
Legea privind energia eoliană offshore – un nou avânt în pânzele politicii energetice a României
19 Mai 2024
Monica Iancu (Partner), Vasile Soltan (Associate) și Alina Zaharia (Junior Associate) - Bondoc & AsociațiiLegea privind energia eoliană offshore – un nou avânt în pânzele politicii energetice a României
![]() |
Ca urmare a discuțiilor îndelungate și a existenței mai multor inițiative legislative în domeniul energiei eoliene offshore, în data de 8 mai 2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 421, a fost publicată Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore („Legea 121/2024” sau „Legea”), care va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării. Cele de mai jos prezintă, în sinteză, elementele principale ale dispozițiilor Legii 121/2024.
1. Obiectul Legii
Legea reglementează cadrul general în vederea implementării în România a proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore. În acest context, Legea urmărește asigurarea transparenței întregului proces de implementare a proiectelor eoliene offshore în condiții de concurență loială, nediscriminare și cu respectarea principiului de prevenire și controlul integrat al poluării prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitățile cu impact semnificativ asupra mediului.
Legea reglementează, printre altele, (i) atribuțiile autorităților și instituțiilor competente, (ii) stabilirea perimetrelor concesionabile, (iii) anumite condiții pentru concesionarea perimetrelor, (iv) aspecte privind explorarea, construirea și exploatarea centralelor electrice eoliene offshore (“CEEO”), (v) condiții pentru obținerea autorizațiilor, aprobărilor și licențelor necesare, (vi) aspecte privind racordarea la rețeaua electrică de transport, (vi) elemente privind desființarea CEEO, (viii) securitatea exploatării energiei eoliene offshore, (ix) aspecte generale privind redevențele și taxele aplicabile, precum și (x) contravențiile și sancțiunile.
Cu toate acestea, acte normative multiple (astfel cum vom arăta în continuare) sunt necesar a fi emise în continuare pentru realizarea obiectivelor Legii.
2. Autorități competente
Legea reglementează competențele mai multor autorități, instituții și entități în ceea ce privește proiectele eoliene offshore, printre care se numără Ministerul Energiei, Autoritatea Competentă pentru Reglementarea Operațiunilor Offshore la Marea Neagră (prin reorganizarea Autorității Competente de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră - ACROPO), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Operatorul de Transport și Sistem (Transelectrica), Comitetul de amenajare a spațiului maritim din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, etc.
În continuare sunt prezentate câteva dintre atribuțiile principalelor autorități/instituții/entități implicate:
· Ministerul Energiei are, printre altele, atribuții precum stabilirea perimetrelor offshore disponibile pentru concesionare, organizarea procedurilor competitive de atribuire a contractelor de concesiune și încheierea acestor contracte, elaborarea schemei de ajutor de stat pentru construirea sau exploatarea CEEO, etc.
· Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Offshore la Marea Neagră are atribuții și competențe precum: emiterea aprobărilor pentru dezvoltarea și desființarea centralelor CEEO, monitorizarea respectării normelor și instrucțiunilor de către concesionar, urmărirea aplicării măsurilor pentru protejarea mediului marin în timpul construcției și funcționării CEEO, constatarea și sancționarea activităților neautorizate, precum și emiterea normelor și instrucțiunilor cu caracter obligatoriu privind siguranța operațională.
· ANRE are competența de reglementare a cadrului secundar privind emiterea autorizațiilor de înființare și a licențelor de producere, precum și a cadrului privind racordarea, luând în considerare particularitățile CEEO și de emitere a autorizațiilor / licențelor respective.
· OTS are competența de emitere a avizelor tehnice de racordare, încheiere a contractelor de racordare și emitere a certificatelor de racordare.
3. Concesionarea perimetrelor eoliene offshore
Pentru a participa la procedura competitivă de atribuire a concesiunii, solicitantul (persoană juridică română sau străină) trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiții de eligibilitate. Printre acestea menționăm faptul că solicitantul trebuie să aibă personalitate juridică și să fie legal constituit în conformitate cu legislația specifică statului a cărui naționalitate o deține. De asemenea, în cazul persoanelor juridice străine, acestea au obligația de a avea înființată, la data depunerii ofertei, o filială pe teritoriul României, care trebuie să aibă calitatea de titular al drepturilor și obligațiilor care decurg din contractul de concesiune.
Alte condiții de eligibilitate se referă la faptul ca solicitantul (i) să nu fie în incapacitate de plată sau în stare de insolvență, (ii) să nu fie în lichidare, iar activitățile sale să nu fie sub administrare judiciară, să nu facă obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau alt acord încheiat cu creditorii și nu trebuie să aibă activitatea suspendată; (iii) trebuie să își fi îndeplinit la zi obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale, în România sau în țara în care are sediul profesional. De asemenea, solicitanții vor trebui să îndeplinească criteriile de calificare și selecție prevăzute în anunțul de concesionare.
Ca urmare a derulării procedurii competitive, Ministerul Energiei și concesionarul selectat vor încheia un contract de concesiune pentru o perioadă de cel mult 30 de ani, cu posibilitatea unei singure perioade de prelungire de cel mult 10 ani.
Concesionarul are dreptul de a cesiona total sau parțial drepturile și obligațiile dobândite prin contractul de concesiune, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Energiei, unei alte persoane juridice care îndeplinește condițiile prevăzute de Lege. În acest caz, cesionarul și cedentul sunt obligați în solidar față de Ministerul Energiei pentru obligațiile exigibile anterior cesiunii.
Concesionarul trebuie să constituie o garanție financiară de bună execuție a contractului, inclusiv în cazul proiectelor de desființare, precum și pentru repararea daunelor cauzate mediului. De asemenea, concesionarul are obligația de a încheia un contract de asigurare, în ceea privește construcțiile edificate în perimetrul eolian offshore.
4. Activitatea de explorare a perimetrului eolian offshore
În cadrul perioadei de concesiune, concesionarii au dreptul să exploreze perimetrul eolian offshore pentru o durată de maximum 2 ani de la momentul semnării contractului de concesiune, cu drept de prelungire pe o durată de maximum 6 luni, pentru motive justificate și cu acordul Ministerului Energiei.
Permisul de explorare se acordă concesionarului de către Ministerul Energiei, după încheierea contractului de concesiune.
5. Construirea și exploatarea centralei electrice eoliene offshore
Legea prevede necesitatea obținerii unei autorizații de înființare a capacității energetice, care se emite de către ANRE, urmând ca lucrările să se execute în baza aprobării de dezvoltare emise de către ACROPO, prin care se autorizează inclusiv lucrările de construire aferente proiectului CEEO efectuate pe uscat, până la punctul de racordare. Pentru lucrările executate pe uscat, certificatul de urbanism se emite de către consiliul județean în competența teritorială se află terenurile pe care se execută lucrările.
Autorizația de înființare și aprobarea de dezvoltare oferă titularului dreptul să construiască CEEO în perimetrul concesionar și să execute lucrări în vederea racordării la rețeaua de transport al energiei electrice în punctele convenite cu OTS.
În termen de maximum 12 luni de la momentul emiterii aprobării de dezvoltare, concesionarul are obligația demarării lucrărilor de construcție, iar de la data începerii lucrărilor, aprobarea de dezvoltare are o valabilitate de cel mult 5 ani.
După recepția lucrărilor și perioada de probă, ANRE emite licența de producere a energiei electrice, conform reglementărilor proprii.
6. Racordarea la rețeaua electrică de transport
Termenii și condițiile pentru racordarea la rețea sunt stabiliți în cadrul avizului tehnic de racordare (ATR) emis de OTS.
Dezvoltatorul CEEO trebuie să dezvolte, pe cheltuială proprie, rețeaua internă a CEEO, a stațiilor de conversie, de transformare și de conexiune, precum și cablurile sau liniile de transport a curentului continuu între stațiile de conversie, după caz, până la punctul de racordare la rețeaua de transport a energiei electrice, care poate fi offshore sau pe uscat.
De asemenea, dezvoltatorul CEEO este responsabil pentru exploatarea instalațiilor situate până la punctul de racordare la rețeaua de transport al energiei electrice.
În cazul în care concesionarul nu reușește să construiască și să conecteze CEEO la rețea, în conformitate cu licențele/autorizațiile acordate, acesta este considerat responsabil pentru daunele suferite de OTS ca urmare a acțiunilor sale (cu excepția cazului în care acesta dovedește că întârzierile nu s-au produs din culpa sa).
Pe perioada exploatării, OTS poate solicita limitarea temporară sau închiderea temporară a producției de energie electrică, din motive tehnice, precum și la solicitarea Ministerului Energiei sau a instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice sau securității naționale, pentru motive justificate.
7. Limitări ale dreptului de proprietate privată
Legea prevede posibilitatea instituirii, în favoarea concesionarilor, a unor limitări ale dreptului de proprietate asupra terenurilor și bunurilor proprietate privată a statului sau a altor persoane fizice ori juridice pe toată durata realizării operațiunilor pentru construirea sau exploatarea CEEO.
Legea reglementează tipurile de limitări ale dreptului de proprietate, care au caracter legal și se exercită fără înscriere în cartea funciară, pe toată durata existenței CEEO sau, temporar, cu ocazia retehnologizării unei capacități în funcțiune, reparației, reviziei, lucrărilor de intervenție în caz de avarie.
Aceste limitări se întind pe durata necesară executării lucrărilor de construcție și de operare a CEEO. Oricare dintre aceste situații trebuie notificată de îndată titularului dreptului de proprietate.
De asemenea, astfel de limitări se exercită cu condiția plății în prealabil a unei juste și echitabile despăgubiri și a indemnizațiilor corespunzătoare, stabilite prin acordul părților, ori, dacă părțile nu se înțeleg, prin hotărâre judecătorească.
8. Taxe și redevențe
Legea reglementează tipurile de obligații financiare ale concesionarilor, principalele fiind redevența, taxele pentru suprafața concesionată în anumite situații și taxele pentru exploatare.
Redevența este prevăzută în contractul de concesiune și se plătește anual pe perioada exploatării CEEO (începând cu data punerii în funcțiune a CEEO), la un cuantum procentual din veniturile realizate, aprobat prin hotărâre a Guvernului până la data de 30 iunie 2025.
Pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare și a mării teritoriale, începând cu momentul obținerii aprobării de dezvoltare și până la momentul începerii exploatării, concesionarii sunt obligați la plata unei taxe pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la rețea din afara perimetrului concesionat. O taxă similară va fi plătită și în cazul perimetrelor situate pe suprafața bunurilor administrate de Administrația Națională „Apele Române”.
De asemenea, concesionarii sunt obligați la plata unei taxe pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore, stabilită prin raportare la suprafața perimetrului eolian pe care se execută lucrări de construcție și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare.
9. Calendarul de implementare a unor prevederi ale Legii
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 594 / 9259 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...