ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Chiriţoiu: Trebuie să obţinem acordul din partea Comisiei că ceea ce facem cu CFR Marfă este în regulă

21 Octombrie 2024   |   Agerpres

Guvernul a aprobat în şedinţa de vineri înfiinţarea unei societăţi, Carpatica Feroviar SA, care va asigura transporturile strategice ale statului român.

 
 
Consiliul Concurenţei trebuie să obţină pentru Guvernul României acordul din partea Comisiei Europene că ceea ce face la CFR Marfă este în regulă, compania fiind în procedură de recuperare a ajutorului de stat, a declarat, sâmbătă, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

"Ce-am vrea anul ăsta? Să finalizăm sau să avansăm cu CFR Marfă? CFR Marfă este un subiect important pe agenda mea şi a Direcţiei de Ajutor de Stat. Şi ce trebuie să obţinem noi pentru Guvernul României este un OK din partea Comisiei Europene că ceea ce facem cu CFR Marfă este în regulă. Suntem în discuţii cu Comisia. TAROM a fost în restructurare, statul a cerut permisiunea să vină cu bani să ajute compania şi avut şi un plan de restructurare. Şi Comisia a aprobat pachetul acesta. Aici, la CFR Marfă, tehnic e altceva. Este o recuperare de ajutor de stat. Deci CFR Marfă a primit ajutor de stat, nu ştiu, câteva sute de milioane, sub diferite forme, şi CFR Marfă ar trebui să dea aceşti bani înapoi. CFR Marfă nu are aceşti bani să-i dea înapoi. În esenţă e un fel de restructurare, dar, repet, legal e în procedura de recuperare ajutorului de stat.(...) E o sumă pe care CFR Marfă nu o poate plăti. Şi atunci ce facem? Atunci CFR Marfă va plăti cu active. Varianta pe care mergem: CFR Marfă vinde active, ce are ea active, şi ce bani se încasează din vânzare se duc la stat pentru ştergerea ajutorului şi CFR Marfă dispare", a spus preşedintele autorităţii de concurenţă.


El a adăugat că, în contextul în care statul vrea să păstreze activitatea de transport de marfă, respectiv transporturile strategice, a creat o companie, "botezată" Carpatica, şi o capitalizează, iar aceasta va cumpăra activele de la CFR Marfă, însă este nevoie de aprobare din partea Comisiei că această procedură este în regulă din punct de vedere al recuperării ajutorului de stat.

"De creat, a fost creată, dar va trebui capitalizată. Şi va cumpăra activele de la CFR Marfă. Avem nevoie de OK-ul Comisiei Europene că procedura asta este în regulă din punct de vedere al recuperării ajutorului de stat. (...) Care e cheia la cazul nostru? O companie, dacă are ajutor de stat, plăteşte ajutorul de stat. Dacă l-a plătit, îşi vede mai departe de viaţa ei, dacă nu poate să-l plătească, ea trebuie să dispară de pe piaţă. Deci e foarte important ca, dacă vine altă companie, acea companie să nu aibă legătură cu compania veche, pentru că, dacă are legătură cu compania veche şi există ajutor de stat neplătit, atunci îl va moşteni. Dacă noua companie este văzută ca moştenitoarea legală a companiei vechi, atunci va moşteni şi ajutorul de stat neplătit. Esenţa acestui caz este că trebuie să dovedim că această companie Carpatica, care e o companie a statului român, care foloseşte vagoanele lui CFR Marfă şi face activitatea pe care o făcea CFR Marfă, cu activele lui CFR Marfă, este totuşi o entitate nouă care nu moşteneşte datoriile lui CFR Marfă. Trebuie să dovedim Comisiei că această companie va fi profitabilă. Noi trebuie să dăm Comisiei planul de afaceri a lui Carpatica, trebuie să convingem Comisia că acea firmă va fi profitabilă şi atunci statul se comportă ca un investitor privat prudent şi nu-i ajutor de stat, e o investiţie ceea de face statul", a explicat Chiriţoiu.

Potrivit acestuia, noua companie Carpatica ar trebui să preia partea sănătoasă a activităţii CFR Marfă, să cumpere acele active de care are nevoie pentru a-şi desfăşura activitatea. CFR Marfă va încasa nişte bani de la Carpatica SA şi cu acei bani îşi va achita o parte din datoria pe care o are la stat.

"Va mai rămâne cu nişte active care vor trebui şi alea valorificate în contul datoriei pe care o are la stat şi, în momentul când nu mai are niciun activ de vândut, va fi închisă", a precizat Bogdan Chiriţoiu.

Guvernul a aprobat în şedinţa de vineri înfiinţarea unei societăţi, Carpatica Feroviar SA, care va asigura transporturile strategice ale statului român.

"Vreau să anunţ că prin hotărâre de Guvern s-a decis înfiinţarea Carpatica Feroviar SA, societate care va asigura transporturile strategice ale statului român. Societatea va desfăşura două tipuri de activităţi - de interes strategic, pentru asigurarea necesităţii de mobilitate prioritizată, ţinând cont de parteneriatele rezultate din obligaţiile sale internaţionale şi de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situaţii de criză şi de interes comercial, fiind o societate cu capital de stat finanţată din surse proprii ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar", a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Capitalizarea acestei societăţi în sumă de 125.000 de lei se regăseşte în bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2024, a menţionat acesta.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 57 / 9026
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners lansează Academia de Litigii, un podcast dedicat avocaților litigatori și profesioniștilor din domeniul justiției. Cosmin Vasile și Andrei Dumitrescu, parteneri în cadrul ZRVP, vor fi gazde și vor avea ca invitați avocați de prestigiu, magistrați și profesori universitari, personalități care au lăsat o amprentă în domeniu
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...