
Green Deal și “Drill, baby, drill”
20 Februarie 2025
Cosmin Stăvaru, partener - Bondoc & AsociațiiÎn acest context politic internațional complicat, factorii de decizie politică, atât la nivelul UE cât și din România, vor trebui să navigheze cu prudență sporită prin furtuna geopolitică actuală, cu viziunea clară a unei destinații sigure.
![]() |
Trăim vremuri interesante când lumea noastră este într-o schimbare impetuoasă cu multiple valențe (politice, tehnologice, economice, etc.), în timp ce România încă se află într-o situație de suspans electoral.
1. Tranziția spre energie verde – SUA mai încet, UE mai repede
Unul dintre primele ordine executive ale noului președinte al SUA a fost suspendarea tuturor noilor contracte de închiriere a terenurilor federale și, în general, a sprijinului acordat pentru capacitățile regenerabile1. “Drill, baby, drill” este noul slogan în SUA.
Aceasta orientare pare justificată într-o oarecare măsură în cazul SUA, având în vedere amploarea rezervelor și sectorului de producție de gaz și petrol americane. Astfel, pe de o parte, SUA este în prezent cel mai mare producător din lume atât de petrol cât și de gaze naturale și numărul 4 în lume în ceea ce privește rezervele dovedite de gaze naturale, respectiv, nr. 11 în lume în ceea ce privește rezervele dovedite de țiței2. Cu o asemenea înzestrare, politica „Drill, baby, drill” încearcă să rezolve două probleme printr-o singură soluție - valorificarea unei resurse naturale semnificative și salvarea unui mare segment industrial preexistent. Dar în acest caz, probabil că un rol important îl joacă și transformarea petrolului și gazelor în arme economice în cadrul luptei globale pentru supremație cu Rusia și China.
În această furtună geopolitică, UE pare să rămână consecventă cu abordarea sa din ultimii ani. Astfel, Comisia Europeană și-a reconfirmat în mare măsură angajamentul față de politicile verzi, după cum a declarat Președintele Comisiei, dna von der Leyen3 și astfel cum, de asemenea, se reflectă în recenta comunicare a Comisiei Europene intitulată „Busola UE pentru competitivitate”, publicată la 29 ianuarie 2025 („Busola Competitivității”).
Busola Competitivității se bazează pe concluziile raportului coordonat de Mario Draghi privind viitorul competitivității europene din septembrie 20244 și se dorește a fi o foaie de parcurs strategică pentru acțiuni viitoare care să permită UE să își crească competitivitatea pe scena mondială și să țină pasul cu cei mai mari concurenți ai săi - SUA și China. În timp ce unul dintre obiectivele urmărite de Busola Competitivității este simplificarea birocrației și încurajarea activităților inovative, obiectivele/politicile Green Deal nu par a fi puse sub semnul întrebării, energia verde rămânând obiectiv cheie al UE.
Astfel, în Busola Competitivității se afirmă că „Europa a stabilit un cadru ambițios pentru a deveni o economie decarbonizată până în 2050. Ea va menține această direcție, inclusiv prin obiectivul intermediar de 90% pentru 2040”. De asemenea, „UE trebuie astfel să accelereze tranziția către energia curată și să promoveze electrificarea”, sens în care procesul de autorizare simplificată și accelerată este un instrument promovat în mod special. Pe de altă parte, Busola Competitivității adaugă un Pact Industrial Curat la Pactul Verde, care va fi ”menit să asigure UE ca o locație atractivă pentru producție, inclusiv pentru industriile mari consumatoare de energie, și să promoveze tehnologii curate și noi modele de afaceri circulare, pentru a-și îndeplini obiectivele de decarbonizare convenite”.
În contextul menționat mai sus, schimbările de orientare politică din SUA cu privire la energia verde (de exemplu, marile proiecte eoliene offshore sunt suspendate) poate fi în avantajul Europei, deoarece mari investitori în energie verde s-ar putea reloca din SUA în Europa.
2. Poziția României
Cu siguranță, acest semnal de la Bruxelles este încurajator pentru industria energiei verzi, însă au existat și unele voci critice care s-au făcut auzite la nivel național în mai multe țări, inclusiv în România, argumentând că prețurile mai mari la energie în Europa se datorează ritmului rapid de tranziție energetică stabilit de Green Deal, etichetat drept o „utopie”.
În ceea ce privește România, în ciuda acestor declarații politice, Ministerul Energiei a promovat și implementat în mod activ scheme de sprijin pentru energii regenerabile cu fonduri europene (Planul Național de Redresare și Reziliență, Fondul de Modernizare, schema CfD) care au finanțat capacități verzi din bani europeni și fără costuri semnificative pentru consumatorii români. De asemenea, creșterile de preț la electricitate în Europa din ultimii ani par să fi fost generate în mare parte de criza gazelor în contextul războiului din Ucraina, mai degrabă decât de industria energiei regenerabile, care a fost considerată drept o alternativă strategică la dependența de importurile de gaze.
În plus, situația actuală a sistemului românesc de producere a energiei electrice pare că se datorează mai degrabă unor probleme specifice ale pieței energetice românești, inclusiv datorită eșecului de a înlocui capacitățile convenționale vechi și depășite, care nu mai sunt (pe deplin) funcționale, cu centrale electrice noi (inclusiv verzi și nucleare).
Practic, între 2016 și 2022, aproape că niciun fel de noi capacități de generare nu au mai fost instalate, în timp ce o parte din cele vechi au fost scoase din funcțiune. De exemplu, în 2020, ANRE a efectuat o revizuire a licențelor de operare existente, deoarece capacitatea totală instalată a României „pe hârtie” era de peste 20,5 GW, dintre care se credea că doar capacități de circa 16 GW erau încă operaționale.5 Doar în ultimii doi ani, noile capacități au înregistrat un progres vizibil (deși încă subțire) - 624 MW capacități noi instalate în 20236 și 950 MW în 2024, așteptându-se finalizarea a încă aproximativ 2.700 MW până la sfârșitul anului 20257.
Oricum, în ultimele luni au avut loc unele evoluții juridice care ar trebui să crească optimismul în rândul investitorilor în instalații de producere a energie verzi, inclusiv următoarele:
a) Finalizarea mult-așteptatelor documente strategice pentru sectorul energetic românesc (noua Strategie Energetică a României 2025 - 2035 cu perspectiva anului 2050 adoptată prin Hotărârea de Guvern nr. 1491/2024 și versiunea finală a Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 transmisă Comisiei Europene în octombrie 2024).
Ambele documente strategice reglementează obiective durabile privind ponderea energiei regenerabile în consumul total de energie: (i) 38,4% în 2030, (ii) 44% în 2035 și (iii) 73% în 2050. De asemenea, există unele obiective orientative pentru anumite sectoare de energie regenerabilă, cum ar fi 19,5 GW noi capacități solare și eoliene instalate până în 2035 sau o capacitate de stocare a energiei de 2 GW instalată până în 2030-2035.
b) Adoptarea unei legislații favorabile pentru instalațiile de stocare a energiei în baterii (BESS)
În ceea ce privește stocarea energiei, aceasta a fost declarată o „prioritate zero” de către Ministrul Energiei 8. Există 2 scheme dedicate BESS în derulare, finanțate din Fondul pentru Modernizare (cu un buget de 150 de milioane EUR fiecare).
Cu toate acestea, cea mai așteptată schimbare a constat în eliminarea „dublei impozitări” a instalațiilor de stocare (realizată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 134/2024). Această dublă impozitare provenea din faptul că, în lipsa unei scutiri specifice, instalațiile de stocare erau considerate drept producători atunci când injectau energia în rețea și consumatori atunci când stocau energia din rețea și, în consecință, trebuiau să plătească tariful de transport în ambele forme - tariful de injecție și tariful de extragere, precum și contribuția aferentă certificatelor verzi/contribuția pentru cogenerare, ca orice alt consumator.
De asemenea, s-a clarificat faptul că instalațiile de stocare pot fi dezvoltate în sistem dual pe terenuri cu destinația de pajiști/pășuni, după cum se va arăta mai jos.
c) Adoptarea de norme privind utilizarea pajiștilor în sistem dual
Un mare pas înainte pentru deblocarea potențialului pentru proiectele de producere a energiei verzi a fost adoptarea (cu o întârziere de aproximativ 2 ani) a normelor de aplicare privind utilizarea în sistem dual a pajiștilor, care permite efectiv dezvoltarea de proiecte de energie verde pe pajiști, eliminând o barieră critică.
Miza conceptului de utilizare în sistem dual este suprafața de teren care trebuie scoasă din circuitul agricol - întregul teren utilizat în cazul proiectelor simple versus amprenta la sol a construcțiilor în cazul proiectelor dezvoltate în sistem dual. Acest lucru ar putea face o diferență importantă în ceea ce privește suprafața atât pentru proiectele eoliene, cât și pentru cele solare și este important din perspectiva cerinței legale de a compensa pajiștile scoase din circuitul agricol cu o suprafață egală de teren neproductiv care trebuie securizat de investitor și convertit în regim de pajiște. Nu este vorba doar de costuri, ci și de disponibilitatea unor astfel de terenuri neproductive în majoritatea localităților din România.
Deși utilizarea în sistem dual a fost introdusă în legislația românească prin Legea 254/2022 de modificare a Legii 18/1991 („Legea 254/2022”), nu au fost adoptate norme exprese de punere în aplicare care să detalieze principiile reglementate de lege și, prin urmare, Ministerul Agriculturii a fost până în prezent reticent în a aviza proiectele de utilizare în sistem dual. În consecință, suprafețe mari de pajiști din România (unele degradate efectiv) au rămas neutilizate pentru producția de energie verde, deși legea permitea acest lucru.
În data de 23 decembrie 2024 a fost publicată Hotărârea Guvernului 1700/2024 privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente („HG 1700/2024”) cu detaliile mult așteptate privind modul în care va funcționa în practică utilizarea în sistem dual. De exemplu, HG 1700/2024 (i) prevede că contractele încheiate pentru utilizare în sistem dual trebuie să includă anumite clauze obligatorii (de ex, suprafața agricolă destinată activităților agricole, capacitatea și perioada de pășunat, măsurile de gestionare a pășunilor, suprafața ocupată de obiectivele de investiții în energie regenerabilă etc. ) și (ii) definește suprafața care urmează să fie scoasă din circuitul agricol ca fiind constituită din suprafețele pentru stâlpii structurii de montaj, fundațiile turbinelor eoliene, invertoarele, stațiile de transformare, unitățile de stocare a energiei electrice, sistemele independente de împământare de protecție și paratrăsnet, căile de acces, gardurile de împrejmuire, și alte construcții/subansamble necesare funcționării acestui obiectiv, prevăzute în proiectul tehnic, dar nu mai mult de 20% din totalul suprafeței de 50 de hectare per obiectiv de investiții.
În plus, HG 1700/2024 menționează expres instalațiile autonome de stocare a electricității ca beneficiare ale utilizării în sistem dual.
d) Clarificarea favorabilă a statutului juridic al terenurilor deținute de formele asociative tradiționale (composesorate)
Un alt pas important în extinderea bazei funciare pentru producerea energia regenerabile este clarificarea adusă de Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la regimul juridic al terenurilor deținute de composesorate, în sensul că un drept de superficie poate fi constituit în mod valabil asupra acestor terenuri în scopul proiectelor de energie verde. Aspectul practic era că, în conformitate cu Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere („Legea 1/2000”), astfel de terenuri sunt inalienabile, o interdicție care a fost în multiple cazuri interpretată de instanțe, de birourile de carte funciară și de notari ca incluzând o interdicție de a constitui un dezmembrământ al dreptului de proprietate, cum ar fi un drept de superficie.
În Decizia nr. 102/2024 a Înaltei Curți de Casație și Justiție, care conține o interpretare general obligatorie a problemei juridice ridicate, s-a afirmat că acordarea unui drept de superficie este compatibilă cu interdicția de înstrăinare reglementată de Legea 1/2000, în măsura în care dreptul de superficie nu contravine regimului silvic sau agricol și statutelor formelor asociative (acestea urmând a fi verificate și dacă este necesar, trebuind să fie și modificate înainte de încheierea contractelor respective de constituire a unui drept de superficie).
3. Privind spre viitor
Aceste modificări relativ recente ale cadrului legislativ permit dezvoltarea în mai bune condiții a proiectelor de energie regenerabilă și se adaugă măsurii anterioare de importanță majoră care a fost scutirea de la cerința elaborării unei documentații de urbanism pentru proiectele de energie regenerabilă (limitate la 50 de hectare pentru terenurile extravilane)9.
În acest context politic internațional complicat, factorii de decizie politică, atât la nivelul UE cât și din România, vor trebui să navigheze cu prudență sporită prin furtuna geopolitică actuală, cu viziunea clară a unei destinații sigure. După cum spunea Seneca, „dacă un om nu știe spre ce port navighează, niciun vânt nu îi este favorabil”.
În acest sens, Busola Competitivității acordă susținere pentru Green Deal punând accentul pe alinierea acestuia la așteptările legitime de bunăstare atât ale consumatorilor europeni, cât și ale industriei europene. România are multe de câștigat din această abordare și ar trebui să evite greșelile din trecut, având în vedere că politicile schimbătoare au avut un efect destabilizator. Nu orice distrugere este o distrugere creativă.
2. A se vedea, de ex., https://www.worldatlas.com/industries/the-world-s-largest-oil-reserves-by-country.html and https://worldpopulationreview.com/country-rankings/natural-gas-by-country.
9. Cu toate acestea, să nu uităm că Legea 254/2022, care a introdus această scutire pentru terenurile extravilane, prevede că se aplică până la sfârșitul anului 2026, astfel încât numai proiectele dezvoltate în următorii 2 ani vor continua să beneficieze de această scutire.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 35 / 9256 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Meet the Professionals | De vorbă cu Olguța Bendeac, Head of Legal - Decathlon Romania, avocat antrenat în proiecte transfrontaliere ce i-au permis să lucreze într-un context internațional, cu diverse jurisdicții și culturi juridice: ”Principiile fundamentale care mă ghidează atât în viața profesională, cât și în cea personală, sunt integritatea și etica profesională. Acord o importanță deosebită corectitudinii și justiției, și consider că fiecare acțiune trebuie să fie guvernată de aceste valori fundamentale”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...