AGA și, dacă este cazul, auditate. Aceste situații financiare trebuie depuse la MFP în termen de 30 de zile de la aprobare.

Una din cele mai frecvente întrebări este: se poate repartiza și profitul trimestrului IV încheiat la 31.12.2024, astfel încât să se poată beneficia de cota de 8%? “Întrucât exercițiul financiar se încheie la 31.12.2024, propunerea de distribuție este în anul 2025, motiv pentru care chiar daca se vor depune situații financiare interimare la 31.12.2024, întrucât distribuția este în anul 2025, cota de impozit pe dividende este 10%” spune Mihaela Rișco-Martin, Accounting Partner Soter and Partners.

Regularizarea dividendelor în cursul exercițiului financiar

Dividendele repartizate în timpul exercițiului financiar trebuie regularizate după aprobarea situațiilor financiare anuale finale. Eventualele diferențe se restituie în termen de 60 de zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.

Planificarea fiscală este cheia

În concluzie, fie că este vorba de dividende interimare sau de profituri nerepartizate din anii precedenți, contribuabilii trebuie să fie bine informați și să acționeze prompt pentru a mai putea beneficia de cota de impozit pe dividende de 8%.

Asociatii, actionarii, proprietarii de companii sunt interesați de obținerea profiturilor și de obținerea veniturilor din dividende, respectând prevederile legale, cu cota de impozitare cât mai favorabile. Soluția este o informare rapidă și aplicarea corectă și în timp util a prevederilor și acolo unde se poate, selectarea optiunilor  potrivite în dialog continuu cu un contabil sau consultant financiar bun.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 41 / 9151
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...