ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hațegan Attorneys: Contractele individuale de muncă ale angajaților trebuie să precizeze explicit toate avantajele și beneficiile acordate pe lângă salariu

14 Martie 2023   |   BizLawyer

Angajații trebuie informați că bonusurile, al XIII-lea salariu și orice alte sume, indiferent de denumirea sau scopul pentru care sunt acordate pe lângă salariu (cu excepția celor identificate prin legi cu un scop anume, precum diurna, de exemplu) vor trebui pe viitor incluse în toate contractele individuale de muncă.

 
 
Contractele individuale de muncă ale angajaților trebuie să precizeze explicit toate avantajele și beneficiile acordate pe lângă salariu, nu și valoarea lor, conform unei noi legi, intrată în vigoare la sfârșitul anului trecut. Angajații sunt astfel protejați de retragerea acestora de către angajator pe durata derulării contractului, precizează casa de avocatură Hațegan Attorneys. Alexandra Burdulea, asociat coordonator pe practica de dreptul muncii în cadrul biroului de avocatură Hațegan Attorneys explică și comentează modificările recente aduse Codului Muncii.

Ce prevede legea pentru angajați?

Legea nr. 283/2022 modifică și completează Codul Muncii la articolul 17 cu obligația angajatorilor de a insera în contractele individuale de muncă “suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz”.


Angajații trebuie informați că bonusurile, al XIII-lea salariu și orice alte sume, indiferent de denumirea sau scopul pentru care sunt acordate pe lângă salariu (cu excepția celor identificate prin legi cu un scop anume, precum diurna, de exemplu) vor trebui pe viitor incluse în toate contractele individuale de muncă.

Ce înseamnă această reglementare pentru angajatorii români?

Până la intrarea în vigoare a noii legi angajatorii nu erau obligați să includă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu. Mai mult, le era chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă.

Rațiunea din spatele acestei recomandări către departamentele de HR, cristalizată între timp la nivelul avocaturii din România, era de a permite angajatorilor să preîntâmpine eventuale dificultăți economice care ar putea, într-un moment nedeterminat în viitor, să rezulte în imposibilitatea financiară de a oferi angajaților lor aceleași beneficii. Un exemplu de astfel de schimbare drastică în viața economică a companiilor a fost pandemia de COVID 19, care a obligat angajatorii să fie mai flexibili și să găsească soluții creative pentru a se adapta noilor condiții. Unele dintre beneficiile acordate angajaților în timpul pandemiei au fost ulterior  retrase, nefiind necesare după reluarea normală a activității, iar altele erau pe perioadă determinată pentru a compensa neajunsurile provocate de pandemie.

Noua reglementare presupune pentru angajatori o serie de obstacole întrucât, deși angajatorul nu e obligat de noile prevederi din Codul muncii să treacă în contract care vor fi valorile exacte ale bonusurilor, cât de cuprinzător va fi abonamentul medical sau cât de mare prima de vacanță, faptul că trebuie să treacă în contract, fie și sumar, toate aceste elemente care până acum se regăseau doar la nivelul politicilor interne este de natură să pună în dificultate angajatorii, cel puțin pe termen scurt.

„Trebuie menționată și reținută dificultatea care constă în faptul că angajatorii, care până acum puteau decide oricând dacă acordă sau nu beneficii, neavându-le trecute în contracte, de acum încolo nu le vor mai putea retrage fără acordul părților. În cadrul biroului Hațegan Attorneys am încercat să ne sprijinim clienții și să găsim împreună cu ei soluții creative care să fie conforme cu interesele ambelor părți ale raporturilor de muncă”, a declarat Alexandra Burdulea, asociat coordonator pe practica de dreptul muncii în cadrul biroului de avocatură Hațegan Attorneys.

Noua lege a fost adoptată în vederea transpunerii în legislația națională a Directivei (UE) 2019/1152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană și a Directivei (UE) 2019/1158 privind echilibrul dintre viața profesională și cea privată a părinților și îngrijitorilor și de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului și aduce o serie de modificări Codului Muncii.

Fondată în 2004, firma de avocatură Hațegan Attorneys are o echipă specializată în toate ramurile de drept relevante precum fuziuni și achiziții, energie, concurență, imobiliare, dreptul muncii, protecția consumatorului, GDPR etc. Avocații Hațegan Attorneys oferă consultanță juridică în limba germană, engleză, italiană și franceză.
Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance.
Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys este singura firmă de avocatură din România care a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 10 ani Balul Vienez Timișoara, al 31 bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2493 / 9433
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...